Betaalbare stekkerdoos met afzonderlijke aan/uit schakelaars


C

Coulibaly

Guest
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar iets als dit:

RTEmagicP_0202x00052301-Universal-5_5_02.jpg


Heel handig wanneer je aan het aquarium moet werken. Met dit zou ik gewoon kunnen in/uitschakelen wat ik wil. Nu moet ik de kabels telkens verwijderen en terug plaatsen.

In reguliere winkels kan ik het niet vinden en bekijken ze me alsof ik van een andere planeet kom wanneer ik er naar vraag.

Online kan je het wel bestellen, maar degene die ik gevonden heb zijn best prijzig. Om niet te zeggen dat ze woekerprijzen gebruiken.

Ook mogen er voor mij meer dan 5 stopcontacten zijn.

Iemand een tip?
 
Ben je niets mee. Dit zijn slechts enkele schakelingen. Maw, er zit nog stroom op de apparaten als ze uitgeschakeld zijn.
 
JurgenD zei:
Ben je niets mee. Dit zijn slechts enkele schakelingen. Maw, er zit nog stroom op de apparaten als ze uitgeschakeld zijn.

Dat begrijp ik niet. Het is toch de bedoeling van de afzonderlijke schakelaars dat het aan/uit gaat en niet volledige stroom / een beetje stroom doorlaten?
 
JurgenD zei:
Ben je niets mee. Dit zijn slechts enkele schakelingen. Maw, er zit nog stroom op de apparaten als ze uitgeschakeld zijn.

Jurgen, in de beschrijving van bovenvermelde stekkerdoos zeggen ze toch echt:

De ideale oplossing voor het aansluiten van apparaten die geen eigen netschakelaar bezitten. Iedere aansluiting kan 2-polig worden in- en uitgeschakeld, zonder de stekker uit het stopcontact te trekken. De verlichte wipschakelaars geven aan welke apparaten op het net aangesloten of uitgeschakeld zijn.
 
Johnny Boy zei:
Ik kan ze ook niet goedkopper vinden dan 40 euro

Ik ben zelf nog eens beginnen zoeken, met resultaat:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/0911 ... &WT.srch=1

34,99 Euro

Heb er zelfs eentje gevonden voor 14,99 euro:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1296 ... kker-Zwart

Doch begin ik wel te twijfelen of dit wel de ideale oplossing is.

Het zal wel werken, maar je moet dit toch ergens plaatsen waar je gemakkelijk bij kan, dus op een vrij zichtbare plek. En dan zit je met alle kabels die naar deze stekkerdoos leiden...

Misschien toch zelf iets bouwen, leeg kastje, schakelaars instoppen, multikabel van dit schakelkastje naar een stekkerdoos die uit het zicht staat.

Dat moet niet veel kosten.

Eens nakijken of je dit veilig en verantwoord zelf kan knutselen. Ik ben geen held in elektriciteit. :)
 
kellemes zei:
Ik heb zelf bij de apparaten waarbij ik makkelijk wil kunnen uit/aan-schakelen dit soort dingen..

Clipboard01.jpg

Ja, die ken ik ook en gebruik ze elders. Kosten 2 x keer niks.

Maar je kan in de meeste stekkerdozen er geen 5 naast elkaar zetten.

Zelfs als het zou lukken, esthetisch ziet het er niet uit. Voor mij niet zo'n groot probleem, maar er loopt hier ook nog een vrouw rond die het wellicht gelijk zou afschieten. lol

Vraag is ook of het nog veilig is wanneer je er 5 gebruikt in ��n stekkerdoos.
 
kellemes zei:
Ik heb zelf bij de apparaten waarbij ik makkelijk wil kunnen uit/aan-schakelen dit soort dingen..

Clipboard01.jpg

Mijn huis zit vol met deze schakelaars. Spaar je zeer veel onnodige standby stroom mee!
 
Coulibaly zei:
JurgenD zei:
Ben je niets mee. Dit zijn slechts enkele schakelingen. Maw, er zit nog stroom op de apparaten als ze uitgeschakeld zijn.

Jurgen, in de beschrijving van bovenvermelde stekkerdoos zeggen ze toch echt:

De ideale oplossing voor het aansluiten van apparaten die geen eigen netschakelaar bezitten. Iedere aansluiting kan 2-polig worden in- en uitgeschakeld, zonder de stekker uit het stopcontact te trekken. De verlichte wipschakelaars geven aan welke apparaten op het net aangesloten of uitgeschakeld zijn.

Heb het niet gecheckt, maar als ze echt dubbelpolig zijn zal het wel lukken idd. :)
De stekkerdozen met schakelaars die ik ken zijn enkelpolig. Dacht dat dit altijd zo was. ;)

Zelf trek ik nooit stekkers uit. Ben daar niet zo erg mee bezig.
 
biljoenblik zei:
kellemes zei:
Ik heb zelf bij de apparaten waarbij ik makkelijk wil kunnen uit/aan-schakelen dit soort dingen..

Mijn huis zit vol met deze schakelaars. Spaar je zeer veel onnodige standby stroom mee!

bwaaa, de meeste apparaten verbruiken nog amper iets in standby.
De Europese wet verbiedt nog een groter standbyverbruik dan 1 watt.
Meestal verbruiken tv's en dergelijk in standby 0.1-0.5watt.
In de praktijk komt dat op 0.1-0.5� per jaar.
Dan duurt het wel ff eer je zo'n ding terug verdient. Heb je er uzelf meer mee gekweld dan uw energieleverancier. :)
Trouwens, dat lampje in die schakelaar verbruikt meer stroom dan uw tv in standby ;)
 
Vergis je niet, had ooit een tv-decoder die bijna net zoveel verbruikte standby als wanneer hij aanstond. Meten (wat is dus deed) is weten.
Maar goed, dat zijn uitzonderingen.
 
Idd, die decoders zijn een geval apart. Die gaan eigenlijk niet uit omdat ze constant online staan.
Telenet hier heeft dat ondertussen opgelost, maar dan moet je afstand nemen van de interactiviteit.
Maar als je de stekker uit trekt anders ben je die ook kwijt.

Mijn decoder is mede om die reden buiten. Ik gebruik nu terug de decoder in mijn tv met een kaartje. :)

Sommige zaken als een wifi router zijn wat lastiger om uit te zetten ivm gebruiksgemak.
Maar die verbruiken maar zo'n 6watt hier.
Meestal zit er in de software ook ingebakken dat je ze bepaalde uren van de dag gewoon kan uit zetten.

Moderne voedingen verbruiken tegenwoordig ook niets meer als ze geen stroom moeten leveren.

Nee, standby verbruik maak ik me neit veel zorgen meer om.
Het verschil tussen totaal niet naar om kijken of alles extreem bij houden gaat u maximaal 30� per jaar besparen. Maar voor die 30� verlies je een pak gebruiksgemak.

Een uurtje minder licht per dag in het aquarium bespaart je evenveel.
Of wat zuiniger om springen met elektrische verwarming, droogkast, keramische/inductie kookplaat,...
Verwarmingselementen zijn de echte boosdoeners in stroomverbruik. Andere zaken verdwijnen in het niet vergeleken met dit.

Maar dat ter zijde, we wijken nu wel ver af. :)
 
JurgenD zei:
biljoenblik zei:
kellemes zei:
Ik heb zelf bij de apparaten waarbij ik makkelijk wil kunnen uit/aan-schakelen dit soort dingen..

Mijn huis zit vol met deze schakelaars. Spaar je zeer veel onnodige standby stroom mee!

bwaaa, de meeste apparaten verbruiken nog amper iets in standby.
De Europese wet verbiedt nog een groter standbyverbruik dan 1 watt.
Meestal verbruiken tv's en dergelijk in standby 0.1-0.5watt.
In de praktijk komt dat op 0.1-0.5� per jaar.
Dan duurt het wel ff eer je zo'n ding terug verdient. Heb je er uzelf meer mee gekweld dan uw energieleverancier. :)
Trouwens, dat lampje in die schakelaar verbruikt meer stroom dan uw tv in standby ;)

Ja dat doet de EU en de rest van de boevenbende je geloven. Echter niets is minder waar. Alles wat met een afstandbediening is in te schakelen vreet stroom. Zelfs je pc als je die hebt uitgezet. Ook je printer.
En wat Mark zegt: meten = weten. Dus heb dat ook gemeten.
Door de TV set en de pc's achter zulke stekkers te zetten, bespaar ik bijna 20 watt. En dat maal 24 uur maal 365 dagen.
Dus vergis je niet.
Bij zijn dingen die uit moeten ook echt uit!
 
Meten is weten idd.
Daarom weet ik dat het ook klopt. :)

Al een alu hoedje besteld? :p

20 watt, verwaarloosbaar op jaarbasis.
Rij je 500km ver mee...
 
JurgenD zei:
Meten is weten idd.
Daarom weet ik dat het ook klopt. :)

Al een alu hoedje besteld? :p

20 watt, verwaarloosbaar op jaarbasis.
Rij je 500km ver mee...

Daar zou ik het idd. niet voor doen.

Wel om de levensduur aanzienlijk te verlengen.

Maar ook da's een afweging. Bij het ��n apparaat heb ik liever dat het gelijk 'wakker' is, bij een ander accepteer ik dat het wat tijd nodig heeft om gebruiksklaar te zijn.
 
JurgenD zei:
Voor langere levensduur gebruik ikzelf overspanningsbeveiligingen.

Da's zeker goed. Maar echt 'uit' zetten heeft toch aanzienlijke voordelen (nadelen ook).

Ik heb dat zelf ooit eens onwetenschappelijk getest met 2 notebooks.
 
Ik vind de oplossing van Paul Vingerhoets wel netjes. Is wel niet goedkoop, maar het ziet er wel goed uit.

Showtec-DJ-Switch-10-schakelcontroller-1.jpg


Aan de achterkant zitten de stopcontacten.

Showtec-DJ-Switch-10-schakelcontroller-2.jpg


Deze week dat eens wat nader bekijken. Met wat geluk vind ik wel ergens een koopje :)

La femme dacht aan iets draadloos. Maar ik ken mezelf, ik speel geheid dat kastje voortdurend kwijt.
 
Alexej zei:
En wat is er tegen een paar snoerschakelaars?
(ik zie vast iets over het hoofd)

Die hangen dan weer achter het aquarium waar je lastiger bij kan.

Bovendien zal je je regelmatig vergissen van schakelaar.

Het werkt wel, maar het is niet comfortabel.
 
Snoerschakelaars zijn in 95% van de gevallen maar 1 polige schakelaars. Dus er blijft spanning op staan na uitschakelen.
 
En kan je met de Gembird ook makkelijk precies het gewenste apparaat ( verwarming bij.) uitzetten om veilig in de bak te werken?
 
peterdenhaag53 zei:
En kan je met de Gembird ook makkelijk precies het gewenste apparaat uitzetten ..

Als je de wifi versie hebt wel.. Maar die uit het voorbeeld werkt nog met een draad.
 
caddyladdy zei:
biljoenblik zei:
Snoerschakelaars zijn in 95% van de gevallen maar 1 polige schakelaars. Dus er blijft spanning op staan na uitschakelen.

dat ligt er natuurlijk aan welke draad je schakelt

Dan mag jij ook goed onthouden, hoe jij je stekkers in het stopcontact stopt.
 
@Tom zei:
peterdenhaag53 zei:
En kan je met de Gembird ook makkelijk precies het gewenste apparaat uitzetten ..

Als je de wifi versie hebt wel.. Maar die uit het voorbeeld werkt nog met een draad.

Met USB wellicht? Dan kan je die ook draadloos maken. Gewoon een draadloos USB hubje aan verbinden.
 
biljoenblik zei:
caddyladdy zei:
biljoenblik zei:
Snoerschakelaars zijn in 95% van de gevallen maar 1 polige schakelaars. Dus er blijft spanning op staan na uitschakelen.

dat ligt er natuurlijk aan welke draad je schakelt

Dan mag jij ook goed onthouden, hoe jij je stekkers in het stopcontact stopt.

oeps je hebt gelijk
 

Terug
Bovenaan