Wat is er nieuw

Bestandje voor 60 liter gezocht....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cala
  • Startdatum Startdatum
C

Cala

Guest
Nou de inrichting is er nu de bewoners nog.

Even de antwoorden op de vragen die jullie hebben:
Mijn bak is 60x30x35
Mijn ph is nu nog 7,2 maar die wil ik wel verlagen.
Ik hoef niet perse een biotoop.

Wat komt er sowieso:
Een groepje Corydoras Pygmeus maar hoeveel kan in dit bakje???
10 Vuurgarnalen (en paar Japonica's misschien)

Wat ik niet wil:
Neon tetra's.. gehad en wil nu wat anders
Bijlzalmen. Ik wil geen drijfplanten omdat ik al weinig licht heb.
Goerami's daar heb ik niks mee.
Koperzalmen. Daar word ik hypernerveus van.

Ik denk aan:

Een school microrasbora galaxy.
Een school kegelvlekbarbeeltjes
Wederom de vraag hoe groot kan zo'n school zijn.

Maar misschien hebben jullie nog interessante visjes.

Ik hou van rustige vissen

In mijn fotoalbum kun je zien wat mijn begroeing is.

Heb zelf Trigonostigma Espei in zo'n bak.. 10 stuks, zou niet verder gaan dan 12/13 aangezien ze op zich wel graag wat zwemruimte hebben.
Zelfde geldt voor de Trigonostigma Hengeli..
Zou voor wat betreft kegelvlekjes wel gaan voor 1 van deze kleiner blijvende soorten.
Ze willen trouwens ook graag gedempt licht, lekker wat drijfgroen en genoeg schuilplekjes.
Ze zijn vrij rustig maar zeker niet saai, zit altijd wel iets van levendigheid in de groep.

Edit: Gaat trouwens prima met garnalen.. ze lijken niet zo roofzuchtig ingesteld, eerder nieuwsgierig.
Als ik voor onderhoud bezig ben zijn ze in staat aan mijn hand te 'snuffelen', leuke visjes.
Dit alles wel mits ze onder goeie omstandigheden worden gehouden natuurlijk, en mijn indruk is dat het daar vooral gaat om voldoende beschutting, niet te fel licht, en ook niet te sterke stroming.

Ja dat zijn ze. De espei, die was ik aan het zoeken. Ik had ze eens ergens gezien maar vond ze niet meer. De grote versie vind ik namelijk net iets minder mooi dan deze. Deze is wat kleiner, heeft een kleiner kegeltje en vind ik zelf mooier gekleurd.

Maar ja drijfplantjes, moet ik even over denken, ik had gister kroos erin gelegd. Geen succes, liep allemaal mijn filter in dus ik heb het meeste er weer uit gehaald. Misschien dat ik een grotere drijver erin moet leggen of een Lotus die naar boven groeit? Zou dat wat zijn.

Super bedankt voor je tip. Komt zeker hoog op de denk-ik-over-na lijst.

Zijn nu ook hier berichten verloren gegaan? Ben je eruit?

Ik las ergens dat de apistogramma borelli in een 60cm zou kunnen met de juiste begroeiing . Als jullie mijn bak zien en ik zou nog voor wat drijvers zorgen, zou dit dan kunnen???
Er zitten inmiddels 10x pygmeus in al 2 weken, maar twijfel nog steeds heel erg over de volgende bezetting. Dacht de Espei maar weet het gewoon niet zeker. Daarom de vraag voor de Borelli?

Een voorbeeldje van een keurig ingerichte 60 cm borellii bak: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1542149

Jouw bak is daarmee vergeleken nog erg open.
Misschien een ander soortje? Badis badis heeft bijvoorbeeld een beetje vergelijkbaar/soortgelijk gedrag, maar dan wat minder 'uitgesproken' (ik vind het goede woord even niet, hoop dat het duidelijk is). Of misschien pauwooggrondels, maar die ken ik minder dus daar zou iemand anders even over kunnen oordelen.

~ Ivo

De pauwooggrondel vind ik niet zo mooi. Badis badis weet ik niet. Zo op het eerste gezicht vond ik ze niet zo leuk. Maar ik ga even meer beeldmateriaal opzoeken. Ik ben een beetje verliefd op cichliden geloof ik? En aangezien de ramirezi niet kan in mijn bak was ik toch nog steeds op zoek naar een andere cichlide. Ik denk ook dat dat de reden is waarom ik twijfel over de Espei. Ik ben bang dat ik er dadelijk een school in heb zitten en dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil..... Een harem/koppel zou ik dan veel leuker vinden.

Zelf zou ik geen dwergcichliden met andere bodembewoners combineren, in ieder geval niet in een bak van 60 liter.Of eigenlijk is het geen 60 liter, want je vult de bak nooit helemaal tot aan de rand en de bodem neemt ook vaak wel wat centimeters in beslag.

Je hebt al nu Corydoras, dus de borelli's zou ik je af willen raden. Daarnaast ben ik van mening dat ik een bak van circa 60 liter voor elke dwergcichlide toch te klein vind. Zou ze zelf niet kleiner houden dan 80 cm.

De Badis die Ivo aangeeft heeft ook wel wat weg van een dwergcichlide.In ieder geval net zo mooi gekleurd. En ik denk minder fel, waardoor beter te combineren met de Corydoras.

Of een groepje Dario dario (helaas alleen amper vrouwen te vinden) of een andere Dario soort. Een bekende winkel heeft momenteel de fraaie Dario hysginon zitten, video'tje van twee sparrende mannen: http://www.youtube.com/watch?v=UZoLF4oWH0g

~ Ivo

H� verdorie... Ziet er naar uit dat ik dan toch een schooltje moet nemen. Op de een of andere manier vind ik dat wat wel kan gewoon niet leuk. Ik probeer steeds het leuke ervan in te zien maar dat lukt niet echt. De scarlet badis (dario dario) misschien wel nog maar daar zijn dan weer geen vrouwen van........Dus ik heb gewoon dikke vette pech met mijn kleine bak. Tja dan weet ik het ook niet meer. Ik heb hier geen plaats voor een meter bak. Gewoon echt niet. 80 cm zou misschien nog kunnen maar aangezien we gaan verbouwen moet ik dat eerst nog even zien.
Waarom kan de badis wel bij cory's en de borelli niet? Ze gaan toch allebei eieren leggen op de bodem?

Omdat de ��n wel broedzorg heeft en de ander niet. De borelli heeft dus broedzorg en ze houden er graag een territorium op na. Met name de man kan behoorlijk agressief worden.

Dit is zoals ik het zie. Er zijn ook mensen die deze combinatie wel hebben en waarbij het goed gaat.Ik zelf zou de gok niet willen nemen, z zeker niet in een bak van 60 cm. Ik heb zelf borelli's en had er twee tijdelijk in een andere bak met medebewoners die 2 keer zo groot zijn. Binnen 3 dagen zaten alle medebewoners in ��n hoek van de bak.

Ik kan wel uit ervaring spreken dat de Badis soorten erg leuk zijn trouwens. Ik heb nu zelf sinds kort de Badis 'sp. Fatty Face' en het verveeld niet. De vis zelf is een soort van chameleon waarbij je heel snel ziet of die het wel of niet naar z'n zin heeft. Als je een foto wilt zien kan je even een pm sturen. Heb nog niks in een foto album staan van ze...

Ik heb in mn 60cm 7 Panda Cory s en een koppel Pauwooggrondels met een Betta vrouw.
Je kunt prima als drijver de Salvinia Natans nemen hoor.
Maar neem in je bakje geen te grote vissen waaronder de cichliden. dat wordt echt te krap denk ik.

Ik heb panda's,Boraras brigittae, een cpo en pauwooggrondel in de 60 cm.

Harmen.L zei:
Ik heb panda's,Boraras brigittae, een cpo en pauwooggrondel in de 60 cm.

Lijkt veel op mijn bestand 😉.
Dacht dat de cpo in de grote bak zat :S. Maar zoiets wil prima in een 60 cm ja.

visstisck zei:
Omdat de ��n wel broedzorg heeft en de ander niet.
Een Badis heeft wel degelijk broedzorg. Alleen, in zijn geheel is hij stukken rustiger dan de gemiddelde Apistogramma.

~ Ivo

Ik denk dat ik de Badis live moet zien... Ik loop er nog niet echt warm voor. Ik ben een lastige. I know 🙂
Maar ja om er maar een vis in te doen die ik niet echt super vind, vind ik ook weer niet juist....
Ik denk dat de garnalen maar eerst gaan komen... Geeft me tijd om na te denken..........

Het is inderdaad een soortje waar je van moet houden en misschien wel moet gaan houden 🙂

En inderdaad, iets aanschaffen waar je jezelf niet op zit te wachten is geen strak plan. Moeten we maar doorgaan met andere idee�n opperen? Zo ja dan roep ik Aphyosemion australe 😀

Je kunt ook wat rondkijken op YouTube als je een indruk wilt krijgen van gedrag, maar dat geldt natuurlijk voor elke soort 🙂

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan