Bestand voor mij superfish Home 60


K

Kevin-1989

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag hulp bij het uitzoeken voor een passend visbestand voor mijn Superfish Home 60.
Ik heb zelf al wel het een en ander op het oog alleen weet niet of dit kan.
Heb het standaard binnenfilter al verwijderd zodat ik meer ruimte heb. Vond de ombouw van het huidige filter nogal groot.

Mijn vraag was sowieso of het mogelijk is om in dit aquarium een Afrikaanse vlindervis te houden is?
Ik vind dit echt een prachtig mooie vis en heb gehoord en gelezen dat ze heel rustig zijn en alleen tijdens het eten geven actief worden. Ik wil er hier dan 1 van nemen omdat ik gelezen heb dat ze onderling nogal eens agressief tegen elkaar kunnen zijn.
Op het aquarium zitten dekruiten tegen het springen.

Eventueel wil ik er dan alleen nog een bodembewoner bij.
Ik wil echt een minimale besetting en dan alleen ene bij vis die evntueel de restjes van het eten opruimen die de vlindervis dan niet opeet.

Hoor wel wat jullie er van vinden.

Gr.
 
Hoi Kevin, welkom.
Voor een Afrikaanse vlindervis is dit bakje te klein, te weinig wateroppervlakte. Wat ik zo kan vinden is dat de lengte van de bak minimaal 80-90 cm moet zijn. Zie bv http://www.seriouslyfish.com/species/pantodon-buchholzi/

Op internet vind ik dat de afmeting van dit bakje Afmetingen: (L x B x H) 58,5 x 32 x 42,5 cm zijn. Maar dat zijn zo ver ik weet de afmetingen inclusief ombouw.
Wat is de daadwerkelijke lengtemaat van het glas?

60 liter zal bruto zijn. Door de bodem en doordat je dit bakje niet tot de rand kunt vullen vallen er nog liters weg. Je zult wellicht afhankelijk van de hoeveelheid planten/decoratie netto zo'n 50 liter overhouden schat ik.
 
Als bodembewoner zou je kunnen kijken naar de Corydoras Panda. Daarbij passen ook prima de Honinggourami s.
 
Als bodembewoner zou je kunnen kijken naar de Corydoras Panda. Daarbij passen ook prima de Honinggourami s.
Let wel bij corydoras op dat ze een zandbodem wensen, of iig een afgeronde korrel zoals bijvoorbeeld het kristal quartz van Dennerle, al is zand altijd beter
 
Ik heb de maten even nagemeten en die afmetingen zijn de afmetingen van het glas zelf zonder de ombouw.
Ahh jammer had graag een soort van roofvis aquarium willen maken maar met dit soort afmetingen word dat denk ik al lastig.
Gourami's vind ik niet zo.
Ga nog eens verder zoeken naar wat ik wil want moet het aquarium ook nog inrichten dus kan nog alle kanten op.

Grtz.
 
Als je een wat kleiner roofvisje zoekt, kun je misschien eens kijken naar de kleine kilivissen? Een harempje Epiplatys annulatus of een koppeltje Aphyosemion australe passen prima in deze maat aquarium.
 
Vallen deze visjes ook onder roofvissen dan?
Vind ze er zo namelijk niet uitzien :sorry:
 
Het is geen baarssoort maar wel een rover, haaien zien e rook niet uit als baarssoort maar zijn ook rovers :sorry:
 
Ze hebben het gedrag en karakter van rovers, maar wel een wat ander uiterlijk dan de 'klassieke' rovers. Als je perse het uiterlijk zoekt, wordt het lastig. De meeste worden namelijk behoorlijk groot.
 
58,5 x 32 x 42,5 voor roofvissen wordt lastig. Je zou dan eerder moeten kijken naar kleine baarsachtige zoals de badis.


monocirrhus-polyacanthus zou misschien nog net kunnen in zon bak. Sinds ze nauwelijks bewegen en meestal rond de 6cm blijven. Het is wel erg krap dan.
Het lastige van deze roofvis is wel dat ze alleen levendvoer eten dus je zal bijna iedere dag levend voer moeten gaan kopen. Ook zijn ze niet heel makkelijk te houden.

