Betta heeft tetra doodgebeten


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Hey

Ik heb in mijn aquarium blauwe garnalen, Braziliaanse tetra's en een Betta zitten.
Vanmorgen zag ik dat een van mijn tetra's dood was, dit is de eerste keer dat er een visje bij mij sterft... na al enkele weken mijn eerste aquarium met vissen te hebben.

Het visje heb ik er direct uitgehaald en mijn water getest, No2 lag rond de 0,025 en Ph rond de 6,8 (allemaal zeer goed dus). De andere vissen lijken ook gezond en zwemmen vrolijk rond.
Toen bekeek ik de dode vis nog eens en zag ik dat hier precies een hap uit was (zie foto).

Ik vermoed dat de Betta deze heeft aangevallen, is dit mogelijk? Iemand hier ervaring mee?
Zou het uitbreiden van mijn tetra school helpen om dit te voorkomen in de toekomst, zodat de tetra's met meer zijn om zich te verdedigen (zijn nu nog maar met 9)? Andere tips?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • tetra.jpg
    tetra.jpg
    137.2 KB · Weergaven: 139
Laatst bewerkt:
No2 van 0,25 zal ook zeker een oorzaak kunnen zijn van de dode tetra. Ik zou ff water verversen en goed je waardes in t oog houden
 
No2 van 0,25 zal ook zeker een oorzaak kunnen zijn van de dode tetra. Ik zou ff water verversen en goed je waardes in t oog houden

Ik bedoelde 0,025 uiteraard; fout getypt, aangepast.
 
Ohhhh gelukkig! Ja je weet t niet hoor op dit forum 🤣 dan idd de oorzaak ergens anders zoeken! Ik weet dat bettas andere bewoners op kunnen jagen maar ze hebben volgens mij geen tanden waarmee ze kunnen bijten. Zou dus zo snel niet weten waar die hap vandaan komt
 
De bak draait nu in totaal al ongeveer 8 weken, pas na een dikke 4 weken bewoners ingezet. Eerst tetra's en garnalen, dan pas de betta.
 
Waarschijnlijk idd aangevreten door de mede bewoners na overlijden, dat is heel gebruikelijk.
had een vis zitten van cm of 12, oud dametje die al slechter werd.... ineens kon ik haar niet meer vinden, maar ook geen lijk, gewoon in zijn geheel opgegeten door de medebewoners.
 
Ok, bedankt voor de reacties; dat is inderdaad een logischere reactie voor de hap uit het visje.
Vind het wel nog steeds raar en spijtig waarom deze gestorven is... Elke dag eten, water-waarde in orde, temperatuur in orde, rest wel gezond,... zou niet weten waar het aan kan liggen...

Gister wel mijn water ververst voor 30%.
 
Zeker bij de scholenvisjes komt het wel eens voor dat er 1 of 2 uitvallen, zolang het daarbij blijft zou ik mij niet teveel zorgen maken.

Als je merkt dat er meer gaan kwakkelen of neervallen, dan moeten we even verder kijken.
 
De overige visjes zwemmen vandaag nog steeds vrolijk rond, ik denk inderdaad dat dat een visje dan pech heeft gehad... zeer jammer...
 
Als een betta een andere betta kan vermoorden met z'n bek, zie ik geen enkele reden waarom hij dat niet zou kunnen bij een tetra.. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij zowizo de schuldige is)
 
Als een betta een andere betta kan vermoorden met z'n bek, zie ik geen enkele reden waarom hij dat niet zou kunnen bij een tetra.. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij zowizo de schuldige is)

Nou een hap zoals deze, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk tenzij de Betta in kwestie 20 cm is, en dan nog
 

Terug
Bovenaan