Betta met adhd?


P

Plankje

Guest


Beste mede-aquarianen, het is geen goed of erg mooi filmpje maar ik ben benieuwd of mijn betta geen adhd heeft ....hij is ongeveer de hele dag bezig zoals op het filmpje. Door de hele bak zwemmen en voor het glas als hij mij ziet (zoals op het filmpje), tussen de planten schuimen...hij ligt bijna nooit te rusten zoals aan het begin van het filmpje.
Moet ik me zorgen maken of is hij gewoon druk? Hij was in de winkel ook al lekker actief maar ‘t is alleen maar meer geworden. Overigens heb ik hem uitgezocht omdat hij in de winkel ook met medebewoners zat en er totaal niet om leek te geven. Dat is hier ook, hij zwemt af en toe eens naar een garnaal toe maar dat is het dan ook.

Ik zie 1 ding waar ik me wel eens zorgen om maak: hij gebruikt de ene kieuw veel meer dan de andere. Maar hij schuurt niet, heeft eetlust zat, ziet er volgens mij goed uit...maakt alleen geen schuimnesten.

Sorry voor de radio op de achtergrond
 
Mogelijk heeft dat te maken met de hoeveelheid licht aan de bovenkant en het ontbreken van voldoende drijfplanten.
Ook zijn ze niet zo gek op een openbak de lucht welke ze graag van boven halen is te koud voor ze t.o.v. de water temperatuur.
 
Dank! De bak is overigens niet open, er zit een plexiglas plaat op (voor hem), en ongeveer 1/4 van de bak heeft drijfplantjes (houd ik met een stuk visdraad op de plaats). T is niet zo dat hij de donkere plekken extra opzoekt lijkt het, hij gaat echt de hele bak door.

Als t echt zo is dat hij niet blij is dan overweeg ik wel om ‘m een beter thuis te geven want dat zou ik sneu vinden.
 
Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken hoor en er als het kan flink wat drijvers indoen. Het kan best een jonge en actieve vis zijn.
 
Dank. Hij zwemt ook niet de hele tijd als een gek voor het glas (doet ‘ie alleen als hij mij ziet), maar hij is gewoon de hele dag bezig....kan ook rustig zwemmen gelukkig, maar hij hangt alleen in het donker op 1 plek. En hij is inderdaad jong, zijn vinnen zijn ongeveer een cm langer dan toen ik ‘m drie maanden geleden kocht en hij is verder ook gegroeid.
 
Ik koop vak juist geen langvinnige omdat die vaal snel lui en moe zijn en vooral bij het ouder worden. Ik had gewild dat de mijne destijds zo actief was:D:D
 
Je kan hem ook leren om door een hoepel te springen:D:D
 
Jemig wat een druktemakertje... zo druk heb ik ze bij mij nog nooit gezien.

Als die echt nog jong is komt die rust vanzelf wel een keer.
 
Sommige van mijn vissen worden ook leip als ik langs loop, ze denken dan namelijk dat ze voer krijgen.. misschien denkt jouw Betta dat ook wel.
 
Iets minder RedBull bij het ververswater kan misschien helpen?
:D
Mij lijkt het gewoon een happy fish eigenlijk...
Volgens mij beseft hij in wat voor een mooi bakje hij terecht is gekomen en hoe goed zijn kleuren matchen met de planten en kan hij zijn geluk/ijdelheid niet op. ;)
 
Ik zou er blij mee zijn, eigenlijk. Zwemmende Betta's zijn toch leuker dan dieren die alleen maar stilletjes liggen te liggen ;)
 
En als hij dus waarschijnlijk gewoon blij is, zouden julle je zorgen maken over dat hij zijn ene kieuw nauwelijks gebruikt? Lijkt mij dat als hij bv kieuwwormen heeft ook andere symptomen heeft?
 
Nouja, goed is het niet natuurlijk maar als hij zich verder normaal gedraagt zou ik me er niet al te druk om maken
 
Ik vind het voornamelijk een leuk filmpje van een actief visje die trouwens nog eens heel mooi is ook .
 
Ik vind het voornamelijk een leuk filmpje van een actief visje die trouwens nog eens heel mooi is ook .

Dank je, ik vind het ook wel een mooie jongen!
 
Inmiddels begint meneer te pronken, en ik zie ook iets wat op een schuimnest lijkt....denk dat hij echt jong was toen ik hem kocht en nu in de pubertijd is :D....misschien tijd voor wat voorlichting.
 
Doen de vissen hier ook zodra ik naar de bak loopt hangen de manen en platy's tegen het glas en komen naar de oppervlakte en denken dat ze weer wat eten krijgen , zelfs als ik met mijn handen vanaf de bank zwaai reageren ze haha.
Dat heet gewenning aan het baasje, zelfs als ik met mijn handen in de bak zit om wat planten resten weg te halen of even snoeien hangen de manen bij mijn hand en als ik voer tussen duim en wijsvinger onder water hou pakken ze ook de mafkezen.
Platys gaan aan mijn huid rommelen en plukken dus mijn visjes zijn behoorlijk tam en gewend en verwend geraakt.
 
9C0CAC0E-4E98-4A05-BA26-9FF517AA05E2.jpeg


Leuk om te lezen Ed! Sjaak de betta eet ook uit mijn hand inderdaad, en soms gaat er een oto op mijn hand zitten als ik in de bak bezig ben. Hier boven het bewijs dat Sjaak een echte man wordt :thumbs:
 
Lekker pronken

9D7F1ADF-9985-40A7-A5F4-9652F6521613.jpeg
26332324-3A22-4EC2-A011-6962B9FE2C2F.jpeg
 
Jij hebt toch echt een heel mooi exemplaar in jou aquarium zitten .
 
Vandaag de slangen van het filter schoongemaakt, met als resultaat weer wat meer stroming. Sjaak vond dat kennelijk erg leuk want hij ging steeds precies in het hardst stromende deel heen en weer zwemmen. En dan weer even uitrusten in zijn rustige hoek bovenin aan de andere kant.....en dan weer tien rondjes. Hij is er bij elkaar twee uur zoet mee geweest. Steeds opnieuw. Lijkt mij vissen-plezier :D. Ik heb hem dit vaker zien doen maar nu dacht ik “misschien wel leuk voor een filmpje”.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie vis! die van mij komt inderdaad ook als ik langsloop maar die is niet zo druk als deze. Die van mij is ook erg traag van begrip, duurt heel lang voordat hij het voer in de gaten heeft en dan gaat hij als een malle kanen.
 
Whahahahahaha ik lag in een deuk om je titel:D hopelijk zegt dat kieuw stukje niets en herpakt hij zich daarmee.

Maar door deze filmpjes begin ik ze toch steeds mooier en mooier te vinden ! Ik heb nog geen drijvers erin en zou me eens verder in het gedrag en hun eisen moeten verdiepen maar als ik dit zie geweldig. Puur leed vermaak en dat van een vis :D
 
Leuk filmpje wat voor vissen heb je er nog meer in zitten?
 
Dank jullie. T is ook echt een leuk beest en hij is heel alert. Als ik ergens op het glas tik komt hij er meteen aan, soms krijgt hij dan wat lekkers.
Ik maak me maar geen zorgen om die kieuw, omdat ik verder niks zie (schuren, spugen, etc) en hij me levendig genoeg lijkt!

Voor de rest zitten er 9 Otocinclussen in en 14 Axelrodia Riesei en garnalen. Hij trekt zich niks van de andere bewoners aan, behalve dan dat hij heel af toe pronkend achter een Axelrodia aan zwemt, maar dat is zelden. En hij jaagt wel op (denk ik) heel jonge garnalen tussen de plantjes op de bodem, achter de zichtbare garnalen zit hij nooit aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een peachtige, geweldig gekke vis, fijn ook dat hij zijn medebewoners met rust laat, dat zie je wel duidelijk op het filmpje. Misschien zijn ADHD pilletjes wat? Alhoewel ik hem zo wel echt heel leuk vind:D
 

Terug
Bovenaan