Wat is er nieuw

beste manier verschonen Juwel filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter hemmel
  • Startdatum Startdatum
H

hemmel

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een juwel aquarium met ingebouwd Bioflow Super filter.
Dit is een kolom met van boven naar onder vier media:
bovenin een velletje filterwatten, daaronder een klein carbonsponsje, daaronder een nitraatfilter en tot slot een biospons.

Nu heb ik ergens gelezen dat er een gelijksoortig filter bestaat waarin een grof en fijn biospons gecombineerd zijn. In dat geval was het verstandig om niet de twee biosponzen gelijktijdig te verschonen, omdat je dan in een keer de bacterieverzameling verwijdert. Dus als ik mijn enige spons verwijder, ben ik de bacterien kwijt.

Ik wil nu graag mijn filter verschonen zonder de bacterien in een keer te verwijderen. Het velletje filterwatten bovenin heb ik in gebruikt aquariumwater schoongespoeld, dus daar zitten (als ik me niet vergis) nu nog bacterien in. Maar de biospons?

Ik vraag me af of ik de biospons in tweeen kan knippen, en dan elke keer een halve te vervangen. Of maak ik me druk om niks?

Zelf heb ik ook het juwel filter en daar heb ik twee maal de grove spons inzitten en twee maal de fijne spons. Op deze manier kun je ook per spons gaan vervangen. Het koolfilter zou ik sowieso vervangen door een normale spons en alleen gebruiken als je medicatie gebruikt. De sponzen hoeven trouwens niet zo vaak vervangen hoor, ik zou bijna zeggen, pas als hij uit elkaar valt. Eens in de vier weken of als de uitstroom veel minder wordt licht uitknijpen is genoeg. Het beste niet alle sponzen tegelijk. De witte watten bovenop filteren alleen het grote vuil en kun je gerust vaker vervangen. Hier zitten ook weinig bacterien in.

Wellicht kun je de groene spons vervangen door een doosje 'Cirax' van Juwel. Een ander type filtermateriaal waar bacterien ook in kunnen vertoeven.
Als je die onderin plaats en de blauw spons erboven, hoef je niet bang te zijn voor het weggooien van alle bacterien als je de blauw spons uitspoelt / uitknijpt.

PS: uitknijpen doe je in een emmer aquariumwater, om da bacterien niet abrupt van water waaraan ze gewend zijn brengt in water dat ze niet kennen.

dank julllie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan