Wat is er nieuw

Betta man of vrouw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jake
  • Startdatum Startdatum
J

Jake

Guest
Hi allemaal,

ik heb onlangs een nieuwe betta vis gekocht en heb hierover een vraag.

volgens de verkoper is dit een mannetjes big ear, maar zou hij geen grotere vinnen moeten hebben? of groeit deze nog aan?

hier zijn twee een foto van mijn betta.

WINgf_I8JHY-qVN81L_j7QUGWUelcT04.jpeg

en deze:

WINgf_I8JHY-qVN81L_j7QUGWUelcT04.jpeg

Alvast bedankt voor uw antwoord.

gr,
Jake

Ik heb niet heel veel verstand van betta's maar volgens mij is dit een dragon mannetje.
Bij deze blijven de vinnen zoals ze nu zijn.
Het word dan dus geen betta met hele mooie lange sluier vinnen.
Ik kan het ook mis hebben maar volgens mij niet.

Ik zou ook zeggen een man als ik deze met mn eigen betta s vergelijk.

Van origine hebben de betta's ook helemaal geen sluier vinnen. Dus grote kans dat dit inderdaad gewoon een mannetje is en die vinnen zolang blijven als ze nu zijn 😉

Wij zijn zo verwend bij het aanschouwen van de zg. zoetwateraquariumvissen dat je er eigenlijk niet bij stil staat dat vele vormen die wij kennen in de vrije natuur er anders qua uiterlijk uitzien. Wat dat betreft maakt "Black-mollie" wel een punt. Neem bijv. de betta plakat, da's een betta nog het meest de originele betta's benadert. Zeg expliciet "betta's" omdat er meer wildvormen van zijn.

Het mannetje wat nu weergegeven is als big ear, kan nog een beetje uitwassen qua vinnen doch niet al teveel meer. Het is een kweekvorm en best wel fraai om te zien. Of het functioneel voor de vis is om dit soort vinnen te hebben, is nog maar de vraag.

Grtz, "S"

Oh ja, let wel op! Jonge bettamannen lijken tot een bepaalde fase op vrouwtjes. Let maar eens op bij een winkel die net bettavrouwen aangeleverd heeft gekregen. Daar zal altijd wel een deel jonge mannen betreffen.
Als het licht er wat fatsoenlijk op zijkant van het lichaam valt, zie je bij vrouwen een soort van netpatroon verschijnen. Dat hebben jonge mannen ook totdat die wegtrekken. En als de uiteinden van de rug- en anaalvin op een gegeven moment wat puntiger worden (net zoals bij vele cichliden het geval is) dan weet je ook dat je met een man te maken hebt. En eerlijk gezegd vertonen jongen mannen bij zo'n 3cm grootte al het mannelijk gedrag ook al zijn de rest van de mannelijke uiterlijkheden nog niet goed zichtbaar.

Grtz, "S"

Ik weet het niet ik zit ook met een probleem ik weet niet of mijn vissen mannetje of vrouwtjes zijn

Hoi Anora,

Afhankelijk van hoe groot ze inmiddels zijn, zou je een lamp wat dichter bij de vissen kunnen doen. Kijk eens of het netpatroon dan zichtbaar wordt op het lijf. Ik heb hier net wat uitgelegd op welke punten je kunt gaan letten. Maar nogmaals, jonge mannen lijken nu eenmaal erg op vrouwtjes.

Grtjs,
"S"

Ik kocht ook in het begin 2 vrouwen en 1 bleek een man te zijn.

bedankt voor jullie antwoorden!

groet,
Jake

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan