Wat is er nieuw

Beta verschuilt zich steeds

• Onderwerp starter Onderwerp starter beginner124
  • Startdatum Startdatum
B

beginner124

Guest
Ik ben nu enkele maanden bezig met mijn aquarium, betreft een Home 60. Nu ben ik ondertussen wel bezig met een nieuwe filter (JBL cristalprofi i80 met extra module: onderaan de filter, dan clearmec en dan de micromec) Deze draait nu samen met mijn originele filter tot er genoeg bacteri�n inzitten.

Nu ben ik langzaam mijn vissenbestand aan het opbouwen. Eerst had ik 3 corydora's (keuze omdat ik geen groot aquarium heb). Gewacht tot de waardes terug normaal waren, dan een algeneter en een koppeltje mini goerami's erin gezet. Opnieuw gewacht tot alles ok was. Sinds gisteren heb ik er een beta, 6 kleine schoolvisjes en een ancistrus ingezet. Met uitzondering van de beta zwemmen alle vissen mooi rond, vooral de goerami (mannetje).

De beta zelf verschuilt zich de hele tijd, onderaan tussen de planten of in mijn boomstronk. Is dit normaal gedrag?

Ik moet wel zeggen dat mijn waterwaardes iets verhoogd zijn, NO2 is 0, NO3 is 15. Ondertussen al wel water ververst en toxivec toegevoegd.

Lees dat er nu 2 filters draaien waardoor de stroming misschien wat veel is voor de Betta bv.
Misschien ook wat druk door de medebewoners.

Is geen hele grote bak dus prop het niet te vol met vissen als je verstandig bent.

Nee dat zou ik geen normaal betta gedrag noemen, meestal zijn het hele nieuwsgierige beestjes. Een betta en gourami's combineert meestal niet lekker omdat het beide schuimnestenbouwers in de bovenste waterlaag zijn. Op zo'n klein oppervlak kan het dan zijn dat de betta weggeconcurreerd wordt door het gourami mannetje en hij zich dus gaat verstoppen.
Misschien is het ook een idee om een topic te openen bij samenstelling visbestand, want het is nu naar mijn idee niet echt in evenwicht. Een Ancistrus wordt bijvoorbeeld ook veel te groot voor dat bakje.

Ik wou nog even wat foto's posten 🙂

Nu zit ik bijna aan mijn vissenbestand, met uitzondering van enkele bodemvissen/garnaaltjes.

Ik heb beide filters ook wat stiller gezet en meer naar de oppervlakte gericht zodat er minder stroming onderwater is. Zoals gezegd de NO3 waarde is nu wel licht verhoogd misschien ligt het hieraan.

Mijn bak:
212147crazyke_0_82_img_4134.jpg

Gisteren toen hij er juist inzat:
img_4121.jpg

Nu:
img_4133.jpg

Ik zou een aantal of een grote drijfplant toevoegen. Gaat je betta zeer op prijs stellen.

Goed punt,
Hebben jullie enige tips van planten die meer drijven? Mijn aquarium bovenaan is nogal kaal.

Ik zou ook graag de witte bak waarin de oude filter zit eruit halen. Heeft iemand hier ervaring mee van een Superfish Home? Is dit gewoon gelijmd, vastgeklikt, ...?

Met die vinnen zou het inderdaad ook vermoeidheid van de harde stroming kunnen zijn. Maar ik sluit het ook niet uit dat de gourami de betta gewoon niet in zijn territorium wil hebben.
Ik zou even helemaal geen vissen meer toevoegen, want je bakje zit eigenlijk al te vol. Hoe vervelend dat ook klinkt.

Kan ik opmerken of de gourami de betta weg wil? Ze maken geen ruzie, zoeken elkaar niet op ...

Ben eens benieuwd, heb de stroming minder gezet, dus dan kan hij wat rusten 🙂

Er kunnen meerdere oorzaken zijn denk ik. teveel stroming voor deze vis want hij heeft vrij lange vinnen en dan zijn ze vaak al sneller moe en met veel stroming is dat helemaal geen goede combi.
Ook de combi met de Gourami s kan een oorzaak zijn en je hebt niet veel planten in de bak.

Als je niet opmerkt dat de Gourami en de Betta elkaar in de weg zitten dan denk ik toch meer aan de stroming/lange vinnen van deze vis.
Ik heb ook 2 met lange vinnen gehad en die zaten ook merendeels bij of op de bodem. Dan had ik ze ook nog alleen in een nano 30-40 liter.

Aan een te lage no3 zal het echt niet liggen hoor.

Je betta zit zo te zien nu veel op de bodem. Hou het gewoon even in de gaten als hij wat hoger gaat zwemmen hoe de gourami daar op reageert. Al goed dat je de stroming wat zachter hebt gezet!

Misschien niet de juiste categorie, maar we zijn er toch over bezig:
Ik heb nu 5 potjes met planten. Wat is dan een mooi evenwichtig aantal en welke kunnen jullie aanbevelen?

Heb wel geprobeerd de inlaat van de filter zo vrij mogelijk te houden van planten.

Alvast bedankt voor de tips!

Ik heb de filter op medium gezet. Er moet toch circulatie (en dus stroming) zijn om het water te filteren?

Hoeveel potjes je nodig hebt hangt af van de soort plant en hoeveel je in je bak wil hebben.
In jouw bak zie ik ook snelgroeiers en die zullen even de tijd nodig hebben om mooi uit te groeien.
Wel zou ik flink drijvers in de bak doen want dat stellen zowel de Gourami als de Betta erg op prijs hoor.
Je kan ook prima Hoornblad en Waterpest als drijvers nemen en deze zijn makkelijk ook nogeens.

deze betta voelt zich idd duidelijk niet op zijn gemak zoals hierboven al gezegd is drijvers toevoegen
maar ook de combi met de gourami is mogelijk een optie daarvoor zoals hierboven ook al aangeven is
vraag me ook af welk scholenvisje je erin hebt zitten als dit een visje is met druk gedrag zou ook dat een mogelijkheid zijn

patty776 zei:
deze betta voelt zich idd duidelijk niet op zijn gemak zoals hierboven al gezegd is drijvers toevoegen
maar ook de combi met de gourami is mogelijk een optie daarvoor zoals hierboven ook al aangeven is
vraag me ook af welk scholenvisje je erin hebt zitten als dit een visje is met druk gedrag zou ook dat een mogelijkheid zijn

Toch herken ik het beeld op de foto en ik had ze apart in nano s zitten en ook die met wat langere vinnen. Ik zoek eerder daar (mede) de oorzaak en wellicht teveel stroming dus.

Ik heb op de beurs een kortvinnige gekocht en die zwemt de hele dag als de directeur voor het raam langs. Voor mij niet echt een langvinnige weer dus 🙂.

Ik heb ook kort vinnige vinnige zitten die bij teveel stroming dit gedrag vertonen

Ik heb de pomp naar boven gericht staan voor rimpeling op het water. Ik kan ze regelen van 150 tot 400 l/uur.

Ik heb het vermogen nu op 50% staan, zou de betta zich dan herstellen? En is het filtervermogen dan wel voldoende voor ook zuurstof enzo in het water te brengen?

Het is een 60cm bakje met zo n 54 liter inhoudt. Ik denk dat als je hem op 150 liter zet dat dit wel voldoende is hoor.
Zelf gebruik ik in die bakjes de Aquaflow 100 namelijk en die capaciteit is niet veel meer.
Als je planten hebt dan brengen die wel voldoende zuurstof in. Ik heb de uitstroom onder water en dus ook geen rimpeling.

patty776 zei:
Ik heb ook kort vinnige vinnige zitten die bij teveel stroming dit gedrag vertonen

Ja en dan kun je nagaan dat de langvinnige nog sneller vermoeid zal kunnen raken.

Bettas kunnen ook erg verlegen zijn en moeten zeker wennen aan een bak, als hij er nog niet zo lang inzit kan het zijn dat hij zich verstopt totdat hij het veilig genoeg vind. Een betta die gewend Is reageerd ook beter. Bovenstaande dingen die aangegeven worden kunnen zeker de oorzaak zijn maar dan moet dat ook echt zichtbaar zijn.

Nogmaals bedankt voor de nuttige info, mss overreageer ik wat, maar ben bezorgd dat er iets mis zou kunnen zijn 🙂

Momenteel heb ik de straalmond op de pomp staan, misschien beter overschakelen naar de buis met kleine openingen.

Het is in elk geval zaak om niet teveel stroming te hebben want in de regel houden ze daar niet van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan