Bestand voor Juwel 180L


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Allen,

Inmiddels zit mijn bak in week drie van het indraaien, wat betekent dat zodra ik mijn waterwaardentest heb (iemand tips welke?!) serieus mag gaan nadenken over de samenstelling.

Ben vooral op zoek naar vrij rustige, vredelievende vissen, liefst ten minste één grote school kleine vissen aangevuld met paar vissen die ook los van elkaar zwemmen. Bak hoeft echt niet te druk te zijn met verschillende soorten.

Inmiddels al bij verschillende zaken geweest en vooral deze vissen bevielen me:

Schoolvis: Goudtetra, Aphyocharax alburnus, hockeysticktetra, Danio choprae, Galaxy rasbora (zou uiteraard één van deze worden)

Aanvullend: Honing gourami, ...?

Indische glasmeerval vond ik ook mooie rustige vis, maar begreep uit wat Googlen dat deze een voorkeur heeft voor andere waterwaarden?

Daarnaast zou ik ook wel wat 'grut' op de bodem willen hebben in de zin van (vuur)garnalen, corydorrassen of een type modderkruiper.

Ik zou zeggen ga los op het bovenstaande... Ik had hiervoor goudvissen in een aquarium, dus tropisch is nieuw voor mij, misschien dat in bovenstaande wat rare dingen staan. :D

Zal morgen ook nog een foto van de lay-out posten.
 
De layout

IMAG2131.jpg
 
Na week 4 kun je dan in elk geval rustig beginnen met visjes toe te voegen en zelf heb ik een leuke school R Espei en die zijn kleurrijk en erg rustig. Gourami s willen wat gedempter licht met veel drijvers.

Mooi bakje zo hoor.
 
Dank!

Via een bekende inmiddels een groep vuurgarnalen gekregen, die lijken het voorlopig in ieder geval naar hun zin te hebben. Had gedacht dat zich in de Taj zouden verstoppen, maar ze mijden het eerder.

Misschien dat ze iets kunnen doen tegen de draad/baardalg die zich begint te roeren...
 
Inmiddels een 16-tal Danio Choprae als bewoners, alleen lijken ze een week later nog niet heel erg gelukkig. Blijven vooral in een schooltje laag bij de grond in de hoek en komen vrij angstig/zenuwachtig over. Eigenlijk pas als het licht in de kamer en de bak uit is, zie ik ze echt door de bak heengaan. Kwam nergens expliciet tegen dat ze veel beschutting nodig hadden, maar hoop dat met het doorgroeien van de Vallisneria ze zich wat meer thuis gaan voelen.

Heeft iemand nog tips voor geschikte medebewoners?
 
Zijn idd wat schuwere bewoners en je bak lijkt, iig op de eerste post, nog vrij kaal. De vissen hebben eigenlijk nergens om echt te schuilen, al weet ik niet hoe je bak er nu bij staat.

Een leuke bodembewoner kan de corydoras zijn, maar ik kan niet goed zien hoe je bodem is. Deze vissen hebben het liefst zand waar ze in kunnen wroeten en de bodem mag om deze reden ook niet scherp zijn. Wellicht kun je ergens een zandstrandje creëren als je deze vissen wel graag wilt, heb ik hier ook gedaan voor de vissen (naast de afgeronde bodem die in de rest vd bak zit uiteraard). Zijn heel veel soorten dus keuze zat mocht je hier voor willen gaan.
Ook modderkruipers/kuhli's zijn erg leuke vissen maar ook hier geldt eigenlijk hetzelfde voor qua bodem.
 
Aan de bodem te zien is die niet erg Corydoras vriendelijk bodem is te grof maar het is rond zo te zien, maar gaat hier ook goed en ik heb donker grind van 1mm de korrel en volgens mij vinden ze het prima.
Zou wel wat meer Vallisneria bij planten achter in de bak gaat anders te lang duren voordat de Danio een beetje beschutting heeft en leven ze nu in momenteel behoorlijk in de stress.
Maar wel aparte inrichting 2 tegels en een Moskee in je bak :D en nou maar hopen dat er geen boze imam gaat preken daar en dan om 06uu in de ochtend door de luidsprekers gaat zingen :petjeaf:grapje hoor :D
 
Nog niet veel beter, maar de Vallisneria groeit wel erg snel verwacht dat daar de komende weken wel wat meer dekking uit ontstaat.

De bodem is amazonia Aquasoil, zou corydoras vriendelijk moeten zijn. Probleem van de kuhli's is dat het naaldgras zich nog altijd vast aan het zetten is, dus echt woelen wordt nog niet gewaardeerd... Zitten wel al garnalen in, dat gaat wel samen?

Zijn er bepaalde vissen die zich wel thuis zouden voelen in dit soort open water? Heel veel meer planten dan de Vallisneria in de achtergrond en de Eleocharis acicularis mini op de voorgrond staat niet in de planning.
 
Aan de bodem te zien is die niet erg Corydoras vriendelijk bodem is te grof maar het is rond zo te zien, maar gaat hier ook goed en ik heb donker grind van 1mm de korrel en volgens mij vinden ze het prima.
Zou wel wat meer Vallisneria bij planten achter in de bak gaat anders te lang duren voordat de Danio een beetje beschutting heeft en leven ze nu in momenteel behoorlijk in de stress.
Maar wel aparte inrichting 2 tegels en een Moskee in je bak :D en nou maar hopen dat er geen boze imam gaat preken daar en dan om 06uu in de ochtend door de luidsprekers gaat zingen :petjeaf:grapje hoor :D

Hebben ze misschien baat bij wat drijfplanten? Die Vallisneria groei al best hard...

Is gelukkig een mausoleum dus daar doen ze dat niet... ;)
 
Heb wel een vrij sterke stroming bovenin, da's geen probleem?

Edit: Zie net dat iemand hier in de buurt ze verkoopt, ga morgen wel even halen!
 
Inmiddels een 16-tal Danio Choprae als bewoners, alleen lijken ze een week later nog niet heel erg gelukkig. Blijven vooral in een schooltje laag bij de grond in de hoek en komen vrij angstig/zenuwachtig over. Eigenlijk pas als het licht in de kamer en de bak uit is, zie ik ze echt door de bak heengaan. Kwam nergens expliciet tegen dat ze veel beschutting nodig hadden, maar hoop dat met het doorgroeien van de Vallisneria ze zich wat meer thuis gaan voelen.

Heeft iemand nog tips voor geschikte medebewoners?

Goede vriend van me heeft deze visjes in zijn hillstream zitten en ze zijn echt onwijs leuk. Ze moeten indd wel wennen aan bewegingen in de kamer maar dat wordt veel beter. Voor eten doen ze overigens ook alles. Je visjes kunnen dus prima tegen de stroming. Eventueel zouden zebradanio's hier goed in passen. Deze visjes zijn lekker druk en totaal niet bang. Ze zwemmen boven de choprae's waardoor die zich ook veel meer op hun gemak zullen voelen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je mij als goede vriend ziet Thomas of..... :juggle: gaat over iemand anders zeker? :juggle:;)
Ze waren hier in het begin ook enorm schuw en zo nu en dan nog weleens maar over het algemeen zijn ze goed te zien.
 
Goede vriend van me heeft deze visjes in zijn hillstream zitten en ze zijn echt onwijs leuk. Ze moeten indd wel wennen aan bewegingen in de kamer maar dat wordt veel beter. Voor eten doen ze overigens ook alles. Je visjes kunnen dus prima tegen de stroming. Eventueel zouden zebradanio's hier goed in passen. Deze visjes zijn lekker druk en totaal niet bang. Ze zwemmen boven de choprae's waardoor die zich ook veel meer op hun gemak zullen voelen.

Geldt dat ook voor de luipaard danio? In termen van lekker druk en totaal niet bang?

Hebben jullie ook nog suggesties voor andere typen vissen? Ik was zelf ook wel gecharmeerd van de goudtetra, maar da's wel weer een klein schoolvisje.

Honing gourami's gaan het niet naar hun zin hebben met de stroming toch? Alternatieven daarvoor?
 
Overigens wagen de coprae's zich wel iets meer in de bak. Heb wel één verstoteling erbij, die IN de taj zwemt en zich maar soms bij de groep aansluit. Is dat normaal gedrag?
 
Ben zelf altijd geweest van kleine vissen in een grote school, doet de vissen zeker goed omdat ze met meer zijn en vind ik mooier om te zien *op een grotere eye-catcher na dan*

Wat betreft die ene eenling; hier eigenlijk nooit zo gezien bij mijn scholen
 
Weekje verder en ze blijven schichtig, zelf met Limnobium laevigatum en uitdijende vallisnera. Was laatst weer in de winkel waar ik ze had gekocht en daar zwommen ze vrolijk rond, zonder enige vorm van beschutting. Is het de grootte van de bak dan oid?

Ik heb wat corydoras pygmaeussen gehaald en twee Ancistrus dolichopterussen, daardoor lijken ze de boel wat meer te vertrouwen. De Corydorassen zijn er nu vijf, daar ga ik er nog vijf van bijhalen omdat ze blijkbaar wat meer gezelschap op prijs stellen. Overigens hebben ze al de nodige eitjes gelegd!

Twee keer Ancistrus dolichopterussen is wel voldoende of zijn die ook graag met meer?

Daarnaast zoek ik nog iets wat niet op de bodem blijft... Ik zit te twijfelen tussen een schooltje koperzalm en goudtetra. Is een van beiden wat minder bang aangelegd dan de Danio c's?
 
Waarom niks aan het oppervlak? Zou persoonlijk namelijk niet 2 scholen in de middenlaag houdrn, kans dat ze door elkaar gaan zwemmen en ziet er, maar is ook persoonlijk, niet echt heel mooi uit dan.
Iets van bijlzalmen, ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus) of halfsnavels (Dermogenys pusillus) aan het oppervlak zou ook wel gaaf zijn denk ik. De laattse in de rij hier momenteel zwemmen, erg gaaf en alles behalve schuw. Staan wel wat foto's van in mn topic (zie handtekening)
Wellicht dat als je vissen wat aan het opp zien zwemmen ze wat minder schuw worden. Wellicht heeft de lfs ook minder felle verlichting waardoor ze zich daar meer laten zien, of willen ze zich wel verstoppen maar kunnen ze het simpelweg niet
 
Misschien dat het nog verandert, maar voorlopig zwemt er niets in de middenlaag... Vandaar. Maar inderdaad, iets in de bovenlaag is misschien juist wel leuk.

Ben voor de vissen deels afhankelijk van wat er in de regio Den Haag te verkrijgen is, maar dat geldt in ieder geval voor de bijlzalmen. De halfsnavels lijken me inderdaad ook grappig! Ook groepsvissen?

Is Nannostomus beckfordi nog iets?
 

Terug
Bovenaan