Wat is er nieuw

Betonnen vijver

Chris

Member
Lid geworden
12 augustus 2024
Leeftijd
53
Hallo, ik ben Chris en heb al 18 jaar een betonnen visvijver. De laatste 3 jaar krijg ik hem niet meer helder. (Ieder jaar iets slechter) ik vorig jaar verschillende producten gebruikt om hem helder te krijgen maar geen resultaat. In het voorjaar alle water uitgepompt en uitgekuist maar is terug groen. mijn hardheid zakt weg (op 1 week van 21 naar 3) en mijn pH krijg ik ook maar 5,5 tot 6. Er staat 24/7een stevige zuurstofopname te draaien, een filterbak met UV lamp van 36 watt voor totaal 10000 liter.
Ze zeggen mij nu dat de oorzaak het beton zou zijn die de zuurstof wegneemt en mijn mineralen uit het water neemt.

Heeft iemand van jullie dit al gehoord of weet er raad mee

Groetjes
Chris

Wat heb je aan planten?
Wat heb je aan filtering?
Zitten er vissen in en zo ja hoeveel (ongeveer)?
Staan er bomen boven?

Hoi, er staa geen planten in, geen bomen Ron en een 50 tal gewone goudvissen denk ik. Als filter heb ik een zwarte filterbak staan met matten waar het water door moet

Geen planten? Dan denk ik dat dat de oorzaak is, op een gegeven moment is er zoveel voedsel aanwezig, dat de algen een feestmaal hebben.
Enige dat je kunt doen is ofwel planten er in ( en dan een flink aantal snel groeiende)
of waterwissels, 80-90% (Zoveel als je vissen toelaten) en dan met het warme weer toch eens per 2 weken denk ik. Beetje afhankelijk van het aantal en de grootte van de vissen en de hoeveelheid water die je in je vijver hebt.

Heeft 15 jaar perfect gedraaid zonder planten

Ik denk ook een combi van veel belasting door de vissen en geen planten of te weinig planten.
Je kan dan een licht verhoogde nh3/4 krijgen wat in de zomer met veel licht een boost is voor algenbloei.

Ik wil eerst weten hoe je de pH en hardheid meet en op welk tijdstip ?
Als je water groen is , hoe je dan zo een lage pH kan bekomen samen met een luchtpomp ???
Groen water =doorgaans hoge pH .
En gebruik je kraanwater ?

Dag Erwin
Het staal nem3n we telkens rond 10 uur in de voormiddag en gaan er 5 km’verder mee naar vijvercenter Holvoet. Daar controleren ze het water en geven advies wat je moet doen. 14 juli hebben we GH + toegevoegd en op 20 juli en 3 augustus telkens KHplus. Op 20 juli hebben we ook een nieuwe zuurstofpomp geplaatst en mijn filter is ook een overloopfilter. Omdat de GH terug weggevellen is en we de KH niet omhoog krijgen ook al voegen we meer dan voldoende KHplus toe.ook de zuurstof blijft veel te laag. Ze hebben ons nu gezegd dat het geen zin heeft van producten toe te voegen dat het komt omdat we met een betonnen vijver zitten. Ik heb dit nog nooit gehoord vandaar mijn vraag of dit wel juist zou zijn.

groetjes Chris
20240812_202655.jpg

Ik denk ook niet dat de betonnen constructie een probleem zou kunnen zijn (zeker niet na al die jaren)
Je schrijft : ook de zuurstof is te laag , hier klopt iets niet , want in groen water dat in beweging is overal oververzadiging aanwezig overdag(bij stilstaand water zijn er zuurstoflagen, meestal ook te zien aan in welke laag de vissen blijven)
Bedoel je de pH (zuurtegraad) te laag ?
kH en gH enkel aanvullen zou ik zelf nooit doen , maar zoeken naar een volledig mineraal en sporen toevoeging .

Eerlijk , ik zou me niet te vast pinnen op die testresultaten ... NO3 en NO2 die zijn denk ik wel goed en passen bij groen water .

Inderdaad, i’ bedoel de zuurtegraad. Wat bedoel je met mineraal en sporen toevoeging. Sorry, ben hier eigenlijk een leek in
Ik denk ook niet dat de betonnen constructie een probleem zou kunnen zijn (zeker niet na al die jaren)
Je schrijft : ook de zuurstof is te laag , hier klopt iets niet , want in groen water dat in beweging is overal oververzadiging aanwezig overdag(bij stilstaand water zijn er zuurstoflagen, meestal ook te zien aan in welke laag de vissen blijven)
Bedoel je de pH (zuurtegraad) te laag ?
kH en gH enkel aanvullen zou ik zelf nooit doen , maar zoeken naar een volledig mineraal en sporen toevoeging .

Eerlijk , ik zou me niet te vast pinnen op die testresultaten ... NO3 en NO2 die zijn denk ik wel goed en passen bij groen water .

Waarom heb je eigenlijk geen planten? Niet alleen doen die veel zuiveringswerk, het staat ook mooi en je vissen zullen er ook blij mee zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan