Wat is er nieuw

Betta man met buikwaterzucht?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianne20
  • Startdatum Startdatum
R

Rianne20

Guest
Asking for a friend
Ik neem aan dat deze heer buikwaterzucht heeft?
De vis zwemt weinig en ademt snel.
De waterwaardes zijn irrelevant, omdat deze net uit de dierenwinkel komt
IMG_20200229_155807.jpg

Kan het niet zijn dat ie net heeft gegeten? Ik zie zo geen schubben uitstaan zover ik het kan zien dan. Hoelang zit de vis nu in deze bak?

Kan het niet zijn dat ie net heeft gegeten? Ik zie zo geen schubben uitstaan zover ik het kan zien dan. Hoelang zit de vis nu in deze bak?
De vis zit er echt net in, geen idee of hij in de winkel nog eten heeft gehad. Maar deze vissen zijn toch nooit zo rustig?

Deze vis is nog zwaar gestrest. Dat komt vanzelf goed.

En zo te zien heeft hij recent gegeten.

De waterwaardes zijn irrelevant, omdat deze net uit de dierenwinkel komt

Dan nog zijn de waterwaardes wel relevant vind ik.
Niet voor de dikke buik inderdaad maar wel voor het snelle ademen.
Want ja misschien is hij te snel in water met compleet andere waardes gedropt waardoor hij nu last heeft met ademen?
Of stel dat je een vis in "slecht" water zet (let op: ik zeg niet dat dit hier het geval is, hé) dan zal hij vrij snel symptomen zoals sneller ademen (of loom naar de bodem zakken) vertonen (afhankelijk van de juiste situatie).

Maar het gedrag kan ook andere redenen hebben:
Misschien ademt hij sneller door de stress van het transport?
Misschien is hij loom door een temperatuurschok of is hij wat onder de indruk van alle veranderingen en houdt hij zich wat gedeisd?

De dikke buik is niet per se een teken van buikwaterzucht bij betta's. Er passeerden hier nog foto's van betta's met dergelijke dikke buiken waar achteraf niet mis mee te bleek te zijn...
Ik zou hem eventjes tijd geven en indien mogelijk toch het water eens testen op nitriet.

Een betta is een labyrinth-vis en haalt adem aan het wateroppervlak. Doet deze dat ook?
Een betta met lange vinnen kan snel vermoeid zijn, en zal zeker gestressd zijn door het vangen, transport en nieuwe omgeving.
Eerst maar eens aankijken.
Ik neem aan dat hij de betta ook in de winkel goed bekeken heeft voordat hij deze kocht. Had hij toen geen dikke/opgezette buik?
NB. ik vind de buik wel erg dik, hoor en veel naar voren gericht, maar dat kan ook de foto zijn.

Ik zie het hier de vrouw maar zelden doen maar ja het moet je ook net opvallen.

Bedankt voor alle snelle antwoorden. We kijken het inderdaad nog even aan. Na een thermometer erin doen, bleek het water te koud te zijn, 22 graden. Ik neem dan ook aan dat dit het slome gedrag verklaard. Het word nu wel langzaam wat verhoogd

Ik zou het ook niet te warm maken en ik heb ze op zo n 23-24 graden zitten.

Update: hij heeft een aantal hele bloedwormpjes uitgepoept, de buik is een stuk dunner. Ook laat hij zijn binnen en staart meer zien, het probleem is dus vanzelf verholpen😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan