Wat is er nieuw

bestand met de afrikaanse vlindervis.

• Onderwerp starter Onderwerp starter garnaal038
  • Startdatum Startdatum
G

garnaal038

Guest
beste mensen,

ik zou graag jullie kennis willen gebruiken met dit visbestand 🙂

ik ben aan het kijken voor een visbestand, deze zou dan in een rio 125 moeten.

nu lijkt het mij gaaf om er een afrika-bak van te maken.

nu wil ik er graag afrikaanse vlinder vissen in.
ik kan alleen nergens vinden hoeveel ik er in zou kunnen doen;weet iemand dat?

ik zou er ook graag een koppeltje kersenbuiken in doen.
dan heb ik een boven soort, en een onder-midden soort.
weet iemand nog een vis die ik in het midden kan doen?
het maakt mij niet uit waar uit afrika.

mvg

garnaal038

Als je een koppel kersenbuiken in een 80 cm bakje wil houden dan is het vragen om problemen. Zodra er jongen komen (en die komen er) claimen zij hardvinnig 80 procent van de ruimte, en de overige 20 procent mogen de andere vissen dan verdelen. En als die dan niet zo groot zijn verdwijnen die meteen in de bek van de vlindervis, want die lust daar wel pap van. Mijn advies : zoek een ander bestand, want dit wordt alleen maar ellende

oke bedankt,

dan toch nog even een vraagje:
is het niet mogelijk om alleen de vlindervis te houden met een andere soort(i.p.v kersenbuiken)?

mvg

joris

en leven vlindervissen in groeps verband?

dit kon ik namelijk nergens vinden

Wat moet je nu met een vlindervis? in 80 cm.

Je geeft de 1 raad,dat dingen niet kunnen,ga je het zelf doen.

In 80 cm kan 1 vlindervis. Er kan dan weinig bij, gezien in 80cm geen grote vissen kunnen en kleine vissen makkelijk opgesnapt worden door een vlinder als ze in de buurt durven komen (oppervlakte bv tijdens etenstijd).

In een meterbak of beter groter kun je meerdere vlinders houden, 3 4 of 5 (1mx50cmx50cm). Nooit 2 vlinders houden, geeft mot. Dus 1 of 3 of meer. In een meterbak of beter 1.2m kun je dan bv congozalmen houden erbij, maar die passen absoluut niet in 80cm (1m is al twijfelgeval). Mochokiella paynei zou wel kunnen als je die kunt vinden.

Als oppervlaktevis in een 80cm afrika bak neem je beter bv Epiplatys dageti.

Vlindervissen zijn sowieso rovers.
Dus vissen die met gemak in hun bek passen moet je al niet doen.
Maar hier was je zelf al van op de hoogte.
Als een soort zoals de kersenbuikcichlide jonkies heeft zal een vlindervis deze naar alle waarschijnlijkheid proberen op te eten.

Als je ��n of meerdere vlindervissen wilt zou ik toch even kijken voor een grotere bak.
Of je zou een speciaalbakje kunnen maken voor de vlindervis.

Bertus zei:
Wat moet je nu met een vlindervis? in 80 cm.

Je geeft de 1 raad,dat dingen niet kunnen,ga je het zelf doen.
ik weet natuurlijk van de een wat en van het ander niet.
ik heb geen ervaring met deze vis, dus ben eerst op internet wezen kijken en heb daarna hier info gevraagd over deze vis.

mvg

joris

SaskiaZ zei:
In 80 cm kan 1 vlindervis. Er kan dan weinig bij, gezien in 80cm geen grote vissen kunnen en kleine vissen makkelijk opgesnapt worden door een vlinder als ze in de buurt durven komen (oppervlakte bv tijdens etenstijd).

In een meterbak of beter groter kun je meerdere vlinders houden, 3 4 of 5 (1mx50cmx50cm). Nooit 2 vlinders houden, geeft mot. Dus 1 of 3 of meer. In een meterbak of beter 1.2m kun je dan bv congozalmen houden erbij, maar die passen absoluut niet in 80cm (1m is al twijfelgeval). Mochokiella paynei zou wel kunnen als je die kunt vinden.

Als oppervlaktevis in een 80cm afrika bak neem je beter bv Epiplatys dageti.
bedankt voor de info!

Hippocampus zei:
Vlindervissen zijn sowieso rovers.
Dus vissen die met gemak in hun bek passen moet je al niet doen.
Maar hier was je zelf al van op de hoogte.
Als een soort zoals de kersenbuikcichlide jonkies heeft zal een vlindervis deze naar alle waarschijnlijkheid proberen op te eten.

Als je ��n of meerdere vlindervissen wilt zou ik toch even kijken voor een grotere bak.
Of je zou een speciaalbakje kunnen maken voor de vlindervis.
jij ook bedankt voor de info!

ik heb besloten(mede door jullie hulp)dat het niet verstandig is om deze vis te nemen, ik ga op zoek naar een ander leuk visje voor uit afrika.
heeft een van jullie een idee?
het lijkt me ook leuk om een schooltje van iets te hebben.

bedankt allen!

mvg

joris

Een schooltje Blauwoogjes(Aplocheillichtys) of Neolebias of een kleine Barbus soort.

De Mochokiella paynei zie je inderdaad niet vaak.. 🙂
Soms zijn ze te verkrijgen als Hommelmeerval/M.iheringi, zo had ik de mijne iig.
En dit zijn echte nachtvissen en leven altijd verborgen. Ik heb al jaren twee zitten, maar zie ze nooit. Soms heel al en toe na het voeren, scheuren ze heel even over de bodem..

bedankt!

wouw blauw oogjes zijn echt leuke visjes.
ik zou dan wel graag een bijna speciaal bak willen hebben, met alleen een paar enkele mede bewoners.
en dan een hele grote groep blauw oogjes.

mvg

joris

en weet iemand ook hoeveel ik er zal doen?
dan is het de bedoeling dat er voor de rest geen midden/boven vissen in zullen komen.

ik dacht aan 25?

mvg

joris

Wat dacht je van Microctenopoma ansorgii?

Succes met zoeken. 😉

Je wilt iets uit Afrika?
Of maakt het niet zoveel uit?
Er zijn wel een aantal kogelvissen die hierin gehouden kunnen worden.
Deze moeten dan wel solitair gehouden worden.

bijvoorbeeld:
Tetraodon Turgidus
Tetraodon Miurus
Tetraodon Suvatti

Let wel op dat dit echte rovers zijn.
Die eigenlijk geen enkele medebewoner tolereren in hun buurt!
Al zijn het vrij grote vissen, maar omdat ze niet heel actief zijn kunnen ze goed gehouden worden in deze bak.
Voor meer info over deze vissen kan je evt. op het Kogelforum kijken of mij een PM sturen.

mvg Timo

bedankt voor de info!

Microctenopoma ansorgii, wouw mooie vis!
is toch een koppel vis?

@hippocampus
ik denk niet dat een kogel het gaat worden, vind ze wel mooi.
maar omdat ik graag wat meer leven in de bak wil.

het hoeft trouwens niet perse uit afrika.

ik dacht zelf:

20-25 x blauwoog
10 x corrydoras panda
2 x antenne baars.

is dit wat?

mvg

joris

Dat is geen gunstige combi. De ramirezi wordt het beste behoorlijk warm gehouden (27+) en dat is op de lange termijn niet bevorderlijk voor de panda's en ik denk ook voor de blauwoogjes niet. Daarnaast is de combinatie tussen een bodemgerichte dwergcichlide en drukke Corydoras in een 80cm bak ongelukkig.

Wat denk je van:
- 2 ramirezi
- 20 Paracheirodom simulans
- 12 Nannostomus eques

Of bij de blauwoogjes en de panda's een zestal Epiplatys dageti of een koppel Trichogaster chuna.

~ Ivo

Een bak met alleen maar blauwoogjes lijkt mij ook wel een erg mooi gezicht.

Mascha&Ivo zei:
Dat is geen gunstige combi. De ramirezi wordt het beste behoorlijk warm gehouden (27+) en dat is op de lange termijn niet bevorderlijk voor de panda's en ik denk ook voor de blauwoogjes niet. Daarnaast is de combinatie tussen een bodemgerichte dwergcichlide en drukke Corydoras in een 80cm bak ongelukkig.

Wat denk je van:
- 2 ramirezi
- 20 Paracheirodom simulans
- 12 Nannostomus eques

Of bij de blauwoogjes en de panda's een zestal Epiplatys dageti of een koppel Trichogaster chuna.

~ Ivo

klinkt leuk!,
alleen ben ik niet zo gek van die blauwe neons, omdat de bak naast een bak met kardinalen komt en het dan een beetje hetzelfde lijkt.

mvg

joris

visstisck zei:
Een bak met alleen maar blauwoogjes lijkt mij ook wel een erg mooi gezicht.

mij ook!,
alleen hoeveel zou je er dan doen?

Nannostomus marginatus als alternatief voor de simulans.

Mascha&Ivo zei:
Nannostomus marginatus als alternatief voor de simulans.
ziet er ook erg leuk uit!

denk je dat de keizer tetra in een 80cm zou kunnen?

Ik denk dat met 25-30 exemplaren je wel een aardig aantal hebt.

klint ook best leuk!

twijfel twijfel,

dan kan ik wel een speciaal bak er van maken:smile:
met de eisen die deze vis stelt:smile:
dan kan er toch vast ook nog wel een l-nummer bij?

Of om je nog een idee te geven:http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/biotopen/1702-biotoop-aquarium-west-afrik

Keizertetra vind ik zelf iets te groot voor 80cm, ik zou ze zelf vanaf 1 meter houden.

bedankt!

ik denk dat ik voor een mooie grote groep blauwoogjes ga!

is dit een goed bestand?:
30 x blauwoog
15 x otocinclus

Mooi dat je ervan af hebt gezien, vlindervissen zijn eigenlijk best wel saaie vissen. Ze zwemmen nauwelijks, alleen wanneer ze eten krijgen worden ze iets actiever.

klopt.
maar het zijn wel erg bijzondere vissen:smile:

haha,

lag hij op de bank?:smile:

ik had gelezen dat ze ver kunnen springen:smile:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan