Wat is er nieuw

Betta bakje - zowel ik als bakje zijn nieuw

Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Leeftijd
48
Hallo iedereen, ik heb me in een ander topic (met talloze vragen voordat ik aan deze mooie hobby begon en waarbij jullie mij al fantastisch hebben geholpen, waarvoor dank!) al voorgesteld maar nu is het dan echt zover!

Als herhaling: Mijn naam is Donna en ik heb net mijn allereerste aquarium gekocht en geïnstalleerd.

Zaterdag 22 juni 2019 heb ik bij de Intratuin een SuperFish Start 30 Tropical kit gekocht (wit), een 25-30 liter bakje. In het wit is hij echt mooi 🙂
Daarin zit nu een bodem van "Grind graniet Firenza" (het is wat zwart wit), een prachtige groene steen die ik al eerder bij een hier lokale dierenwinkel kocht (ik denk Aventurijn maar het lijkt ook op wat de Jumper groene kwarts noemt) en natuurlijk de standaard bijgeleverde heater, pomp en analoge thermometer. Bacterien en aqua start volgens instructies toegevoegd aan filter en water.

Als planten zitten er in Java varen (losjes in de bodem), een anubia (losjes op de bodem half onder de steen), waterpest (met hun stengels in de bodem), hier en daar wat plukjes java mos op de bodem en als drijfplant Salvinia. Er komt nog een mosbal bij.

Hierbij een foto van 26 juni 2019:

1561584478224.JPEG

De achtergrond moet nog, maar ik moet nog zwart papier zien te vinden. Met de warme dagen was het water rond de 28 graden, ik heb de helft van het water vervangen maar ook gelezen dat je dat in het begin nog niet moet doen dus ook verder maar even gelaten. Het hielp ook niet veel.
Nu is het weer wat koeler en begint het langzaam aan richting de 25 graden te gaan. Ik heb dan ook de heater nog niet aan gehad.

Nu heb ik toch even wat goede raad nodig denk ik, want, ik mag me dan behoorlijk ingelezen hebben, ik blijf een leek op dit gebied op dit moment.

Daarom toch wat vragen:

- Ik heb zo'n zuigslang met grind schoonmaak tuit (kan er nog niks mee worden, toen ik hem gebruikte om water over te hevelen blies ik wat van de bodem omver) maar hoe gebruik je die effectief als er java mos in je bodem staat? Kan ik dan niet beter geen java mos er op doen?
- Wanneer moet ik beginnen met water verversen?
- Vinden jullie de planten er wel goed uit zien?
- Ik heb nog geen plantenvoeding gebruikt, moet dat nu al en wat kan ik het beste geven?
- Ik heb de heater links achterin de hoek, en de pomp rechtsachterin. De pomp hangt tegen de achterwand waardoor de uitstroombuis met gaatjes langs de zijwand staat, de gaatjes naar links gericht. Zo stroomt het water van rechts naar links. Ik dacht dat dat handig was omdat het water dan langs het verwarmingselement gaat en weer terug. Is dit ook zo? Nadeel is dat alle drijfplanten naar links worden gedreven. Zouden jullie de apparatuur anders hangen en zo ja hoe?
- De betta komt er natuurlijk pas over zo'n vier weken in, maar zou ik er bijvoorbeeld eerder een slak in kunnen doen?
- Het licht brand nu van 13.00 uur tot 22.00 uur. Ik las dat het uiteindelijk zo'n 12 uur per dag moet branden en dat je dat langzaam op moetvoeren in verband met het niet krijgen van algen. Hoe kan ik dat het beste doen? Elke dag of elke zoveel dagen een uur meer oid?

Jofelnootje. Dat ziet er gelikt uit.

Ja , hoor. , zet er maar een slak in.

DE Heather hoeft volopig nog niet aan, hoor.

Leuk bakje hoor en de Javavaren linksachterin mag niet met de wortelstok in de bodem staan hoor.

Zolang de wortelstok maar niet in de bodem staat is het goed. Meestal worden deze opgebonden.

Leuke bak! Zo'n betta aquarium is het ideale begin met deze hobby. Komt vast nog meer bij 🙂
Ik zal nog wat vragen proberen te beantwoorden:

- Plantenvoeding kun je direct mee beginnen.
- Hier een filmpje gevonden hoe je gebruik maakt van een zuigslang om je grind schoon te maken.
- Met het licht zal je een beetje moeten spelen. Je hebt makkelijke planten gekozen, die doen het volgens mij prima tussen de 8 en 12 uur licht. Ik begin zelf meestal met 10 uur en kijk dan hoe het gaat.
- De plaatsing van je filter en de verwarming is prima. Zolang je verwarming in de stroming hangt zal het wel goed zijn, helemaal in zo'n klein bakje zal het niet gek veel uitmaken ook. Al zou je ook al je techniek in 1 hoek kunnen hangen dus de verwarming naast je filter, bij de ingang van je filter zal ook stroming zijn natuurlijk.
- Water verversen zou ik pas doen de dag voordat je de betta gaat kopen. En dan een lekkere 75% verversing. Je filter dan met rust laten. Daarna zou ik elke week 50% verversen (al zijn de meningen hierover verdeeld, werkt in ieder geval prima in mijn betta 60L bak) en je filter eens per maand even open maken, filterwatten of sponsjes snel grof uitknijpen in emmer met aquarium water en weer terug plaatsen. Zou houd je een prima doorstroming en verstoor je de bacteriecultuur niet te veel.

Nog een tip: Hou een dagboek bij. Excel bestand o.i.d. waarin je elke keer als je iets doet opschrijft wat je gedaan hebt. Mocht er iets vreemds gebeuren kun je altijd terug kijken en zo de oorzaak achterhalen. Schrijf alles op. Nieuw steentje gevonden in het tuincentrum? hup opschrijven welke soort, welke datum deze is toegevoegd etc.

Succes!

Leuk!!

Ik ben begin mei met een soortgelijk bakje begonnen.

Wat tips:

Catappa blad erin leggen. Dat vinden Betta's fijn en is beter (zoals ik heb gelezen) tegen schimmels.

Achterwand heb ik zwart geverfd met matte krijtverf.

Ik heb wel veel meer planten erin (nu nog waterpest, belgisch groen, anubias, javamos en als drijfplant salvinia) en een stuk kienhout en stenen, zodat mijn Betta ook even kan chillen uit het zicht. Ik gebruik als voeding profito, dat geef ik 1x in de week na de waterwissel. Verder voeg ik dan ook voogle toe (maar pas sinds ik de betta heb, profito ben ik gelijk mee begonnen).

Ik doe wekelijks een 30% wissel (ongeveer een emmer). Door de catappa is het water eerst wat donkerder maar dat verdwijnt met de waterwissel.

Verder hou ik alles bij met een app voor mijn telefoon: aquarium note. Daarin vermeld ik de waarden die ik om de week meet en schrijf ik bijzonderheden e.d. op. Heb je al iets om je water mee te testen?

Als voer geef ik om de dag granulaat van dr. Bassleer (is hij dol op!!) en diepvriesvoer (verschillende soorten muggenlarven). Soms hou ik een vastdag waarin hij niks krijgt.

Ik heb wel veel minder licht, 8 uur per dag brandt bij mij het licht.

Veel plezier!! Weet je al wat voor soort Betta je gaat houden?

Bedankt voor de app, hij is mooi! Ik ben hem gelijk gaan gebruiken. Ik heb vanmiddag HS AquaFloraCell opgehaald, Complete meststop staat er op, voor de planten.

Ik heb nog geen tests en ik weet nog niet wat voor Betta het wordt. Onze dierenwinkels hebben een zeer gevarieert aanbod, dat wil zeggen dat je moet afwachten wat er op dat moment zit. De Bettas die ze krijgen lijken ook zo weer verkocht te worden want de volgende keer zijn ze er niet meer. Dus, het is afwachten 🙂 Ik kom over vier weken vanzelf een mooie tegen!

Zelf zou ik voor een kortvinnige gaan want de langvinnigen zijn bij wat stroming er snel moet en dan zie je ze veel rusten en de kortvinnigen zijn in de regel actiever.

Een langvinnige betta zou ik sws niet in dit aquarium met deze filter doen. Heb ik ook gedaan toen ik mijn betta kreeg en dat ging helemaal mis! Hij hing alleen maar doodstil in een hoekje en leek zo goed als dood te zijn omdat hij gewoon niet tegen de stroming in kom zwemmen. Ik heb er uiteindelijk toen voor gekozen om mijn filter te vervangen voor een waterval filter van ferplast. En nu gaat het super met hem 🙂.

Ik heb gisteren een Zebra Neritina gekocht, hij heeft mijn hele bakje al verkend. Hij lijkt graag op de wanden te zitten.

Ze hadden ook prachtige Tijger varianten. Kunnen die twee samen jongen, zeg maar? Het zijn beiden Neritina, ben dus bang van wel 🙂 anders zou ik er over een tijdje ook zo een bij in doen. Daarna niets meer totdat de betta komt.
Nu in deze twee weken twee keer het water gecontroleerd voordat de slak kwam, water waarden zijn heel mooi.

Oh nog even wat anders, ik heb ook filter sponsjes gekocht met een gat erin die je over de uitstroombuis van de pomp kunt doen. Alle stroming stopte inderdaad, das wel mooi voor een betta, maar ik heb de verwarming aan de ene kant en de pomp aan de andere kant, zit er nu uberhaupt nog wel stroming in het water? Of is het beter om de pomp gewoon zo zacht mogelijk te zetten en met de uitstroomopeningen richting de wand te doen? Het is een Aqua Flow 50.

Kunnen die twee samen jongen, zeg maar? Het zijn beiden Neritina, ben dus bang van wel
Daar hoef je niet bang voor te zijn, deze vermeerderen zich niet in zoet water, maar ze zetten wel eitjes af welke soms lastig te verwijderen zijn.

ik heb ook filter sponsjes gekocht met een gat erin die je over de uitstroombuis van de pomp kunt doen. Alle stroming stopte inderdaad,
Deze kan je dan mogelijk iets naar beneden halen om de stroming weer terug te krijgen, de spons sluit anders de inlaat erg af.

De spons iets naar beneden trekken op de inlaat.
Het filter wat gebruikt wordt heeft geen plaats voor een spons op de inaat. Ik begrijp dat de spons hier op de uitstroombuis geplaatst is.

Ik zou de spons zelf helemaal niet gebruiken en het filter op een lage stand zetten.

De zachtste stand van de aquaflow 50 is alsnog redelijk hard en de filter wordt dan nogal luidruchtig uit mijn ervaring...

Wat je zou kunnen doen om de stroming te verminderen is de uitstroom buis net boven het wateropervlak te plaatsen zodat het als een soort watervalletje op het oppervlakte komt ipv. direct in het water zelf.

Heater aan de andere kant dan de filter is geen probleem, die warmte verspreid genoeg zonder harde stroming. (Ook uit ervaring )

Dank jullie wel! 🙂 Nieuwe vraag (sorry 😀) Ik heb het pijltje op de heater nu op 23 staan en als ik hem overdag aanzet komt de water temp. op de thermometer rond de middag en daarna constant op 25 graden uit... hij warmt af en toe bij maar blijkbaar is de warmte toch niet overal even egaal. Het is geen ramp maar had hem liever op 24. Ik zet hem nu 's nachts uit (dan is het 's morgens weer 23) maar ik ben bang dat het hoger dan 25 wordt als ik hem 's nachts aan laat staan en dat mijn slak dat misschien niet geheel fijn vindt. Misschien moet ik het gewoon eens proberen... wat raden jullie aan?"Ik zal er toch achter moeten komen.

De instelling op zo'n heater klopt meestal geen barst van. Je ijkt hem dan ook door een goede thermometer te gebruiken en kijken waar je de heater uiteindelijk op moet zetten om de gewenste temperatuur te halen.
Als je heater nu soms uit gaat heeft hij op dat moment dus zijn maximaal temperatuur bereikt. Dan meet je met een thermometer of dit de gewenste temperatuur is en indien nodig de heater bijstellen. Warmer dan dat punt zou je water op basis van de heater zelf niet mogen worden. Wel kan verlichting en de huidige omgevingstemperatuur uiteindelijk de bak warmer maken. Snachts heb je daar geen of in ieder geval minder last van.

Mijn advies zou ook zijn om Je heater ook snachts aan te laten staan. 24 is al aan de lage kant voor een betta, veel kouder zou ik niet doen.

Hij blijft nu standaard op 25 dus dat is dan wel goed.

Mijn pomp doet wel wat vreemd. Ik heb hem nu op een lage stand iets boven het water zodat het als een klein watervalletje op het water stroomt. De openingen zijn naar het raam gericht, de stroming is voor mijn gevoel nu minimaal. Af en toe komt er echter haast geen water meer uit het pijpje en druppelt het er zo'n beetje op snelheid uit. Ik heb de filter al bekeken, in aquarium water uitgespoeld (niet veel maar er zat geen vuil in) en alle openingen afgeveegd, er zat niets op. Ook de buitenkant op dezelfde manier afgespoeld. Als hij zo zacht draait dan draai ik wat aan het knopje bovenop waardoor hij wat harder gaat stromen en zet ik hem weer lager. Dan doet hij het weer een tijdje, maar zo kan ik toch niet van de pomp op aan?

Het is een aqua flow 50. Kan ik voor dit 25-30 liter bakje sowieso beter een aqua flow 100 kopen of zou dit wel goed moeten zijn, en wat kan ik aan het uitstroom probleem doen? Hij wil wel goed stromen als ik hem harder en weer terug zet dus het buisje is niet verstopt, lijkt me.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan