Wat is er nieuw

beste moment om je waterwaardes te meten

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo

Ik meet geregeld de waterwaardes van het aquariumwater maar wanneer is het goede moment van meten?
Je kunt op veel momenten van de dag meten b.v voordat het licht aan gaat
voor of na het toedienen van plantenvoeding
voor of na dat er toevoeging is van co2
enz. enz.enz.

In mijn geval
Ik pas de EI methode toe als plantenvoeding en geef dat s`morgens om ongeveer 05.30 uur door de week en in het weekend 08.00 uur .
Voeg CO2 toe gaat aan 1uur voordat het licht aan gaat en gaat 1 uur eerder uit dan het licht uitgaat.
Schemerverlichting gaat om 13.00 uur aan en brand om 14.00 uur op volle sterkte ( 90% ) en gaat om 22.00 uur weer
langzaam uit 22.30 is het donder.
Wanneer zijn voor mij de ideale meetmomenten om een goed beeld te krijgen wat de waterwaardes zijn?

Regelmatig meten is wellicht niet nodig, denk ik. Zelf meet ik zelden. Als ik, omdat ik een probleem vermoed, al eens meet doe ik dat het liefst vlak voor een waterverversing. Nu heb ik of doe ik niets met EI. Heb er dus ook geen ervaringen mee. Wel heb ik wel eens begrepen dat EI gebruikers ook niet al te vaak meten.

Je schrijft dat je gebruik maakt van de EI dus is het in de praktijk meten van je waarden totaal niet relevant.
Begrijp ook eigenlijk niet wat daar de reden dan voor is.

Maar goed, een vraag is er om beantwoord te worden :thumbs: :
Het 'beste' moment om voeding te meten is net na en vervolgens net voor je voeding toevoegt. Dan weet je het verbruik/ opname.
CO2 meet je op het moment dat je lichten aangaan. Op dat moment moet er voldoende CO2 beschikbaar zijn voor je planten.

CO2 meet je op het moment dat je lichten aangaan. Op dat moment moet er voldoende CO2 beschikbaar zijn voor je planten.

Zelf zou ik ook aan het eind van de middag meten want bij het aangaan moet de ph niet teveel afwijken ivm de middag en als dat wel het geval is dan moet de co2 eerder opstarten. Zelf liet ik de co2 1,5 uur voor het licht aanging al starten.

oke` bedankt

ik werk ook met de EI en dan met de poeders en incidenteel meet ik wel want je kan makkelijk een foutje maken bij het aanmaken van de stockoplossing.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan