Betta man apart


Bettalover

Member
Lid geworden
6 september 2022
Berichten
20
Leeftijd
18
Hoi,
Ik heb sinds kort 6 Betta vrouwtjes en 1 Betta mannetje in de de bak. Alles leek goed te gaan totdat het mannetje werd aangevreten. Deze heb ik apart gezet maar heeft het helaas niet overleefd. Hierna wou ik ik het nog 1 keer proberen om er een mannetje bij te zetten maar vind het zonde om weer een aangevreten vis te vinden. Ik heb daarom dus nu het nieuwe mannetje in een kweekbakje gezet zodat hij kan wennen aan de vrouwtjes en andersom. Zo hoop ik ook dat hij meer groeit en daardoor de vrouwtjes hem minder snel zullen pakken. Mijn vraag is of het verstandig is om hem bij de vrouwtjes te plaatsen nadat hij volgroeid is geworden? In het bijgevoegde bestand zie je de betta hoe hij in de dierenwinkel stond.
 

Bijlagen

  • 1E77E8CC-7BD7-4D7D-810B-4C0852733E64.jpeg
    1E77E8CC-7BD7-4D7D-810B-4C0852733E64.jpeg
    21.7 KB · Weergaven: 77
Over het algemeen is dit een slecht idee. Mannetjes en vrouwtjes kunnen elkaar tijdelijk verdragen: in de paartijd. (Die in de juiste omstandigheden ook in een aquarium komt.) Maar die paartijd duurt maar eventjes. En daarna maken ze elkaar 9 van de 10 keer weer af. Soms het mannetje het vrouwtje, en soms andersom.

Enkel doen als je weet waar je mee bezig bent. :) En als je meerdere bakken hebt.

Ook vrouwtjesgroepen willen nog wel eens tikkende tijdbommen zijn overigens. Ik heb dat zelf ook ooit geprobeerd, en velen met mij. De succesverhalen op langere termijn zijn zeldzaam.
 
Ben het met Gino eens en het is een hele grote gok en zou het zelf niet doen.
 
Gino's advies daargelaten: Wat zijn de afmetingen van de bak? Bij een bak onder de 200l (lang ontwerp) zou ik er sowieso niet aan beginnen.
 
De bak is 70 liter. Ik heb wel een extra aquarium van ongeveer 25/30 liter
 
De groep vrouwtjes gaat overig wel goed samen gelukkig
 
De groep vrouwtjes gaat overig wel goed samen gelukkig
Zolang dat goed blijft gaan: mooi zo. :) Dan is er voor nu niks aan de hand. Ik zou dan proberen om de samenstelling van de groep zo te laten.
(y)
 
Vaak gaat het ook wel goed maar je hoort soms ook andere geluiden en ook vrouwen kunnen killers wezen.
 
Jah dat andere mannetje was ook wat kleiner dan deze en de vrouwtjes zaten eerst in de bak. Ik bang was dat het mannetje juist de boosdoener zou zijn.
 

Terug
Bovenaan