Wat is er nieuw

betaalbaar stil extern filter voor 60cm bak.

• Onderwerp starter Onderwerp starter EJAY
  • Startdatum Startdatum
E

EJAY

Guest
wat is een betaalbare, externe filter voor mijn 60cm aquarium?

graag suggesties? ik heb er nu een goedkoop aanhangfilter in gebruik, maar deze maar een enorm rot geluid.

Moet 't perse extern?
Zelf heb ik een tweedehands eheim 2213 draaien op zo'n bak.

Edit: Een eheim 2211 kan trouwens ook, tweedehands vaak voor een tientje te krijgen, dan nog eventueel filtervulling etc.. ben je voor een paar tientjes klaar.

Ik heb er een stuk plastic bloempot onder gevouwen, nu glijd het het water in.

Kijk eens op Marktplaats. voor een externe.
Voor een Eheim Ecco 2036 of een Eheim 2026.

Of anders.

Kijk eens naar de Eden 511, die is niet duur en heeft genoeg capaciteit voor een 60 cm bak. Is ook erg stil, ik heb die van mij wel op een stukje piepschuim staan omdat de kast mee begon te trillen, ik dacht eerst dat de filter geluid maakte maar dat was dus niet zo...(gelukkig 🙂 )

De Eden 511 is zeker een prima extern filter voor een 60 cm bakje.

Goede ervaringen met Eden hier, al mis ik de mogelijkheid tot watten. Ook de grotere versies zijn altijd zonder watten.
Groot voordeel is dat je je verwarming erin kunt doen.

Dank voor de reacties,

Ja het is niet het water wat het geluid maakt, maar puur dat motortje vermoed ik.
enorm storend geluid is het. ik dacht eerst dat het kwam omdat die tegen de muur aan stond, maar heb verschillende manieren geprobeerd zonder resultaat.

Het moet extern zijn, wil geen intern filter. vind ik zonde van de ruimte in de bak.
Die eheim 2211 had ik nog na gekeken, vond die wat te groot voor mijn bakje.

die Eden 511 lijkt me wel wat.
ik ga me er nog eens verder in verdiepen.

alvast bedankt

Ik heb op een Aqua 65 met ongeveer gelijke inhoud de Eheim2211 draaien.

jessicapilon zei:
De 511 is nogal prijzig en ongeveer net zo duur als een gemiddelde 60cm bak.

ja dat is zo, de bak was toen der tijd 3 of 4 tientjes

Ja dat heb ik ook voor die bakjes betaald bij de Hornbach. Tja het is je eigen keus maar ik heb in alle kleine bakjes de SF aquaflow 100 en ben best tevreden. Vrij stil en geen problemen verder. Tja als je 20 cm naast de bak zit en het is doodstil dan hoor je hem draaien maar ja dat is logisch denk ik want het is een motortje.

Alleen in de Grondelbak heb ik de Eheim 2211, maar die kopen ik voor een tientje destijds overnemen.

jessicapilon zei:
Ja dat heb ik ook voor die bakjes betaald bij de Hornbach. Tja het is je eigen keus maar ik heb in alle kleine bakjes de SF aquaflow 100 en ben best tevreden. Vrij stil en geen problemen verder. Tja als je 20 cm naast de bak zit en het is doodstil dan hoor je hem draaien maar ja dat is logisch denk ik want het is een motortje.

ik ben uiteindelijk toch voor het interne filter gegaan, de
superfish aquaflow 100.
afgaande op jou positieve recensie en online recensies,
Het filter koste ook niet veel wat mij goed uitkwam aangezien ik wat aankopen heb gedaan voor mijn andere aquarium.

de minispray bar ook wel grappig.

enige nadeel is dat je maandelijk de cassette moet vervangen ivm vermindere werking filter.

maar verder vind ik het een goede keus.

EJAY zei:
enige nadeel is dat je maandelijk de cassette moet vervangen ivm vermindere werking filter.
Helemaal niet nodig.. en eigenlijk onwenselijk.
Vervang een deel van de spons met keramische pijpjes of siporax of iets dergelijks en dan hoeft dat niet meer.

EJAY zei:

Cassette met filtermateriaal maandelijks vervangen geven ze idd als fout advies op de verpakking,enkel goed voor de kassa.
Vraag me af hoe je het onderhoud aan je andere filters doet?

Heb ik nu ook, met aankoop 20 l. bakje.
Wip je zo open,onderop.

Zag dat er wat IN de spons gestoken zat.

Ik heb dus ook de Aquaflow 100 en spoel voorzichtig af en toe de spons uit als die wat vervuilt maar vernieuwen is niet nodig hoor.

oke, stond op een site verminderde werking bla bla...maar goed het zijn toch de bacterieeen die in het filter gaan zitten, die daardoor het water filteren.
moet zeggen dat het filter nu ietsje meer geluid maakt (motortje) maar dat is niks vergeleken met dat andere filter.

ik heb op het andere aquarium de Jbl Cristalprofi E901 Greenline draaien, die spoel ik per 5 weken de bovenste filterlaag uit in aquarium water.
daar klik ik ook niet elke keer een nieuwe cassette in ;-)

p.s. laatst de slangen eens doorgespoeld, was ook geen verkeerde keus gezien het vuil wat eruit kwam.

hier nog even foto'tje van vandaag:

648448_0_82_aqua_60_cm.jpg

Ja als de werking minder wordt dan doe ik het ook meestal hoor. Ik denk eens in de 4-6 weken ongeveer.
Ik moet zeggen dat ik ook net een nieuwe voor het nieuwe bakje heb en die maakt iets meer geluid dan de oude maar niet echt opvallend verder. Het is en blijft een motortje.

EJAY zei:
ik heb op het andere aquarium de Jbl Cristalprofi E901 Greenline draaien, die spoel ik per 5 weken de bovenste filterlaag uit in aquarium water.
daar klik ik ook niet elke keer een nieuwe cassette in ;-)

Haha ok super,je had me door! 😉

Bak staat er keurig bij!

Dank je, er zitten alleen nog 4 slakjes in, dit aquarium is nu 1 week ingedraaid.
Later word het aantal stenen verwijderd, het zorgt er nu voor dat het hout niet gaat drijven.
Na het indraaien komen er een aantal neon tetra's in uit het andere aquarium.

Moet zeggen dat de plantjes al best wel groeien nu.

Hout verzwaar ik ook weleens met stenen en dat werkt prima verder. Zo kun je het toch plaatsen ondanks dat het niet goed is ingewaterd.

ja inderdaad, dit hout had ik al eerder in het andere aquarium gehad. deze had ik nu in de schuur liggen.
mocht ik nieuw hout kopen laat ik hem wel minimaal een week in de speciekuip wateren. dit ook ivm bruin water.

Ik heb eigenlijk nog 1 vraag.

in mijn grote aquarium doe ik 1x in de 6 weken een waterwissel van 20% ongeveer tegenlijk met wat onderhoud.
Wat is aan te raden met deze kleinere bak? Ik wil geen co2 toevoegen.

Ik zou in elke bak minimaal 10% per week verversen en het liefst 20%.
Ik doe wekelijks 10 liter in de 60cm.

ja inderdaad, omdat het een klein bakje is wilde ik het toch even zeker weten.
Dan houd ik dat aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan