betere verdeling / advies


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,
Ik heb een leuk en mooi aqaurium en ben er erg tevreden over maar ik weet dat het betere kan.
Mijn bak is 160x50x60 en heb er effectief 430 L in zitten

Ik stuur een fillmpje mee en wat foto's als detail
Wanneer je de bak ziet merk je op dat aan de linker kan een mooi groot stuk hout staat wat echt max in de hoek staat.
Mijn eerste idee was om het mogelijk te maken voor de vissen om er omheen te zwemmen en aan de bovenkant wat beplanting voor beschutting.
Ik heb er bewust voor gekozen om de drijfplanetn rondom de stam te doen om een soort broedkamer/oerwoud te creeeren voor mijn blackmollies.

Het idee is om over een paar weken er 6 tot 8 maanvissen in te zetten maar wil de black mollies nog wel een kans geven om niet meteen opgegeten te worden.

Het probleem wat ik nu heb is dat ik een erg donker deel aan de linkerkant heb waar ik niet goed weet wat ik daar nog mee kan doen,

Ik weet niet of ik de drijfplanten aan de bovenkant rondom de stam juist moet weg halen, of misschien het stuk hout (wat nu zorgt voor de afstand) er af knippen zodat ik de stam nog meer naar links kan verschuiven. Het gevold daarvan is, is dat de vissen er niet meer achter langs kunnen zwemmen.
Door de droogkamer in het midden past het stuk hout daar niet, het komt helemaal tot aan het glas.

2de vraag.
gewoon uitlaat of sproeibalken.
Ik heb 2 pompen, ze pompen kruislings van de droogkamer ( dus pomp 1 zuigt rechts en perst links en pomp 2 het tegenover gestelde)
Om een goede waterflow te krijgen laat ik ze nu persen langs de achterwand, maar merk dat ik weinig flow heb links voor. Dit komt mede door de "wolk" drijfplanten.
Wanneer ik eten in de flow achter de wolf drijfplanten laat vallen komt het eten wel naar voren, want ik zie het bijna onmiddelkijk langs de voorkant zicg naar rechts verplaatsen en naar de bodem zinken
Nu zit ik te denken om de sproeibalken er in te zetten maar dit gaat weer tenkoste van de kracht.

Graag jullie idee/advies over mijn "probleempjes"
vriendelijke groeten
marc




DSC04877.JPG
DSC04880.JPG



 
Het donkere deel lijkt, van een afstand bezien, uiterst geschikt voor Anubias beplanting op verschillende manieren uitgevoerd. Anubias is een langzaam groeier die een voorkeur heeft voor weinig licht. Jij hebt dit plantje juist op een lichte plaats in de buurt van Alternanthera gezet waarbij de laatste juist veel licht wil? Eigenlijk geldt voor alle planten, zeker in een bak met plaatselijk verschillende lichtsterktes, dat het leuk is om juiste plekken te vinden voor elke soort. Om er om die manier mee te spelen als het ware.
 
Het donkere deel lijkt, van een afstand bezien, uiterst geschikt voor Anubias beplanting op verschillende manieren uitgevoerd. Anubias is een langzaam groeier die een voorkeur heeft voor weinig licht. Jij hebt dit plantje juist op een lichte plaats in de buurt van Alternanthera gezet waarbij de laatste juist veel licht wil? Eigenlijk geldt voor alle planten, zeker in een bak met plaatselijk verschillende lichtsterktes, dat het leuk is om juiste plekken te vinden voor elke soort. Om er om die manier mee te spelen als het ware.
He Benvo,

Dus dit zou al beter zijn?
verschijven.jpg


Wat voor advies heb je voor me voor kleine blijvende planten die mooi tussen de wotels kunnenvan de boomstronk waar ik de Anubias zou weg halen,
Ik heb 2 kleine rode cirkels getekend van de Alternathera maar die wilt te groot worden ;-)

Weet je of er lijm bestaat die ook nog voor een kort moment onder water gebruikt kan worden? Dus planje een paar druppels geven en in 1 wegeing naar de steen toe ( links van het hout)
Hoor graag je advies
 
Weet je of er lijm bestaat die ook nog voor een kort moment onder water gebruikt kan worden? Dus planje een paar druppels geven en in 1 wegeing naar de steen toe ( links van het hout)
 
Wat de flow betreft zou ik de uitlaten schuin naar voorste hoeken richten.
Dus de linker naar linksvoor, de rechter naar rechts voor.
Wil je meer waterverplaatsing zonder meer pompvermogen, zou je nog een breedstraal mondstuk erop kunnen zetten.

Maar door dedat de droogkamer in het midden zit, zul je met deze setup altijd een stroming houden die elkaar niet versterkt.
Ze zullen middenvoor bij elkaar komen van links en rechts. En hopelijk dan terug naar midden achter.
Maar dat moet je zelf beoordelen of dat goed blijft gaan.
Meestal zie je dat aan vuil wat blijft liggen.

Je kunt ook altijd een spraybar aan de achterwand bevestigen links en rechts. Dat zal een goede verdeleing geven.
Maar ja, het is niet fraai om te zien.
 
Wat de flow betreft zou ik de uitlaten schuin naar voorste hoeken richten.
Dus de linker naar linksvoor, de rechter naar rechts voor.
Wil je meer waterverplaatsing zonder meer pompvermogen, zou je nog een breedstraal mondstuk erop kunnen zetten.

Maar door dedat de droogkamer in het midden zit, zul je met deze setup altijd een stroming houden die elkaar niet versterkt.
Ze zullen middenvoor bij elkaar komen van links en rechts. En hopelijk dan terug naar midden achter.
Maar dat moet je zelf beoordelen of dat goed blijft gaan.
Meestal zie je dat aan vuil wat blijft liggen.

Je kunt ook altijd een spraybar aan de achterwand bevestigen links en rechts. Dat zal een goede verdeleing geven.
Maar ja, het is niet fraai om te zien.
Hallo Marcel
Dan je wel voor het advies.
Ik ga eens kijken of ik links de spraybar ga toepassen, kijken wat het effect is.
Dankszij mijn coredoras blijft er niet veel liggen op de zelfde plek ;-)
Groeten Marc
 
He Benvo,

Dus dit zou al beter zijn?Bekijk bijlage 332991

Wat voor advies heb je voor me voor kleine blijvende planten die mooi tussen de wotels kunnenvan de boomstronk waar ik de Anubias zou weg halen,
Ik heb 2 kleine rode cirkels getekend van de Alternathera maar die wilt te groot worden ;-)

Weet je of er lijm bestaat die ook nog voor een kort moment onder water gebruikt kan worden? Dus planje een paar druppels geven en in 1 wegeing naar de steen toe ( links van het hout)
Hoor graag je advies
De door jouw gebruikte Alternanthera kan groot worden maar er bestaat een prachtige Alternanthera reineckii mini die mooi zou staan op de plek van de huidige te grote Alternanthera. Je boomstronk blijft dan mooi zichtbaar achter het rood van die plant. De Anubias kan inderdaad prachtig onder de stronk zoals jij dit aangaf. Op de plek waar je de Anubias weghaalt zou, bijvoorbeeld Helanthium tenellum mooi kunnen staan met haar smalle lichtgroene bladeren.

 
De door jouw gebruikte Alternanthera kan groot worden maar er bestaat een prachtige Alternanthera reineckii mini die mooi zou staan op de plek van de huidige te grote Alternanthera. Je boomstronk blijft dan mooi zichtbaar achter het rood van die plant. De Anubias kan inderdaad prachtig onder de stronk zoals jij dit aangaf. Op de plek waar je de Anubias weghaalt zou, bijvoorbeeld Helanthium tenellum mooi kunnen staan met haar smalle lichtgroene bladeren.

He Ben,

Ik heb beide in bestelling staan.
Je maakt me weer helemaal enthousiast ;-)
Zat even in een dipje ;-)

Misschien heb je nog een idee wat ik zou kunnen doen met mos op de boomstronk.
Mijn idee is om de wat groter planern naar rechts te verplaatsen en de klien meer naar het middden.
De cirkel naar de boomstronk is meer de kleur van groen wat ik de boomstronk aan mos zou willen lijmen
advies 2.jpg


op de 2de foto zie net achter de planten ook nog een stuk hout liggen.
Zit te twijfelen om dit er helemaal uit te halen, of op zijn minste weer schoon te maken.
Het mos/planten die daar op groeien vind ik eigelijk niet mooi maar kwam van mijn oude bak.
het is veel te dunnig en wordt lang. Bij het knippen krijg ik erg veel rommel in het water
advies 4.jpg


ipv op de boomstronk zou ik ook felgroen mos op de wortelstronk kunnen plakken (helemaal rechts, pijlen) Dit stuk houd heeft een hele mooi uitloper het aquarium in

Alvast supper bedankt voor je inzicht en advies.
Marc
 

Terug
Bovenaan