De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedenavond,

Binnenkort ga ik verhuizen, en daarbij ook mijn huidige Juwel Rio180 leeghalen.
Ik wil hier een schildpadbak van maken, voor 1 muskusschildpad (heel misschien een 2e in de verre toekomst)
Nu heb ik mijn Rio180 altijd met intern filter gedraaid, maar dit gaat niet werken aangezien het waterpeil niet hoog genoeg zal zijn voor de waterinstroom bij een waterlaag van +- 20cm.
Daarnaast heb ik me goed ingelezen in muskusschildpadden, en weet ik hoe vervuilend deze zijn.

Door alle opties van externe filters zie ik door de bomen het bos niet meer, en vroeg ik me af of mensen tips hadden?
Er zal een waterinhoud van 50 tot 80L in komen (moet nog even kijken hoe en wat), en wil zeker een filtercapaciteit van 250L/uur om zeker te zijn dat de bak goed schoon blijft.
Ik ben slechts een arme student, dus ben van plan tweedehands een extern filter aan te schaffen.

Nu vroeg ik me af of mensen duidelijke favorieten hebben als het aankomt op:
- Een sterk genoeg extern filter
- Dat erg stil is (komt misschien in de slaapkamer)
- En niet al te duur is

Ik hoor zelf goede verhalen over Eheim, Fluval en de Oase Biomaster maar ben erg benieuwd naar jullie mening hoe het in de praktijk is!

Alvast bedankt, en met vriendelijke groet De Leidse Glibber
 
Je noemt zelf al bekende merken, die (afhankelijk van het budget) goede opties bieden. Daarnaast zou ik vanuit eigen ervaring willen toevoegen de merken JBL en Sicce. :)

Een filter dat me geschikt lijkt voor jouw situatie is de JBL cristalprofi e402 greenline. Of, van Sicce: de Whale 120.

Ik moet er gelijk bij zeggen dat deze twee merken, hoewel relatief betaalbaar, niet de allerbekendste zijn (vooral Sicce niet) en dus moeilijker tweedehands te vinden zijn dan bijvoorbeeld een Eheim.

Hoewel, ik heb dit nog niet getypt en kom op marktplaats deze tegen:


Dit is één maatje groter dan de filters die ik net noemde. Moet prima zijn voor jouw bak. :) En de prijs die gevraagd wordt is ook mooi.
 
Daar had ik nog niet over nagedacht!
Hoe zijn de ervaringen van mensen op dat gebied?
En ik zag bijvoorbeeld de Aquaball 130, maar ook de Eheim Biopower 160; wat is het duidelijke verschil tussen deze?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
De eheim aquabal heb ik een tijd gebruikt en bevalt opzich prima, filterinhoud kan je naar wens aanpassen en dat zou ik wel doen als ik jouw was en ik zou de grootste kopen zodat je ook echt een goede filtering hebt. Reden waarom we hem niet meer gebruiken: alles staat nu op een bioloog
 
Goed om te weten, en bedankt voor je snelle reacties!

Maar ook voor een schildpadbak zou dit voldoende moeten zijn dus?
Want juist het feit dat dit grote vervuilers zijn deed me heel erg neigen naar een extern filter. Mijn interne binnenfilter van Juwel vond ik altijd net niet goed genoeg om mijn bak echt helder te krijgen en goed te filteren.
Omdat ik nu een juist een heel helder en schoon aquarium wil dacht ik dus aan een extern filter. Maar als dit met een Aquaball zou kunnen wordt dit een interessante optie.
Qua nieuwprijs is de Aquaball namelijk een erg aantrekkelijk filter, maar als ik voor +-€50,- een tweedehands extern filter zou kunnen kopen zou ik dit ook overwegen (als dit krachtiger is en voor beter water zorgt).

Groetjes, De Leidse Glibber
 
Heb geen ervaring met schildpadden dus zal daar geen uitspraken over doen, maar als je de grootste uitvoering neemt van die aquaball kom je een heel eind
 

Terug
Bovenaan