Wat is er nieuw

Beste circulatie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Earthshaker
  • Startdatum Startdatum
E

Earthshaker

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een aquarium aan het inrichten met de maten 200x60x60cm en een bioloog. In het aquarium zit als je ervoor staat rechtsachter de overflow zonder opening aan de onderkant. Wat zou de beste stromingsrichting zijn?

Er zit nog geen water of zo in het aquarium, maar ik kon geen betere foto maken zonder reflecties. Maar rechtsachter de achterwand zit de schuine overflow.

En moet ik de achterwand er helemaal inkitten? Zodat er geen water achter kan? Of is het beter om er watercirculatie achter te maken met een extra pompje?

DSC_0443(1).jpg

Ik heb heb een slag groter, overloop zit in dezelfde hoek.
Ik gebruik 2 pompen voor de bedrijfszekerheid, 1 komt links achter binnen en de ander rechts achter naast de overloop.
Beiden staan naar middenvoor gericht.

Gaat om 2x dcs7000 op 32mm pvc met 1,7m opvoerhoogte
Linksachter loopt op 40% en rechts achter op 30%

Is het (nog) mogelijk om de flow te verdelen over de ganse bak, ipv alles vanuit één stroming? Dus de flow/uitstroom verdelen over meerdere plekken in de bak, zoals op elk 1/3e?

Jazeker, kijk even in het fotoalbum van @biljoenblik bijvoorbeeld.

Je maakt dan 1 lange pijp met 3 aftakkingen, in die aftakkingen zet je een verloop stukje zodat bij alle 3 de uitstromers +/- dezelfde hoeveelheid water erdoor komt.

Ik heb heb een slag groter, overloop zit in dezelfde hoek.
Ik gebruik 2 pompen voor de bedrijfszekerheid, 1 komt links achter binnen en de ander rechts achter naast de overloop.
Beiden staan naar middenvoor gericht.

Ik zat zelf te denken om een spraybar van achter naar voor te richten, maar dan heb ik geen stroming richting mijn overloop dacht ik zo. Van rechts naar links zou kunnen, alleen moet ik dan wel een krachtige stroming hebben.

Is het (nog) mogelijk om de flow te verdelen over de ganse bak, ipv alles vanuit één stroming? Dus de flow/uitstroom verdelen over meerdere plekken in de bak, zoals op elk 1/3e?

Ik kan alles nog doen aangezien ik de bak nog helemaal leeg heb, op de materialen na, maar die staan nog niet vast.

Je maakt dan 1 lange pijp met 3 aftakkingen, in die aftakkingen zet je een verloop stukje zodat bij alle 3 de uitstromers +/- dezelfde hoeveelheid water erdoor komt.

Die heb ik even bekeken, dat is ook wel een idee. Misschien vanuit mijn achterwand vandaan.

Iemand nog een idee over de achterwand? Is dichtkitten beter? Of zorgen dat er stroming achter zit? Misschien als extra?

Wat voor achterwand is het? Zo'n grote 3d wand met veel open ruimte erachter?

Ik had 2 spraybars over de volle lengte maar heb ik eruit gehaald omdat ze lelijk werden/waren
C432EE17-6013-4C96-B72D-100B7EA85A11.jpeg

Ik zat zelf te denken om een spraybar van achter naar voor te richten, maar dan heb ik geen stroming richting mijn overloop dacht ik zo. Van rechts naar links zou kunnen, alleen moet ik dan wel een krachtige stroming hebben.

Ik kan alles nog doen aangezien ik de bak nog helemaal leeg heb, op de materialen na, maar die staan nog niet vast.

Die heb ik even bekeken, dat is ook wel een idee. Misschien vanuit mijn achterwand vandaan.
Zelf heb ik een spraybar over de gehele achterkant. Hij zit vlak onder het wateroppervlak iets naar beneden gericht. Door kaatsing aan de voorruit wordt het water naar beneden gedwongen en gaat over de bodem naar achter. Mijn filterinlaat zit rechtsachter waardoor het waterstroming in een spiraalvorm naar rechtsachter gaat. Dit maakt dat de waterdistributie alle punten bereikt en aldus ook zorgdraagt voor goede bemestings mogelijkheden. Ik maak gebruik, overigens, van transparante PVC buis.

Iemand met discussen op zolder heeft een hele reeks circulatieplannen uitgewerkt.

Over de lengte lijkt dus ook een mogelijkheid? Kzal tegen dan wel vragen in een eigen topic...

Ik denk dat ik eerst eens met spraybars over de hele lengte ga werken. Kijken hoe dat gaat.

Dit plaatje circuleerd hier ook. Met dank aan @Sanneke80

Dit geeft een goede indruk. Bovenste niet goed.

E75D7815-48D6-4DBF-96F2-EA2E34AFCAEB.jpeg

Dit plaatje circuleerd hier ook. Met dank aan @Sanneke80

Dit geeft een goede indruk. Bovenste niet goed.

Zo heb ik het in mijn huidige aquarium zitten. Maar daar moet ik al een vrij harde stroming doen om een goede circulatie te krijgen. Ik denk dat het over 2 meter helemaal te hard gaat, ook aangezien er een overloop in zit met alleen aan de bovenkant een opening,

Zo heb ik het in mijn huidige aquarium zitten. Maar daar moet ik al een vrij harde stroming doen om een goede circulatie te krijgen. Ik denk dat het over 2 meter helemaal te hard gaat, ook aangezien er een overloop in zit met alleen aan de bovenkant een opening,

Daarom heb ik zelf een middenaftakking zodat het iets verdeeld wordt. Maar de richting blijft hetzelfde als hierboven.

Voor goeramies moet het ook niet te sterk stromen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan