Beste belichtingstijden

B

BertD

Guest
beste allen

Wat zijn goede belichtingstijden en sterkte voor een aquarium?


Zelf heb ik een Aqualantis met easy led control 1 en maag geen gebruik van CO2.

Deze heb ik nu als volgt ingesteld:
Van 05:00/09:00 van 17:00/21:30 met een lichtsterkte van 75%


IMG_1464.JPG
 
Ik kan weinig over led zeggen maar zelf heb ik hier rond de 0,4W en belicht zo n 9 uur max. Als je geen co2 gebruikt dan zou ik niet heel lang belichten om tekorten te voorkomen. Je huidige verlichtingsduur lijkt me wel redelijk met zo n 8,5 uur.
 
Standaard met 100% verlichting zijn de gegevens 28 Watt, 2433 Lumen, 6.800 K
 
Een goeie belichtingstijd voor een tropisch aquarium is 11-13 uur per dag.
Om algvorming te voorkomen kan je 'spelen' met de intensiteit.
Met kortere lichtduur gaan planten in de 'winterstand'
 
Maar moet het aan een gesloten zijn of?
Ik zal de tijd eens opkrikken heel rustig

Maar wat is een goede instelling voor een aqualantis 80 qua lichttijd en itensiteit.
Op dit moment ben ik ook aan het spelen met de uitstoom intensiteit deze staat nu op halve kracht van mijn eheim pro 4 250
 
Ik heb in beide bakken met de EI bemesting de duur op max 9 uur en moet wekelijks minimaal 10cm snoeien van de snelgroeiers dus winterstand dat valt wel mee als ik het zo bekijk. De Octopus en de Repens groeit minimaal 10-15 cm per week met 8,5-9 uur licht. Ik laat het om 9 uur aangaan tot 12 uur en van 2 tot bijna 8 uur.
Dus krap aan zo n 9 uur per dag.
 
Ik heb in beide bakken met de EI bemesting de duur op max 9 uur en moet wekelijks minimaal 10cm snoeien van de snelgroeiers dus winterstand dat valt wel mee als ik het zo bekijk. De Octopus en de Repens groeit minimaal 10-15 cm per week met 8,5-9 uur licht. Ik laat het om 9 uur aangaan tot 12 uur en van 2 tot bijna 8 uur.
Dus krap aan zo n 9 uur per dag.

Instellingen aangepast Van 05:00 tot 09:00 van 17:00 tot 22:00
 
Ik heb al ruim 5 jaar de duur tegen de 9 uur aan zitten en de planten groeien prima onder de standaard verlichting van de Ferplast 80 en 100.
 
beste allen

Wat zijn goede belichtingstijden en sterkte voor een aquarium?


Zelf heb ik een Aqualantis met easy led control 1 en maag geen gebruik van CO2.

Deze heb ik nu als volgt ingesteld:
Van 05:00/09:00 van 17:00/21:30 met een lichtsterkte van 75%


Bekijk bijlage 309


Een aantal vragen vooraf om tot een goede reactie te kunnen komen. Om welke redenen stel je deze vraag? Wellicht heb je problemen, zo ja, welke? Hoe doen bijvoorbeeld je planten het onder de huidige omstandigheden? We zien in de bijlage planten die in ieder geval om zeer verschillende lichtintensiteiten vragen. Denk er dus om dat je plantensamenstelling (mede) bepaalt welke licht duur/intensiteit het meest geschikt is in jouw situatie!
 
Gewoon om te zien of ik goed zit.. Ik heb geen zin in alg en of vissen die overstuur raken
 
Waarom heb je er een pauze in zitten?
Naar mijn weten kan je beter 1x 9 uur lang je verlichting aan hebben dan 2x op een dag?

Als je de natuur wil nabootsen daar is het toch ook maar 1x donker?
 
Ik doe dat ook zodat ik in de morgen licht heb in de bak en ook nogeens tot een uur of half 8. Als ik met 9 uur het al om 9 uur laat aangaan zonder een pauze dan moet hij al om 18.00 uit en dat is me net wat te vroeg.
 
Ik heb dat hier ook in mijn Rio 125 met T5 verlichting.

Schijnt ook te helpen tegen algen.
Maar doe het ook om dezelfde reden als John.

In de bakken met ledverlichting merk ik dat de lampen wel veel langer aan kunnen, die staan hier 12 uur per dag aan, van 9-21 uur.
 
Als je de natuur wil nabootsen daar is het toch ook maar 1x donker?

Jep .. vandaar dat je er beter ook geen pauze in kunt hebben..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom heb je er een pauze in zitten?
Naar mijn weten kan je beter 1x 9 uur lang je verlichting aan hebben dan 2x op een dag?

Als je de natuur wil nabootsen daar is het toch ook maar 1x donker?

Een lichtpauze is oorspronkelijk om het co2 peil terug op niveau te brengen in het geval je werkt met een iets te lichte (bio) co2 installatie.
 
Je kan het denk ik om meerdere redenen doen. Jurgen noemt de co2 en ik doe het dus om na het eten de bak nog te kunnen zien zonder dat ik langer dan 9 uur belicht.
 
4 van de 7 dagen ben ik 's ochtends niet thuis. Zaterdag is boodschappendag. Dus ik laat mijn licht om 11:00 aangaan.
Kunnen de vissen langzaam wakker worden door de ochtendzon (niet op de bak).
En ik heb dan tot 23:00 licht.
 
12 uur moet ook kunnen zolang je maar voldoende voeding voor de planten in je bak hebt;).
 
12 uur moet ook kunnen zolang je maar voldoende voeding voor de planten in je bak hebt;).

Moet daar enige nuance in aanbrengen. Het is niet 12 uur volledig licht.
11:00 tot 21:00 voorste lamp. (plus 1 uur fade-out)
14:00 tot 22:00 achterste lamp. (plus 1 uur fade-out)
Dus 100% licht van 14:00 tot 21:00.
 
hier 12 uur 100% 4 rijen T5.
Zelfs de sterkste lamp is 2x niets tegenover de zon....
 
Bij ons gaan de T5 lampen aan om 13.00 uur en om 22.30 uur wordt het weer donker.
 
Het zal ook per bak verschillen denk ik. Het hangt ook af van je planten en wat je graag wil bereiken. Ik heb de ervaring dat 8 uur voldoende is, maar dan moet je niet echt een sterke groei verwachten.
 
volgens mij maakt het niet zoveel uit voor je planten, theorie achter de licht pauze is dat het co2 nivo weer wat kan oplopen zodat er minder snel een tekort van ontstaat
 
Ja, en dan is het ook in de nacht aangeraden om een luchtpomp aan te stellen, heb je vaak snel tekort aan zuurstof omdat de planten die dan volop opnemen.
In de dag is een luchtpomp wat tegendraads, omdat het dan de CO2 verdrijft.
 
Ja, en dan is het ook in de nacht aangeraden om een luchtpomp aan te stellen, heb je vaak snel tekort aan zuurstof omdat de planten die dan volop opnemen.
In de dag is een luchtpomp wat tegendraads, omdat het dan de CO2 verdrijft.

Ik vraag mij af of zo'n luchtpomp echt veel gebruikt wordt. Ik gebruik hem eigenlijk nooit.
Als de stroming in de bak op orde is, dan zal er voldoende gasuitwisseling zijn om het zuurstof niveau op pijl te houden.
Misschien dat overbevolkte of vervuilde bakken problemen krijgen.
Maar een goede bak heeft het niet nodig.

Lichtpauze kun je toepassen, als je geen CO2 toevoegd. De theorie erachter is dat dit dan weer wat stijgt door de pauze.
Hierdoor zou het ook preventief werken tegen algen.
 
Planten zouden in de nacht inderdaad ook wat zuurstof opnemen, maar 'vaak' en 'snel' een zuurstoftekort daardoor: neen.
 
Dit is mijn lichtschema. Of je er ook iets aan hebt weet ik natuurlijk niet. Dit schema past, zoals je zal begrijpen, bij mijn bak. Met z'n eigen waarden, planten, bewoners en wat dies meer zij.

Beschrijving verlichting:

3x JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Lichtschema:

9:00 uur Zon-op tot 30%

9:30 uur Tot 100%

18:30 uur Tot 30%

21:30 uur Tot 10%

23:00 uur Zon-onder tot 0%




Toevoeging mid-balk

10:30 uur tot 17:30 uur
 
Ik zit ook nog met enkele vragen over belichtingstijden, die hier wel bij lijken aan te sluiten. Zonder het topic te willen kapen, stel ik ze hier maar. Momenteel geef ik mijn aquarium 6u/dag licht, van 18u-0u. Ik zou dit gaandeweg naar 8u willen brengen, en het zou leuk zijn ook 's ochtends licht te hebben. Ik zou dan bv. van 7u - 8u30 en van 17u30-0u kunnen belichten. Dat is louter gebaseerd op mijn eigen bioritme, ik ben een nogal late vogel, die er noodgedwongen toch vroeg uit moet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dat beter niet doe, omdat in het echt de dag ook niet op die manier wordt opgedeeld. Maar als ik hier doorlees, is dat niet per se problematisch?

In het weekend zou het dan weer interessant zijn om hiervan af te wijken en bv. van 10-12u en van 17u-0u de lichten te laten aangaan, en mischien zelfs nog een uurtje langer. Dus in de week 8u, in het weekend 10. Lijkt dit wisselende schema jullie problematisch, zowel voor vissen als voor planten?
 
Ik weet uit ervaring dat een pauze tussen de middag geen probleem is maar of het dat ook is zoals jij voor ogen hebt dat durf ik je niet te zeggen.
 
Terug
Bovenaan