Betta Brownorum


O

Osphro

Guest
Hallo, heb sinds eergister twee Betta's Brownorum in mijn bak (Vivaline 150). Bij deze vissen is het erg lastig om verschil te zien tussen man/vrouw. Zij hier mensen die ervaring met deze vis hebben?
Zou heel mooi zijn als ik een koppeltje heb, maar daar ben ik zeker niet gerust op. De vissen kunnen elkaar wel enigszins verdragen bij elkaar in de buurt, maar er is er één duidelijk de alpha en de ander laat regelmatig horizontale strepen zien.
Ben ook benieuwd of er mensen zijn die deze vissen met andere soorten samenhouden.

Groetjes, Hans
 
Zelf ken ik deze dieren niet Hans, maar een foto zal in ieder geval om worden gevraagd om goed onderscheid te kunnen maken.
 
Hoi Ton, heb nog geen goede foto's van de vissen. Voor wat betreft het geslachtsonderscheid ga je daar verder ook niets aan hebben omdat er in principe geen verschil is tussen man/vrouw. Ik hoop door observatie wat wijzer te worden, maar omdat mijn enige ervaring met Labyrinten de Chocolade Gourami is, hoop ik mensen te treffen die precies deze soort hebben (gehad).
 
Gaaf!
Hoe ben je eraan gekomen? Ben heel benieuwd naar foto's:foto:
 
Ik heb ze bij Utaka uit Amersfoort vandaan. Heb wel een foto van direct na loslaten in de bak:

BettaBrownorum.jpg
 
Ja, heb ze dus pas sinds vrijdagavond, maar ze doen het tot nu toe wel goed. De dominante helemaal. pH heb ik op 6. Met een simpel teststripje is de KH onmeetbaar en de GH is erg laag.
Maar het zijn wel superleuke visjes. Heb een heel groot stuk hout met veel kieren/gaten/gangetjes en daar "sluipt" de dominante heel sierlijk doorheen. Hoop dat het man/vrouw is. Bij man/man verwacht ik dat er één altijd onderdrukt zal blijven omdat de dominante vis de hele bak tot zijn territorium gemaakt lijkt te hebben.
 
Ja, heb ze dus pas sinds vrijdagavond, maar ze doen het tot nu toe wel goed. De dominante helemaal. pH heb ik op 6. Met een simpel teststripje is de KH onmeetbaar en de GH is erg laag
Filter je over turf? ;)


Zou met dit soort waardes toch liever een nauwkeuriger tesmethode gebruiken, voor drie tientjes heb je een trstkoffer van colombo, enige nadeel de ph test gaat vanaf 6:juggle:
 
Osmosewater met toegevoegde mineralen en filter over turf. De pH meet ik digitaal en de hardheid geeft logische waardes met de stripjes, dus dat geloof ik verder wel :)
 
Je hoeft geen mineralen toe te voegen, het is zelfs beter als je dat niet doet.

Mooie vissen hoor, echt een van mijn lievelingsbetta's.
 
Je hoeft geen mineralen toe te voegen, het is zelfs beter als je dat niet doet.

Kan je dit misschien toelichten? Ben hier zelf geen expert in, dus leer er graag weer wat bij:book:.
 
Door mineralen toe te voegen wordt de gh hoger, en bij deze vissen moet deze echt zo laag mogelijk zijn. Daarbij kan de gh erg instabiel worden, en je wilt alles juist zo stabiel mogelijk houden.

Puur osmosewater en turf werkt hier het beste, de ph blijft op 5,5 en de kh en gh zijn onmeetbaar (<1).
 
OK, thanks. Voor de liefhebber net nog wat foto's kunnen maken. Met telefoon dus kwaliteit houdt niet over:

Alpha:
20180617_BettaBrownorumA1.png


Betta:D:
20180617_BettaBrownorumB1.png
 
Super mooie vissen en ik hoop dat ze het goed gaan doen bij je! Ik zag ze al in Amersfoort, prachtig.
 
Mooie dieren zeker weten Hans.
 
Super mooie vissen en ik hoop dat ze het goed gaan doen bij je! Ik zag ze al in Amersfoort, prachtig.

Ik heb ze ook eerst wel meerdere keren bekeken :) Vind/vond de Paro's die er zitten ook erg leuk, maar dat de Betta's uit Borneo kwamen gaf de doorslag omdat ik ook Choco's en Hemirhamphodon Tengah op het oog heb die ook uit Borneo komen c.q. er voorkomen. Over de Paro's lees je veel dat ze wat schuw zijn, daar hebben m'n Betta's in ieder geval totaal geen last van, dus dat is een mooie meevaller. Sluit trouwens niet uit dat ik er evengoed nog wat Paro's bij doe. Vind ze toch ook erg mooi en wil wel proberen of dat gaat naast de Betta's.
 
Heel mooi vissie.
 
De vrouwtjes hun legbuis is op gegeven ogenblikken wel eens zichtbaar. Ook zijn ze vaak iets kleiner en minder fel gekleurd.

Deze soort zit in het coccina-complex en is dus wel vergelijkbaar met de B. rutilans die ik al vele jaren heb zitten. Hier zie je duidelijk het verschil tussen beide geslachten.

Vrouwtje zit in het plastic ding


Vrouwtje met legbuis

DSC_0087+.jpg




Mannetje
DSC_0091.JPG
 
Laatst bewerkt:
De vrouwtjes hun legbuis is op gegeven ogenblikken wel eens zichtbaar. Ook zijn ze vaak iets kleiner en minder fel gekleurd.

Deze soort zit in het coccina-complex en is dus wel vergelijkbaar met de B. rutilans die ik al vele jaren heb zitten. Hier zie je duidelijk het verschil tussen beide geslachten.

Hartstikke bedankt voor je reactie! Hoe gedragen deze vissen zicht als er twee mannen bij elkaar zitten en hoe als er man en vrouw bij elkaar zitten? Bij mij jaagt de één af en toe wel wat achter de ander aan, maar ze verdragen elkaar wel vrij goed. De niet alpha toonde aan het begin af en toe wat horizontale strepen. Dat heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Deze was ook wel lichter, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. De bak is wat donkerder ingericht ondertussen en heb ze nog even niet samen bij elkaar kunnen observeren.
Heb je misschien nog tips qua voeding? Op dit moment pakken ze alleen de wat kleinere, levende watervlooien echt goed.
 
Hartstikke bedankt voor je reactie! Hoe gedragen deze vissen zicht als er twee mannen bij elkaar zitten en hoe als er man en vrouw bij elkaar zitten? Bij mij jaagt de één af en toe wel wat achter de ander aan, maar ze verdragen elkaar wel vrij goed. De niet alpha toonde aan het begin af en toe wat horizontale strepen. Dat heb ik al een paar dagen niet meer gezien. Deze was ook wel lichter, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet. De bak is wat donkerder ingericht ondertussen en heb ze nog even niet samen bij elkaar kunnen observeren.
Heb je misschien nog tips qua voeding? Op dit moment pakken ze alleen de wat kleinere, levende watervlooien echt goed.
Over het algemeen zijn mannen niet erg agressief tegen elkaar, in tegenstelling tot de splendens. Het gedrag dat je beschrijft zou zowel in m&m als in m&v, of zelfs v&v kunnen voorkomen.
 
Over het algemeen zijn mannen niet erg agressief tegen elkaar, in tegenstelling tot de splendens. Het gedrag dat je beschrijft zou zowel in m&m als in m&v, of zelfs v&v kunnen voorkomen.
Dat is in ieder geval goed om te horen, want van flinke vechtpartijen wordt ik niet blij. Voorlopig maar rustig afwachten en observeren.
 
Hier kunnen ze toch flink huishouden hoor. Al is de B. rutilans wel agressiever dan de B. brownorum. Je houdt dus voor alle zekerheid een oogje in het zeil.
Hier is de man het meest agressief naar de vrouw enkele uren na het paren. Dan verdraagt hij haar niet in de buurt van het nest. Dit wordt ook versterkt in de zomer als de temperatuur van het water wat hoger is.

Normaal zullen ze uiteindelijk alles wel aanpakken hoor. Je kan misschien beginnen met elk type voer in de levende vorm aan te bieden? Dan kan je nadien zeker overschakelen op diepvriesvoer hoor.
 
Hier kunnen ze toch flink huishouden hoor. Al is de B. rutilans wel agressiever dan de B. brownorum. Je houdt dus voor alle zekerheid een oogje in het zeil.
Hier is de man het meest agressief naar de vrouw enkele uren na het paren. Dan verdraagt hij haar niet in de buurt van het nest. Dit wordt ook versterkt in de zomer als de temperatuur van het water wat hoger is.

Normaal zullen ze uiteindelijk alles wel aanpakken hoor. Je kan misschien beginnen met elk type voer in de levende vorm aan te bieden? Dan kan je nadien zeker overschakelen op diepvriesvoer hoor.

Dank voor je reactie! Beide vissen voelen zich goed thuis en zijn steeds mooier geworden, maar daarmee is het temperament ook toegenomen. Eén is duidelijk de baas en gedraagt zich wat agressiever dan aan het begin. Heb nog steeds wel het bange vermoeden met twee mannen te maken te hebben, maar goed, dan kan ik zelf nog niet echt beoordelen. Qua voer gaat het nu op zich wel goed. Op levende watervlooien waren ze dol en ook levende witte muggenlarven pakken ze prima. Heb ook wel verschillende soorten diepvries liggen, maar zolang ik levend voer voor handen heb, geef ik dat.
Heb trouwens wel vandaag een klein schuimnestje aan het wateroppervlak ontdekt, die alleen van de Betta's kan zijn, maar daar zitten ze verder niet in de buurt. Dus wat dat nou weer is...:S Het zijn in ieder geval echt schitterende visjes, die zich veel laten zien ondanks de vele verstopmogelijkheden.
 
Nog een foto'tje voor de liefhebber. Dit is de niet dominante van de twee. In het echt nog veel mooier en roder, 't blijft lastig om mooie foto's te maken...

20180629_BettaBrownorum.jpg
 
Zie nu de dominante Betta ook bouwen aan het schuimnest. Is nu ook agressief richting een paar Endler guppen (die hebben geholpen de bak op te starten:D). Richting de nieuwe bewoners, 6 Chocolade Gourami's doet ie helemaal niets trouwens.
 
Leuk dat hij aan het bouwen is! Erg mooi om te zien vind ik altijd.
Maar ik vrees dat de niet dominante vis ook een man is, als je kijkt naar de grootte en lengte van de vis.

Dit is een filmpje waarbij je echt goed het verschil ziet tussen beide geslachten:


Misschien kan je nog eens terug naar Utaka voor een vrouwtje?
Heeft Bartian je vorige keer geholpen?
 

Terug
Bovenaan