Wat is er nieuw

Betta met dikke buik

betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Hallo,

Ik heb sinds gister een Betta Crowntail in mijn ingedraaid (water laten testen, alle waardes goed) aquarium. Hoewel het avontuur van mijn betta goed begon, begin ik nu sterk te twijfelen aan zijn gedrag. Eigenlijk houdt de vis zich continu op, op de plek van de foto. Bovendien heeft hij een erg dikke buik. Hij heeft vanochtend nog gegeten, soms sprint hij als een malle van de ene naar de andere kant van het aquarium, maar voornamelijk zit hij op zijn zelf gecreëerde plekje. Nu heb ik wel enigszins onderzoek gedaan naar buikwaterzucht, maar daar kom ik niet veel verder mee.

Wie weet wat ik kan doen of wat de oorzaak is van dit gedrag?

foto1.jpg

Zo op die foto zie ik niet direct of zijn schubben open staan zoals bij een gevorderd stadium buikwaterzucht zo is?
Verder zou dat gedrag ook te maken kunnen hebben met het wennen aan een nieuwe omgeving. Toen ik mijn betta net had gekocht had hij precies zo’n buikje, dit bleek gewoonweg te veel gegeten te hebben omdat ze in de dierenwinkel gewoon een berg voer in de bak gooien. 3/4 korrels per voerbeurt sochtends en savonds is meer dan genoeg. Betta’s worden al gauw dik na een maaltijd, de mijne eet letterlijk door tot hij er bij neer valt.
Hij at bij jou dus wel, dat is top. Verder lijkt hij op de foto die je stuurt er prima uit te zien (misschien heb je meer foto’s met meer licht?) Als ik jou was zou ik hem morgen en overmorgen even geen eten geven (kan hij prima aan, is zelfs goed voor zijn stoelgang om dit om de zo veel tijd eens te doen!) en controleren hoe zijn ontlasting er uit ziet. En dan in de gaten houden of zijn buikje minder dik wordt.

Houdt ons op de hoogte!

Groetjes Sam

Zo op die foto zie ik niet direct of zijn schubben open staan zoals bij een gevorderd stadium buikwaterzucht zo is?
Verder zou dat gedrag ook te maken kunnen hebben met het wennen aan een nieuwe omgeving. Toen ik mijn betta net had gekocht had hij precies zo’n buikje, dit bleek gewoonweg te veel gegeten te hebben omdat ze in de dierenwinkel gewoon een berg voer in de bak gooien. 3/4 korrels per voerbeurt sochtends en savonds is meer dan genoeg. Betta’s worden al gauw dik na een maaltijd, de mijne eet letterlijk door tot hij er bij neer valt.
Hij at bij jou dus wel, dat is top. Verder lijkt hij op de foto die je stuurt er prima uit te zien (misschien heb je meer foto’s met meer licht?) Als ik jou was zou ik hem morgen en overmorgen even geen eten geven (kan hij prima aan, is zelfs goed voor zijn stoelgang om dit om de zo veel tijd eens te doen!) en controleren hoe zijn ontlasting er uit ziet. En dan in de gaten houden of zijn buikje minder dik wordt.

Houdt ons op de hoogte!

Groetjes Sam
Super bedankt voor je reactie! Hoewel zijn buikje nu verdwenen is, maak ik me zorgen om iets anders….. Vinrot, na het gegoogled te hebben.

Zijn vinnen zijn behoorlijk weg. Nu zit hij in een bak met twee vrouwtjes, volgens de speciaalzaak waar ik ze gekocht heb moet dat geen probleem zijn. Ik vermoed toch echt dat de vrouwtjes bezig zijn geweest met hem en dan niet in de goede zin van het woord. Ik heb hem apart in een bakje in het aquarium geplaatst. Wat kan ik nu het beste doen?

Ah ik zie je reactie nu pas, laten we hier vooral verder praten.
Fijn dat de buik weg is, die had zich dus waarschijnlijk goed vol gegeten.
Betta’s zijn enorm agressief naar elkaar, mannen tegen mannen, vrouwen tegen mannen en vise versa. Waarschijnlijk heeft je man betta dus geen vinrot zoals je in je pb schreef, maar is hij toegetakeld door zichzelf en of door de vrouwen tijdens een stoeiwedstrijd. Hoe dan ook, je hebt er goed aan gedaan de man te scheiden van de vrouwen.
De vrouwen onder elkaar is vaak ook een slecht plan. De dierenwinkel heeft je flink het verkeerde verteld.

Hoe groot is je bak en hoe dicht is de boel beplant?
Heb je meer foto’s? Van de vis, je bak etc?
Als je de man een eigen bak kan geven lijkt me dat voor nu de beste oplossing. Dit dan met een eigen filter, verwarming etc. De vrouwen bij elkaar zou je kunnen proberen, heeft alleen weinig kans van slagen voor langere periode… is er misschien een mogelijkheid om de vissen terug te brengen en er één te houden? Die toegetakelde man (al lijkt het mij op je foto dat het een crowntail betta is, die gespleten vinnen hóórt te hebben…) komt daar wel weer bovenop lijkt me (foto’s?) Dat zijn dan de opties die je over houdt…

Gr Sam

Ah ik zie je reactie nu pas, laten we hier vooral verder praten.
Fijn dat de buik weg is, die had zich dus waarschijnlijk goed vol gegeten.
Betta’s zijn enorm agressief naar elkaar, mannen tegen mannen, vrouwen tegen mannen en vise versa. Waarschijnlijk heeft je man betta dus geen vinrot zoals je in je pb schreef, maar is hij toegetakeld door zichzelf en of door de vrouwen tijdens een stoeiwedstrijd. Hoe dan ook, je hebt er goed aan gedaan de man te scheiden van de vrouwen.
De vrouwen onder elkaar is vaak ook een slecht plan. De dierenwinkel heeft je flink het verkeerde verteld.

Hoe groot is je bak en hoe dicht is de boel beplant?
Heb je meer foto’s? Van de vis, je bak etc?
Als je de man een eigen bak kan geven lijkt me dat voor nu de beste oplossing. Dit dan met een eigen filter, verwarming etc. De vrouwen bij elkaar zou je kunnen proberen, heeft alleen weinig kans van slagen voor langere periode… is er misschien een mogelijkheid om de vissen terug te brengen en er één te houden? Die toegetakelde man (al lijkt het mij op je foto dat het een crowntail betta is, die gespleten vinnen hóórt te hebben…) komt daar wel weer bovenop lijkt me (foto’s?) Dat zijn dan de opties die je over houdt…

Gr Sam
Ik lees tegenstrijdige dingen op het internet. De een zegt dat betta’s in bepaalde combinaties niet samen kunnen, de een zegt dat het wel kan. De dierenwinkel zei dat het wél kon en dat gaf de doorslag voor mij.

Ik kwam vandaag thuis en zag dat het mannetje een stuk meer kleur had dan gister en een stuk beweeglijker. Ik heb hem daarop weer terug gezet bij de andere en na observeren gaat dat eigenlijk wel goed voor mijn gevoel. De vrouwtjes zijn vaak dichtbij elkaar en de man jacht ze af en toe wel eens op. Geen gekkigheid verder.

Het is een 35L bak, waarvan de plantjes nog flink aan het groeien zijn. Een tweede bak voor het mannetje zelf is geen optie, de vrouw des huizes ziet dat absoluut niet zitten. Terugbrengen heb ik overwogen en dat doe ik nog steeds. Mocht het toch weer fout gaan, dan gaat dat wel gebeuren.

Thanks in ieder geval voor je hulp tot nu toe!

Bijlagen

• 733121C1-6B44-4256-89A4-DB9D52054E64.jpeg
    733121C1-6B44-4256-89A4-DB9D52054E64.jpeg
    280.7 KB · Weergaven: 119
Super fijn dat je betta beter kleurt, het is dus een crowntail?

Er zijn op dit forum zat mensen die dit voor jou hebben geprobeerd, vaak gaat het even wel goed maar als het mannetje eenmaal volgroeid is en geslachtsrijp zullen de hormonen op alle waarschijnlijkheid dit tot een mogelijk dodelijke afloop brengen… danwel niet door stress of door gevecht.
Je schrijft dat het een 35L bak is, dit is oké voor één betta, maar zeker niet voor 3. Das gewoonweg echt te klein. Een harem zoals jij nu in je bak hebt wordt volgensmij vanaf 80L met veel beplanting geprobeerd en dan nogsteeds met weinig successen. Het probleem is te weinig schuilmogelijkheden en continue moeten vluchten voor elkaar met uitputting tot gevolg.

Doe je voordeel met de adviezen en verhalen die je leest. Het is niet dat mijn woord wet is zoals ik aangaf, ik vertel nu ook maar wat ik heb geleerd het afgelopen jaar (van heel veel lezen en zelf fouten maken door bijv een heftige betta met garnalen te combineren…). Er zijn hier zeker mensen op het forum die ervaring hebben met een harem Betta’s, zij zullen je vast nog beter advies kunnen geven over de situatie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan