Bestand kamertemp. bakje


H

Haushinka

Guest
Ik heb een 130 liter bakje staan, net opgestart dus heb nog even voor er wat in kan.
Ik wil er sowieso garnaaltjes en Corydoras Panda in.
Nou dacht ik ook aan een klein schooltje en een koppeltje iets opvallendere visjes. Dwerggourami's vind ik enig maar hoewel ik soms lees dat ze op kamertemp kunnen lees ik ook wel andere dingen.
Heeft iemand nog leuke ideetjes?
En met zo'n bestandje, kan ik er dan nog 2 algeneters bij doen of wordt dat te vol?
 
Blikvanger: Paradijsvis - Macropodus opercularis.

dQxU9r16bBE_LvBN-R7m4TSUxdTrnEsJ.jpeg


Kan perfect op kamertemperatuur, heeft geen last van dat verschrikkelijke iridovirus zoals de dwerggourami wel heeft. Koppeltje kan prima, zal zih bovenin nestelen en verder een beetje de bak verkennen. Als schooltje kun je denken aan Puntius nigrofasciatus.

~ Ivo
 
Ik las ergens dat mannen een 10 cm kunnen worden. Is mijn bak daar niet te klein voor?
 
Een deel daarvan is van de enorme staart. Daarnaast kunnen bij mijn weten uitschieters 10 centimeter worden. Ik ga er zelf vanuit dat de meesten een cm of 8 blijven, maar ik kan het mis hebben. Het zijn geen enorme afstandszwemmers.

Ik vind het kunnen.

~ Ivo
 
Ik ben snel geneigd een bak te klein te vinden voor bepaalde visjes haha. Zo twijfel ik ook of ik wel 10 Cory Panda in de bak kan houden. Maargoed, beter zo dan te makkelijk denken, vermoed ik :)
Ik zal eens kijken naar de Paradijsvis, ik vind hem erg mooi!
De barbeeltjes vind ik denk ik voor een schooltje ook te groot voor de bak. Zijn er alternatieven?
Ik begreep dat Daniosoorten ook op kamertemp gehouden kunnen worden? Chinese Danio's sowieso maar ook andere soorten nog?
 
Ik heb nog eens wat gelezen en een aantal mensen op wie ik goed vertrouw vinden die barbeeltjes op het randje voor 80cm. Met jouw instelling - die ik de juiste vind - niet doen dan. Andere optie: Puntius titteya.

Qua Corydoras hoef je niet zo snel bang te zijn dat soorten te groot worden voor 80cm. Die scharrelen weliswaar de hele dag, maar doen dat net zo graag in 80cm. Wel is met kleinere soorten (en panda is relatief klein, bekijk de paleatus maar eens) geen enkel probleem wat meer exemplaren te houden.
 
Paradijsvissen kunnen erg fel zijn tegen hun vrouwtjes. Vanaf 100 cm. is beter.

Pethia nigrofasciata is mij afgeraden voor een 80 cm. bak. Puntius oligolepis of Puntius titteya zouden mooie opties kunnen zijn.
 
Ik heb toch vanuit diverse hoeken begepen dat het moet kunnen. Heb er ook een behoorlijke tijd naar gezocht omdat we ze misschien wilden. Ik vond dit wel een duidelijk artikel, geschreven door iemand die er zichtbaar veel ervaring mee heeft. Maar, sommige dingen blijven gewoon lastig. Zeker als het visjes zijn die op een forum waarschijnlijk geen 10 mensen hebben gehad. Het meest veilige is natuurlijk om het niet te doen als er mensen zijn die het niet zien zitten.

Een andere kamertemperatuur optie kan ik je wel noemen, maar die betekent: geen Corydorassen.

EDIT: aha, ik ben eruit. Het schijnt dat de aquariumwinkel 'stam' behoorlijk agressief kan zijn. Bij de stam uit Quang Nam zou dat totaal anders zijn.

~ Ivo
 
In dat geval had ik dit graag eerder gehoord. Dat had me een hoop zoekwerk gescheeld om tot een geschikt bestandje te komen voor mijn Rio 125. Enkele leden die veel ervaring hebben met subtropische soortjes (en ook dit soortje) raadden het af om ze in bakken kleiner dan 100 cm. te houden, omdat ze behoorlijk druk zijn en best een aardig formaat bereiken.
 
Ik dacht dat je het nog over P. nigrofasciata had. Paradijsvissen heb ik zelf gehad en me daar ruim over ingelezen. Ik zie het als subtropische Betta's. Ze kunnen erg agressief uit de hoek komen, maar dit is o.a. afhankelijk van het karakter (+ dat ze vaak te warm gehouden worden). 80 cm. kan goed gaan, maar ik zou het zelf niet aandurven.
 
Ik begreep dat Killivissen eventueel ook zouden kunnen, een aantal in elk geval. Hebben jullie daar ervaring mee en/of tips voor? En welke optie zou het zijn als je geen Cory's neemt Ivo?
 
Epiplatys dageti kan op kamertemperatuur. Erg leuk visje met interessant gedrag en niet heel moeilijk.
 
Haushinka zei:
Ik begreep dat Killivissen eventueel ook zouden kunnen, een aantal in elk geval. Hebben jullie daar ervaring mee en/of tips voor?
Dat is inderdaad zo.

Bovenin:
- Epiplatys dageti
- Epiplatys annulatus
- Poropanchax normani (oude naam Aplocheilichthys normani)
Een van de drie uiteraard. Van de eerste zou het een klein groepje, van de tweede een iets groter groepjes en van de derde een flink groepje zijn.

Midden:
- Aphyosemion australe (er zijn een aantal varianten: 'gold', 'kaap lopez', 'chocolat', 'green', in aflopende mate van verkrijgbaarheid als ik het goed heb)
- Aphyosemion striatum

Onderin:
- Corydoras soort.

Haushinka zei:
En welke optie zou het zijn als je geen Cory's neemt Ivo?
Trio Apistogramma borelii

Plus een van de volgende scholenvisjes:
- Aphyocharax rathbuni
- Aphyocharax paraguayensis
- Aphyocharax nattereri
- Megalamphodus megalopterus
- Moenkhausia sanctaefilomenae
- Hemigrammus ulreyi
- Hemigrammus marginatus
- Hyphessobrycon herbertaxelrodi
- Hyphessobrycon elachys
- Hyphessobrycon scholzei
- Hyphessobrycon serpae

In beide gevallen geldt: Garnaaltjes zijn misschien niet helemaal veilig, d.w.z. er zal vast een klein of zwak exemplaar als snack eindigen, maar als je de snel kwekende vuurganalen, of mini japonica's neemt en die eerst een tijd goed laat settelen zit je wel goed.


~ Ivo
 
Pseudomugil Gertrudae, is dat een optie als scholenvisje? Ik vind ze echt pr�chtig. Anders wordt het denk ik toch een Danio soort. Enige piekerpunt blijft het koppeltje maar ik heb tijd z�t :)
 
zou geen chinese danio nemen, kamertemperatuur is toch snel 22 graden en dat is te warm voor chinese danio's
hoewel ik het zelf wel doe uit noodzaak, maar daarin tegen gaan ze ook weer naar buiten zogauw het weer dat toestaat.

en met dit weer hadden ze wel buiten kunnen blijven zonder problemen.

als je een rustig bestandje wil zou je kunnen gaan voor idd paradijsvissen met een groepje danio's
en ik deel je mening dat een bakje snel te klein is.
 
Wellicht is een koppeltje ( of klein groepje) Badis sp. "Buxar" wat.
Qua grootte zitten ze tussen Dario dario en Badis badis in.

http://www.seriouslyfish.com/species/badis-sp-buxar/

Volwassen garnaaltjes zullen ze niet eten, maar wellicht wel af en toe wat hele kleintjes.
Ze verblijven wel grotendeels in de onderste regionen van het aquarium, maar zullen de Corydoras niet in de weg zitten.
 

Terug
Bovenaan