Behalve Utaka vertrouw ik geen enkele winkel kwa advies
 
Het is inderdaad geen ideale afmeting voor roofvissen daar ben ik me van bewust.
Had deze bak nog staan en was voorlopig nog niet van plan groter te gaan dus zal het er mee moeten doen.

Dat is wel een hele mooie vis en ziet er ook nog eens apart uit.
Zijn er eventueel topics over deze vis beschikbaar of een goede website met goede informatie zodat ik me eerst goed in kan lezen alvorens ik er uberhaupt aan begin.

Grtz. Kevin
 
Je zou de zoekfunctie rechtsboven aan de pagina kunnen proberen met verschillende zoektermen, om te kijken waar deze vissen in gehouden worden op het forum, als ze gehouden worden. Zo kom je dan ook topics tegen over waar het gezochte begrip instaat en wellicht kun je daar weer meer informatie uithalen
 
Je zou de zoekfunctie rechtsboven aan de pagina kunnen proberen met verschillende zoektermen, om te kijken waar deze vissen in gehouden worden op het forum, als ze gehouden worden. Zo kom je dan ook topics tegen over waar het gezochte begrip instaat en wellicht kun je daar weer meer informatie uithalen
top dankjewel!!
 
Zelfs een Boraras is een roofvis! Ze pakken watervlooien. ;)
 
Ik heb zo eens aan het lezen geweest op internet maar denk dat de bladvis toch iets te hoog gegrepen is.
Enorm mooie en interessante vis maar ook erg lasting te houden. Ze verlangen enkel levende visjes en denk niet dat als ik er guppies bij zet deze zo snel kweken dat ze voldoen aan de hoeveelheid kleine visjes die de bladvis per dag eet.
Ook de waterwaardes moeten goed in de gaten gehouden worden en redelijk zuur water is een must.
Nu is dit voor mij niet vreemd heb al eerder gewerkt met osmose en turf en waterwaardes meten is ook niks nieuws maar toch is dit wel iets om rekening mee te houden. Vind namelijk dat je vissen ongeacht welke soort het is moet houden in de waterwaardes die bij die soort passen en niet lukraak zomaar in kraanwater moet gooien.

Conclusie is dat ik denk af moet stappen van de "echte" rovers en me moet gaan orienteren op een ander bestand :thumbs:
 
Vandaag weer eens aan het zoeken geweest naar een leuk bestandje voor mijn aquarium.
Enerzijds zit ik te denken om weer richting Zuid Amerika te gaan omdat dit bekend terrein is anderzijds wil ik toch weer wat nieuws gaan proberen.
Nu wil ik waarschijnlijk een Betta man gaan nemen en hier een visbestand omheen gaan verzinnen.
Dit omdat mijn vrouw dit mooie vissen vind en ik zelf ook.
Hebben jullie ervaringen met vissen die goed samen gaan met een Betta? Wil in ieder geval een niet te druk bestand dit zou het gedrag van de Betta onderdrukken.
Misschien nog een leuke bodembewoner erbij want denk dat een scholenvisje te druk word.
Hoor wel wat jullie er van vinden en of jullie tips / soorten hebben die zouden kunnen :thumbs:
 
corydoras, otocinclus zijn beide prima bewoners.
 
Dankjewel voor je reactie. Misschien dat ik beide wel neem.
Een groepje van 5 a 6 corydorassen en 5 a 6 otocinclussen.
Kan dit?
 
Oto's pas aanschaffen als je bak gerijpt is, dus pas over een aantal maanden.
 
Dat is mij inderdaad bekend. Zijn gevoelige visjes :mad:
 
Niet te kleine scholenvis, gaat je betta zeer wss achteraan, wel beetje afhankelijk van het karakter maar goed.
Cory en oto gaat prima idd, hier ook.
 
Zelf heb ik een Betta man met 6 C. Panda in een 60cm en dat gaat perfect samen.
 
Vandaag een flinke domper……
Tijdens het testen van mijn bak op lekkages blijkt een van de kitnaden aan de onderkant niet goed meer te zijn :stom:
Had binnen no time een flinke plas water op het dressoir. Aanvankelijk dacht ik dat hij dicht was maar denk dat de kitnaad onder de waterdruk bezweken is.
Het aquarium heft ook bijna 1,5 jaar leeg gestaan misschien dat dit de oorzaak is en dat de kit uitgedroogd is ofzo.
Ga nu kijken of dit nog te herstellen is met speciale aquarium kit :mad:
 
Voor zover ik weet is kitten over kit geen optie omdat die niet hecht en sul je dus de hele bak opnieuw moeten kitten. Wellicht met dit formaat goedkoper om op marktplaats ofzo te kijken naar een andere bak van dit formaat?
 
Ik weet dat het lasting is om kit over kit te doen maar wil gaan proberen met een stanleymes de kit aan de binnenkant zo goed als weg te halen en dan eerste een dun kit naadje zetten zodat deze aansluit op de andere kitnaden.
Vervolgens wil ik daar overheen een bredere kitnaad zetten om de boel geheel te dichten. Dan lsst ik alles goed drogen en ga hem dan in de schuur een tijdje vol water laten staan en kijken hoe dit houd.
 
Het kitten was zoals verwacht geen succes. Nog steeds lek dus nu een ander aquarium gefixt via Mp.
Van de nood gelijk een deugd gemaakt en heb nu gelijk een witte Home 60. Had eerst een zwarte maar wit staat mooier in ons nieuwe interieur :D
Vandaag gelijk de originele binnen filter eruit gesneden en begonnen met inrichten. Het zand zit er al in en het filter en de verwarming zijn geïnstalleerd. Hout word morgen pas moest nog inwateren dus morgen weer verder met de hardscape en eventueel de planten :D
Doet me weer goed lekker met een aquarium bezig te zijn :D
 
Klink er gaaf, heb je nog foto's van je meesterwerk ;)
 
Zal vandaag eens kijken of ik een foto kan maken en uploaden :D
Het aquarium is namelijk nog wel enigsinds wazig en nog niet al het hout staat op zijn plaats. Is nog niet allemaal ingewaterd :stom:
Het is toch weer een Zuid-Amerika inrichting geworden :juggle: Kon het niet laten :rolleyes:
Zou eventueel een koppeltje Ramirzi's kunnen of is dit te krap?

Hoor het wel :thumbs:

Grtz. Kevin
 
Hier een vraagje over een visbestand wat ik voor ogen heb.
Zou onderstaande kunnen in mijn aquarium:

..x Hyphessobrycon Eques.
5x Corydoras Paleatus of Aeneus.

Hoeveel van de eques kunnen weet ik niet ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen / adviseren.

Grtz. Kevin
 
Hier een vraagje over een visbestand wat ik voor ogen heb.
Zou onderstaande kunnen in mijn aquarium:

..x Hyphessobrycon Eques.
5x Corydoras Paleatus of Aeneus.

Hoeveel van de eques kunnen weet ik niet ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen / adviseren.

Grtz. Kevin
Ik vind een home 60 te klein voor de eques. Ze worden 4-5cm, ze zwemmen redelijk veel en ze stoeien vaak.
 
idk of het kan, maar als je roofvis achtig wilt dan neem ik aan dat je het gedrag van roofvissen leuk vind en ze daarom wilt hebben.

Zouden multi's niet iets voor je zijn?
 
Ik vind een home 60 te klein voor de eques. Ze worden 4-5cm, ze zwemmen redelijk veel en ze stoeien vaak.
Ow oke heb de zoekfunctie van aquavisie gebruikt en daar staat dat het zou moeten kunnen :stom:
 

Terug
Bovenaan