Wat is er nieuw

bestand voor een juwel 180 vision

Flipper

New member
Lid geworden
8 oktober 2024
Berichten
3
Ik ben in het bezit van een juwel 180 vision, heb steeds een bezetting gehad van petitella bleheri (roodkopzalmpjes), Hyphessobryn sweglesi (rode fantoom zalmpjes) en corridora's. Nu heb ik mijn aquarium her ingericht maar zoek nog naar een goed visbestand maar loop op vele dingen vast.
Ik zou zeker terug gaan voor de corryda's vindt die super. Dan raak ik vast ik zou graag mini regenboogvissen aanschaffen evtueel Pseudomugil gertrudae samen met terug roodkopzalmpjes of neontetra's . Nu las ik dat deze regenboogvissen heel kwetsbaar zijn en ook niet kunnen gehouden worden met Pseudomugil gertrudae. Ik zoek echt een kleurrijk visje die in school kan gehouden worden. Zou ook liefst rust in mijn aquarium hebben, mogen veel zwemmen maar niet agressief zijn tegenover elkaar.
Ik las ook ergens dat een roodkopzalmpje zeker een zwemruimte nodig heeft van 1 m bij mij is dit maar een 94 cm. zal dus misschien de roodkopjes dan ook al kunnen schrappen van mijn lijstje.
Zou graag jullie mening eens weten.
Kunnen bij corridora's trouwens khulli's en bij regenboogvissen garnalen.
Voorlopig is mijn aquarium nog volop aan het indraaien maar vind zo weinig over regenboogvissen en ze zijn blijkbaar ook niet goed te vinden.
Sorry voor mijn uitgebreide vraag maar wil een goede start, zodat ik weer rustig kan genieten van mijn visje.
Alvast dank voor de eventuele sugesties
https://aquainfo.nl/artikel/petitella-bleheri-roodkopzalm/
 
Welke regenboogvissen bedoel je? Melanotaenia praecox? Of een andere? Het is altijd een beetje moeizaam zonder de Latijnse namen, omdat er meerdere vissoorten zijn met dezelfde NLnaam. En welke coroydorassoort bedoel je precies? Daar zijn er ook maar een stuk of 50 van....

Overigens hoef je de roodkopjes (petitella bleheri) niet op die 6cm baklengte te schrappen, het gaat erom dat ze redelijk wat zwemruimte nodig hebben en met 94cm zal dat ook wel lukken. Bij vissen geldt bijna altijd: als het in de bek past, zullen ze het eten. Dus wat er samen past bij garnalen of niet, hangt van het formaat van de garnalen af en van de vissen.
 
Dit is de indraaiend aquarium, ik had vroeger steeds hoplisoma trillineatum maar zou nu misschien naar de hoplisoma panda overgaan. Doordat ik 2 jaar voor mijn mama moest zorgen die K had is de herinrichting van mijn aquarium steeds uitgesteld waardoor de visjes die in mijn aquarium zaten niet echt werden aangevuld. In mei is mama jammer genoeg gestorven en wil ik mijn zinnen verzetten met mijn visjes terug op te nemen want vond daar vroeger altijd de rust bij . Juist dat nieuwe visbstand is natuurlijk vrij moeilijk daar ik een beetje een andere weg in wil met eventueel de regenboogvisjes. Ik had hier gedacht aan de kleine pseudomigil gertrudae. Weet echter niet of deze samen kunnen met eventueel paracheirodon innesi (neontetra) of de petitella bleheri (rooddkopje). Zou eventueel gaan voor de japonicagarnalen die zijn dacht ik ook iets groter en niet zo fragiel.
Hieronder zie je mijn aquarium die nog aan het indraaien is moet wel nog wat mos en snelgroeiers tegen de achterwand komen.
Alvast bedankt voor je reactie
 

Bijlagen

  • 20240921_102805_resized.jpg
    20240921_102805_resized.jpg
    782.2 KB · Weergaven: 10
Pseudomugil kan zeker met P. innesi of simulans hoor. Wil je alleen kleine visjes met op de bodem panda’s? Kun je van beiden een flinke school doen.
 
Ja zou graag mooie schooltjes houden die goed met elkaar overeen komen. Die leuke baantjes kunnen zwemmen. Welke visjes zijn de sterkste de P innesi of de simulans want las van velen dat de eerste al serieus overkweekt zijn en daardoor ook fragieler zijn geworden. Zou de Pseudomugil nemen omdat die toch mooi van kleur zijn. Hoeveel zou ik er mogen houden in een juwel 180 vision en moet ik rekening houden met de pseudomugil wat verhouding man/vrouw is.
Alvast bedankt voor de hulp
 
De simulans is net zo klein als de Pseudomugil. Als je meer contrast wilt is de innesi een goede keus hoor. Van elk 25 is een leuk begin. 8 mannen 17 vrouwen kan prima.
 
Als je echt mooi schoolgedrag wil zien zou ik kijken naar Pristella maxilaris. Dat zijn samen met petitella bleheri eigenlijk de enige soorten die keurig blijven scholen in een aquarium.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan