Wat is er nieuw

Betta (Kempvis) vinrot of iets anders?

puckie

New member
Lid geworden
26 maart 2022
Leeftijd
21
Hallo,

Ik ben nieuw hier dus hoop dat ik dit op de juiste manier doe.

Ik heb sinds zo'n 10 dagen een Betta (Kempvis). Ik heb hem gekocht met een 'volle' aaneengegroeide staart, maar na 2 dagen was deze staart veranderd in allemaal losse sliertjes. Ik ben hiermee naar de visspeciaalzaak gegaan waar ik de Betta gekocht heb, die mij aanraadde om een week lang puur zeezout aan het aquariumwater toe te voegen (3 gram per 10 L water). Dit heb ik nu een week gedaan, maar ik zie geen verbetering...

Ik zal 3 foto's bijvoegen.
Foto 1 = een paar dagen voordat ik hem had gekocht
Foto 2 = toen ik hem had gekocht en net in de bak had gedaan
Foto 3 = 2 dagen nadat ik hem in de bak had zitten
Foto 4 = 7 dagen nadat ik de eerste verschijnselen zag van de vinnen (dus rond dag 10 na de aankoop)

Hij lijkt er niet echt last van te hebben en ik zie hem ook nergens tegenaan schuren waardoor beschadigingen zouden kunnen ontstaan.

Overige informatie die misschien handig zijn om te weten:
  • Aquarium is zo'n 30/40 L
  • Ik heb een sponsfilter en vrijwel geen stroming in het water waar die last van kan hebben.
  • Alle waterwaarden zijn goed. Het aquarium heb ik al 3 jaar, de vorige dierlijke bewonertjes zijn een tijdje terug overleden dus daarom wilde ik nu met een Betta beginnen.
  • De Betta zit samen met één dwergmeerval als algenetertje, wat volgens de visspeciaalzaak prima samen kon. Wel heb ik gemerkt dat het algenetertje soms de Betta voorzichtig lijkt weg te jagen als de Betta te dichtbij komt. Het aquarium is flink beplant. Heb er 1,5 maand geleden nog wat plantjes bij gedaan.

Kan iemand mij vertellen of dit nu toch vinrot of iets anders is? De visspeciaalzaak kan me er niks over vertellen 🙁

Bijlagen

• Foto 1.jpeg
    Foto 1.jpeg
    77.8 KB · Weergaven: 16
  • Foto 2.jpeg
    Foto 2.jpeg
    101 KB · Weergaven: 14
  • Foto 3.jpeg
    Foto 3.jpeg
    113.7 KB · Weergaven: 15
  • Foto 4.jpeg
    Foto 4.jpeg
    88.9 KB · Weergaven: 14
Ja, dat ziet er niet zo goed uit.
Wat zijn de waterwaarden dan?
Hoe vaak ververs je water en hoeveel?
Heb je een foto van de andere bewoner?

De waterwaarden zijn op dit moment:
NO3 = 10
NO2 = 0
GH = 8
KH = 7
PH =7,6
Chloor = 0

Ik ververs het water 1x in de week, zo'n 20% waarbij ik ook over de bodem ga. Ik gebruik bij het toevoegen van water ook altijd aquasafe vanwege het chloor

In de bijlage een foto van de algeneter. Bij de dierenzaak zeiden ze dat dit een dwergmeerval was omdat die ook best klein is ondanks die al 3 jaar is, maar ik heb eens zitten googelen en denk dat het helemaal geen dwergmeerval is... Lijkt op een borstelneusmeerval misschien, ik gok een vrouwtje? Zou het kunnen dat die Betta en de algeneter toch niet zo goed samen gaan???? Ik zie ze elkaar niet perse aanvallen ofzo.

Bijlagen

• Algeneter foto 2.jpeg
    Algeneter foto 2.jpeg
    217.7 KB · Weergaven: 10
Die meerval is te groot voor zo n nano bakje maar dat terzijde.

Tja, de LFS zegt weleens vaker dat iets kan, terwijl het niet kan....
Het lijkt mij indd een borstelneus. Kun je twee dingen doen: terugbrengen naar de winkel en geld terug, of grotere bak aanschaffen. (of evt ander thuis)

Ja, ziet er wel heel ancistrus uit, hè? Ik denk niet dat hij bewust ruzie maakt, maar ze kunnen wel nogal lomp zijn. En met maximaal 12cm lengte gaat dit probleem alleen maar groter worden vrees ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan