Wat is er nieuw

Betta fry vragen

Chayenne12

Well-known member
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
128
Leeftijd
23
Omdat ik met m'n vorige topic niet echt verder kwam.
Onze fry zijn nu 5 dagen oud(sinds ze zijn uit gekomen) alleen het water is al best vies. Doordat ik liquidfry heb gegeven.(doe ik nog een beetje on zeker te weten dat ze geen honger hebben en goed groeien) heb al in m'n vorige topic de tip gehad om wat hout en bladeren aan het water toe te voegen en wat mos. Ik heb een stukje hout en mos. Bladeren moet ik nog even opzoeken. Maar het water is dus al vies..
Normaal maak ik m'n bakken schoon met de slang en zuig ij zo het water en viezigheid eruit. Maar ze zijn zo klein. Ook heb ik geen kleine dunne slang waar het mee zou kunnen (in filmpje gezien)
Nu lijkt het ook erop dat ik in m'n andere topic tip kreeg om de fry in een kweekbakje te doen in de tank bij de vrouwen (waar een filter in zit en dus een beetje stroming) verder is her nier echt toegelicht hoe of wat. Maar zou dit kunnen? Ik heb geen kweekbakje maar een soort netjes bakje. Breeding net heet het ofzo (zal een foto hier bij voegen)
Maar is het verantwoord om ze over te plaatsen? In zo vies water lijkt me ook niet goed voor ze?
Ik wil het als volgt doen.
Ik hkan de verwarming in de vrouwen bak een graadje lager zetten zodat het afkoelt.
Of even de klep open zetten dan koelt het water ook af.
Daarna wil ik de kleintjes vangen en in een plasticbakje doen en die bij de vrouwen bak erin hangen zodat het water de zelfde temp is. En daarna zou ik ze dan rustig los laten in het netje.
Ik heb ook nog een bak van een halve meter ongeveer staan die is nog leeg maar is bedoeld om ze in op te laten groeien als ze 2a3 weken zijn qil ik ze daar heen verplaatsen. Die word morgen een stukje gevuld zodat het filtertje even kan draaien erin alvast. Maar dan heb ik gelijk nog een vraag er ligt nu een bodem zand in. Moet dat eruit of niet? Kan ik er ook gwn planten in zetten?

Hier onder een foto van het netje die ik bedoel. En van 1 van de fry
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220425-103456_bolcom.jpg
    Screenshot_20220425-103456_bolcom.jpg
    166.7 KB · Weergaven: 114
  • 20220425_101655.jpg
    20220425_101655.jpg
    179.8 KB · Weergaven: 108
Ik ben geen expert maar tijdelijk in zo n net zou denk ik moeten kunnen. Ook in de andere bak zal de Liquidfry het water belasten maar die is denk ik goed ingedraaid.
Als je ze wil laten uitgroeien in de andere bak dan zou ik wel zorgen dat die goed is ingedraaid want 2-3 weken is net de periode dat je vaak nog een nitrietpiek ziet en dat wil je voorkomen met dat kleine grut.
Voor een volgende keer zou je eens kunnen kijken of het iets is om artemia nauplien te gaan kweken. Dat is erg geschikt voor jonge visjes denk ik en erg voedzaam.
 
Ik ben geen expert maar tijdelijk in zo n net zou denk ik moeten kunnen. Ook in de andere bak zal de Liquidfry het water belasten maar die is denk ik goed ingedraaid.
Als je ze wil laten uitgroeien in de andere bak dan zou ik wel zorgen dat die goed is ingedraaid want 2-3 weken is net de periode dat je vaak nog een nitrietpiek ziet en dat wil je voorkomen met dat kleine grut.
Voor een volgende keer zou je eens kunnen kijken of het iets is om artemia nauplien te gaan kweken. Dat is erg geschikt voor jonge visjes denk ik en erg voedzaam.
Ja klopt de bak van d'r vrouwen draait al een tijd en geen dode vissen gehad. Filter eens in de zoveel tijd afspoelen. Door het netje komt wel water stroming omdat het zo zacht is. Ook kan ik de stroming van d'r filter zo richten dat er een goede door stroom is. Dan zal her voer denk ik ook niet zo veel vervuilen? Ik ga morgen de opgroei bak dan maar alvast starten zodat hij langer kan in draaien.
Nu is het water zo vies door dat er geen stroming is ofzo. En ze zien er goed uit zwemmen wel rond. Maar denk dat een schonere omgeving zeker voor blijeren baby's zorgt
 
Ik heb ook geen verstand van baby visjes maar waarom wil je ze overzetten. Ze zitten nu neem ik aan apart ofzo? Kun toch gewoon op een andere manier verversen dan met slangen. Gewoon met pan ofzo gaan scheppen en checken of er geen baby in zit. Volgens mij doen ze bij baby visjes van die sponsfiltertjes erin maar daar heb ik geen verstand van.

Ik weet niet of het heel handig is van die ieni mini s in een netje te gaan vangen (wat beschadig je) en dan overzetten naar een heel ander bacteriecultuur en waardens in een ander bewoond aquarium.

Zoals gemeld heb ik er weinig verstand van maar ik snap de logica niet waarom ze overbrengen in een ander onderkomen terwijl waar ze zitten voldoet?
 
Of je zuigt water af met om het einde bv een stukje panty waardoor er geen kleintjes in kunnen komen. Zoals Michelle al aangeeft zal het uitvangen best lastig zijn en vooral omdat ze zo klein zijn nu.
 
Ik heb ook geen verstand van baby visjes maar waarom wil je ze overzetten. Ze zitten nu neem ik aan apart ofzo? Kun toch gewoon op een andere manier verversen dan met slangen. Gewoon met pan ofzo gaan scheppen en checken of er geen baby in zit. Volgens mij doen ze bij baby visjes van die sponsfiltertjes erin maar daar heb ik geen verstand van.

Ik weet niet of het heel handig is van die ieni mini s in een netje te gaan vangen (wat beschadig je) en dan overzetten naar een heel ander bacteriecultuur en waardens in een ander bewoond aquarium.

Zoals gemeld heb ik er weinig verstand van maar ik snap de logica niet waarom ze overbrengen in een ander onderkomen terwijl waar ze zitten voldoet?
Ja klopt ze zitten in een aparte bak ( waar de mama en papa hebben gepaard) via het water scheppen al geprobeerd maar onmogelijk.. ze zijn zo klein. Ik heb ze gevangen voorzichtig (soort van gewacht tot ze zelf het netje in zwommen) ik heb ze allemaal kunnen redden 2 hebben het niet overleefd helaas. In de bak waar ze nu komen zitten ook bettas dus ik denk dat de shock dan minder is? Ook ga ij straks rustig druppelen met water van de bak waar ze in komen in het water (van het aquarium waar ze dus in gekweekt zijn) daar zitten ze nu nog in een bakje in in het aquarium zodat het op dezelfde temp komt) ga zo beginnen met het druppelen en dan rustig over zetten. Hoop dat het goed komt😅
 
Of je zuigt water af met om het einde bv een stukje panty waardoor er geen kleintjes in kunnen komen. Zoals Michelle al aangeeft zal het uitvangen best lastig zijn en vooral omdat ze zo klein zijn nu.
Het vangen is gelukt. 2 zijn er overleden helaas. Ij heb ook de bak waar ze in zaten nog gwn aan staan Odat ik straks nog kan kijken of ik er een paar heb gemist
 
Ik heb ook geen verstand van baby visjes maar waarom wil je ze overzetten. Ze zitten nu neem ik aan apart ofzo? Kun toch gewoon op een andere manier verversen dan met slangen. Gewoon met pan ofzo gaan scheppen en checken of er geen baby in zit. Volgens mij doen ze bij baby visjes van die sponsfiltertjes erin maar daar heb ik geen verstand van.

Ik weet niet of het heel handig is van die ieni mini s in een netje te gaan vangen (wat beschadig je) en dan overzetten naar een heel ander bacteriecultuur en waardens in een ander bewoond aquarium.

Zoals gemeld heb ik er weinig verstand van maar ik snap de logica niet waarom ze overbrengen in een ander onderkomen terwijl waar ze zitten voldoet?
En een spons filter klopt! Alleen zit er veelste weinig water in de bak dus de filter werkt er niet in.. er moet een klein laagje water voor ze in van 20 cm ongeveer. Vandaar dat dat geen optie is
 
Laatst bewerkt:
Filtertje zou je kunnen platleggen.
 
Filtertje zou je kunnen platleggen.
Ja zelfs daar is die te groot voor helaas. Maar ze zitten nu bij de vrouwen in het netje. Er zijn er zeker wel een paar v3rloren gegaan.. ik denk dat de gaatj3s in het netje net iets te groot zijn. Waardoor ik er ineens een paar in het aquarium zag zwemmen met de vrouwen op scherp (0 overlevings kans dus) zr zijn er wss door heel gespoeld toen ik het bakje er in gieten. Deed t erg zachtjes niet zachtjes genoeg helaas. Echt erg jammer maar er zijn een paar overlevers. Zir ze nu niet zoveel omdat ze vooral in de mos stukjes zitten verstopt
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan