Betta’s kweken

M

MartijnMolenkamp

Guest
Goedemiddag allen :)

Zal me even voorstellen, ben nieuw hier op het forum. Ik ben Martijn en sinds een jaar helemaal verslaafd geraakt aan deze geweldige hobby. Nu ik 5 aquariums heb(2 nano’s). Wil ik graag betta’s gaan kweken. Ik weet na veel over gelezen te hebben hoe ik het moet gaan aanpakken en ook dat er veel verantwoordelijkheid bij komt kijken.

Nu komt de vraag haha; Mijn tweede aquarium is een betta aquarium. Het mannetje zit samen met 4 vrouwen bij elkaar en aantal algeneters. Moet ik het mannetje en vrouwtje alsnog aan elkaar laten wennen in de kweekbak? Hij heeft al een aantal keer een schuimnest gemaakt maar eitjes zijn er nooit geweest.

Groetjes, Martijn
 
Hoi! Leuk dat je wilt gaan kweken. Ten eerste zou ik je aanraden om je bettas te scheiden. Wat er ook staat op het internet, mannetjes en vrouwtjes bettas gaan niet samen. Zelf kweek ik nu ongeveer een jaar bettas. Als je bettas bij elkaar houdt heb je geluk als ze elkaar niet gelijk vermoorden. De kans dat dat nu alsnog bij jou gaat gebeuren is groot. Als ze daar niet dood aan gaan kan het ook zijn dat ze dood gaan aan de stress van het continu bij elkaar zitten.

Ik raadt je aan om je aan te melden voor betta groepen op facebook. Hier zitten erg veel ervaren kwekers op die je allemaal verder kunnen helpen met het kweken en houden van bettas. Het is echt heel leuk om te doen, maar kost best wat geld en vooral heel veel tijd. Als 90% van je nest mannetjes zijn moeten die allemaal apart gezet worden. Heb je een heel groot nest, kan het zomaar zijn dat je opeens 100 bettas hebt zitten waarvan je de bakjes elke 3 dagen moet schoonmaken xD Het is het echt waard, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat mensen beseffen dat je niet even twee bettas bij elkaar kan zetten en de babies allemaal bij elkaar kan houden voor de rest van hun leven. Het is (helaas) veel ingewikkelder dan dat.
 
En waar geraak je ze kwijt achteraf ...?
 
Terug
Bovenaan