Wat is er nieuw

Beste bodembedekking

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daydream85
  • Startdatum Startdatum
D

Daydream85

Guest
Hoi allemaal,

Ik weet niet precies hoeveel waterschildpadkenners er aanwezig zijn, maar voor mijn nieuwe schildpaddenbak, ben ik nog op zoek naar een verstandige bodembedekking. Het betreft een volwassen sierschildpad. Hij heeft nu een grote korrel grind. Maar wil graag wat nieuws voor mijn nieuwe bak.

Heeft iemand goede suggesties/tips?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Zand, dat vinden ze heerlijk om in te graven en te woelen.
Grid is te hard voor hun buikschild.
Bij dierenwinkels verkopen ze zand genaamd; Riverbed sand.
Speciaal voor schildpadden :engel:
Hoe groot is de bak en welke filter eb je?

Je vorige topic ging over een roodwangschildpad.
Is dit een andere?
Denk aan het voer!

Hoi ILoveAnimals,

Bedankt voor je reactie. Nee dit is dezelfde, in die andere had ik t per ongeluk over een roodwang, maar ik heb een oosterlijke sierschildpad.. Sorry haha...

Maar zand heb ik ook over nagedacht, alleen ik maak af en toe ook gebruik van een bodemreiniger.. Zo'n apparaatje wat de bodem omwoelt en het vuil opzuigt zeg maar.. Zou het zand dan ook niet opgezogen worden denk je?
Het is niet dezelfde, maar ongeveer gelijk als deze http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=1266 gebruik ik dan nog wel eens om de bodem te reinigen. Zou het zand hierdoor opgezogen worden denk je?

Gebruik jijzelf ook Riverbed Sand? Welke kleur heb jij als ik vragen mag?
Zou je misschien niet een foto van je bak hier willen plaatsen?

River bed sand de is maar 1 kleur bij mijn dierenwinkel
Het voordeel er van is dat vuil er op blijft liggen.
Je hoeft die stofzuiger niet te gebruiken omdat er geen vuil in de bodem
Komt.
Gebruik gewoon een normaal pipetje dat is prima! :deal:
Mijn schildpadden zitten nu zonder Riverbed sand omdat geelwang/roodwang/geelbuikschildpadden te wild ervoor zijn.
Het is speciaal sierschildpad zand zoals je ziet op de voorkant :engel:

Goed dat je je schildpadje een goed leven geeft!!!!
Heb je een foto van het diertje?

Mijn oom heeft Riverbed sand in zijn sierschildpaddenbak!
Vinden ze geweldig!
Het is ook erg geschikt om op land te doen voor eierazet!

Oke, dan ga ik zeker overwegen dat te gebruiken, want vind het er wel heel mooi uit zien!

Haha wat bedoel je precies met een normaal pipetje? Om schoon te maken ofzo?

Ik heb wel foto's van mijn Schilpie, maar zit nu op mijn werk.. Dus kan het helaas niet laten zien. Helaas heeft het diertje sinds die klein was in de dierenwinkel wel een deukje in zijn schild.. Verwacht niet dat dat ooit beter wordt.. Maar verder is t echt een heerlijk beestje 🙂!!

Nu nog wel druk bezig met z'n winterslaapie.. Maar verder is t heerlijk enthousiast beestje

Denk jij dat zo'n deukje nog weg zou gaan?

Hoe kun jij eigenlijk het makkelijkst berekenen hoeveel zand je nodig zal hebben voor de bodem en het eiland?

Deukje zal helaas niet weg gaan...
Kan ze mee leven is niet erg hoor!
Ligt eraan hoe groot je aqua is en hoe dik de laag is die je wilt hebben..
Ik adviseer een
Laag van 3-5 cm voor sierschildpadden!

Haha een pipetje om de poep mee op te zuigen :engel: gaat heel makkelijk met dat zand!!!

Oke, ja ik wilde ook een laagje van 3 a 4 cm doen, maar bij het bestellen van het zand, wilde ik proberen in te schatten hoeveel kilogram ik nodig zal hebben.. Maar dat is een beetje lastig inschatten.

Bijvoorbeeld als je een bak van 80 bij 40 hebt?!

Voor een volwassen Sierschildpad wordt aquarium van een 1 tot 1.20 m als het dier volwassen is.
Geen persoonlijke aanval hoor! :engel:

Nja mijn schildpad is volwassen.. met 5 jaar.. Maar is nooit groter worden dan de 15 cm die die nu is.. Daarbij heeft ie 80-90 liter om in te zwemmen.. Dus dat zou voldoende moeten zijn..

Ohhh oke!!!
Als er een eiland met UVB en warmte is dan is het goed.
Dacht dat je een heel laag watergebrek zou hebben
Heb je een
Fotootje????? Pleaze? :engel:

Euh... Dat wil ik wel proberen.. Maar ik kan even niet vinden hoe je een fotootje direct van je laptop uploadt?!

Heb jij een foto van je schildpadjes? Ben ook heel benieuwd... 🙂

Het zijn oude foto's hoor :engel:
De bak is heel anders nu!!!
De filteruitstroom zit helemaal links trouwens en de filter staat achter de aqua.
De kurk is weg omdat dat losliet (had ik er nooit op moeten doen.
En die grindmat gebruik ik omdat ze echt substraat herlemaal omwoelen.
Eerst was ie de hele lengte van de bak maar ze gingen eronder omdat ze op glas wouden slapen.
Dus heb ik een stuk afgesneden.
Het is trouwens niet echt hard grind hoor het is heel uhmmmm zacht zal ik maar zeggen .
Ze kunnen zichzelf niet beschadigen! :deal:
Het wordt ook te klein daarom gaan ze in de lente in een voor hen speciaal aangelegde schildpaddenvijver.

Nu jij hahahaha 😀

Wel heel leuk om te zien 😀!!! Volgens mij is jouw opstapje naar het eilandje hetzelfde als wat bij mij op het eilandje zelf ligt haha..

Hoe hoog is jouw waterniveau eigenlijk?

Ik heb ook even 3 foto's opgezocht.. T zijn helaas niet de meest scherpe foto's..
Vooral de derde foto vind ik erg grappig.. Hij is gewoon in slaap gevallen tijdens het op het eiland klimmen.. Ik dacht, daar moet ik een foto van hebben.. haha..

-jCFWxRCfCkDVBM12Ri6Ws6mY3slMGAv.jpeg

Wat een prachtig diertje!!! 😀
Leuk die laatste foto!!!
Dat pootje ook! 😉
Mijn waterniveau is hoger dan op de foto het is 25 cm nu.
Grappig dat jij hetzelfde trappertje hebt!!
Maar wat een lief beestje!!
Prachtig! 😉 :smitten:

Heb je een foto van de hele bak ?

Dank je wel 🙂!!

Jaa hij gaat af en toe liggen op manieren dat ik denk "Lig dat nou echt heel lkkr??".. Hahaha.. Maar dat maakt het juist wel heel leuk om te zien 🙂!

Jij hebt ook echt hele leuke schilpies😉! Heb je niet toevallig een foto van hoe de bak er nu uit ziet? Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.. En misschien een paar scherpe foto's van je padjes?

Maar begrijp ik het goed dat je op de bodem een grindmat had liggen?
Is dat aan te bevelen?

Ik adviseer de grindmat niet omdat sierschildpadden toch echt graag zand hebben!
Ben bij m'n vader dus gene nieuwe foto's sorry!
Maar hier een scherpe van Tom de kleinste van de 2!!!
d_mPuukdGgKTqTKgyIJaS4hajDUeWvU3.jpeg

Super lief!!
Kunnen ze goed overweg samen🙂?

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat voor bodembedekking het wordt.. Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen..

Zand - is mooi, maar weet niet of het schoonmaken echt heel makkelijk is. Daarbij lees ik dat filters door het zand verstopt kunnen raken. Dat is natuurlijk absoluut niet wenselijk..
Grind - ook leuk, en diverse gerenommeerde sites geven aan dat het eten van kleine grindsteentje helpen bij de spijsvertering
Kiezel - nog nooit gehad, maar lijkt me ook erg leuk staan, en wellicht iets makkelijker schoon te houden met een bodemreiniger..

Kortom, ik ben er nog niet uit haha..

Ze kunnen geweldig overweg hoor!
Samen zonnen samen eten!
Ik zou toch recht voor zand gaan!
Doe de aanzuig en de uitstroom van de filter hoog dan zuigt het geen zand op!
Schoonmaken is hele is heel makkelijk!
Gewoon met een pipetje op bedruipingsspuit (zoek maar is op) de poep opzuigen.
Grind komt veel vuil tussen te zitten en het is slecht voor het buikschild van sierschildpadden omdat die toch wat gevoeliger zijn!
En ze vinden het echt geweldig om zich in te graven!!!!!
Hopelijk heb je hier wat aan en ga je echt voor zand!
Hij zal je heel dankbaar zijn!

Oke, maar zuigt die dan nog wel genoeg op? Ik bedoel, ik wil ook weer niet dat de bodem elke week vol zou komen te liggen met vuil en dergelijke.. Dat hoort het filter juist weg te zuigen.. Snap je?

Ik snap je zeker!!!
Je kan ook een paar garnalen loslaten!
Hij zuigt nog steeds vuil op toch!
En als de schildpad poept wordt het gelijk naar de filter gezogen!
En de schildpad zal je er nogmaals heel erg dankbaar voor zijn als er zand op de bodem ligt :engel:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan