Wat is er nieuw

Betta overzetten naar aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter JanT
  • Startdatum Startdatum
J

JanT

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een maand hebben wij een Betta Splendens in huis, bij aankoop zat deze in een kom. Omdat wij toen niet beter wisten hebben we de vis gekocht.
Deze kom is natuurlijk verre van ideaal want een filter, heater en de rest ontbreken.

Hierdoor hebben wij besloten om een Superfish Tropical 30l aquarium te kopen.
Deze is gisteren door ons ingericht en aangezet, nog even geduld met indraaien dus.

De temperatuur in de kom is veel te laag (ongeveer 20-21 graden) het aquarium zit op dit moment rond de 24.

Hoe kunnen wij de vis het beste in het aquarium plaatsen zodra deze is ingedraaid? Op de gebruikelijk manier? Of moeten we de temperatuur verlagen zodat de vis langzaam aan kan wennen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Jan

ps. mocht dit topic in de verkeerde categorie staan, excuses hiervoor.

De vis in een zakje doen, en steeds een beetje aquariumwater in dat zakje doen, en daarna de vis overzetten, en het water wegdoen.

Maar ik zou de vis nu al in de bak zetten, en dan elke dag 50% verversen. Want in de kom zijn grote temperatuurschommelingen, en al helemaal geen goed water (stilstaand etc)😉

Tja, lastig maar de kom is verre van ideaal dus zoals Ruben al aangeeft kun je hem overzetten en heel erg zuinig voeren en je waterwaarden goed in de gaten houden. Er is nog geen aanwezige bacteriecultuur dus je krijgt snel vervuiling.

Wat dacht je ervan om de temperatuur in de bak gelijk te maken aan die in de kom? Kan die gewoon hup plons over zonder gedoe met een zakje oid.

Daarna de temp in de bak weer geleidelijk aan terugschroeven naar 23/24 graden.

Betta's hoeven trouwens niet heel warm te zitten hoor, worden in het wild al vanaf 15graden gevonden (dit is dan wel het hele erge minimum voor een korte periode).

Vanaf 22/23 graden doen ze het prima.

Een Betta op 25 graden houdt het toch nooit zo lang uit?-

Vaak lees je rond de 24 graden voor een Betta. ik heb ze ook rond deze temp zitten.

Hmmm ik heb zelf de meeste rond de 25 Graden. Zelf vind ik 22/23 Graden redelijk laag, je wilt namelijk wel een actieve betta en geen bodemvis. Met kortvinnige heb je hier misschien minder last van. Dan nog worden ze hier 3 a 3,5 jaar en dat zijn dan de halfmoons.

Hallo allen,

Dank voor jullie berichten. Het water in de vissenkom is op dit moment 21 graden. Omdat het niet veel verschilt met het aquarium water van 24 graden, ga ik de Betta op de gebruikelijke manier overzetten. Zodra de vis aan het water is gewend ga ik de temperatuur verhogen naar 25 graden.

Boven in het aquarium zijn niet veel planten aanwezig. Het lijkt ons leuk om hiervoor een drijfplant aan te schaffen, zodat de vis zich kan verschuilen. Hebben jullie nog advies voor een geschikte plant voor een klein aquarium?

Alvast bedankt!

Hebben jullie nog advies voor een geschikte plant voor een klein aquarium?
Ik vind zelf Salvinia natans wel leuk. Het heeft kleine blaadjes maar groeit wel hard (goed om nitraten omlaag te brengen). Omdat het zo hard groeit zul je alleen regelmatig wat eruit moeten halen.
Ik had vorige week wat in een bakje van 60x30 gedaan en het had zich al bijna verdubbeld in die week - heb er dus al uitgehaald.

Het vormt een dichte mat/tapijtje op het wateroppervlak, iets wat een Betta zeker zal waarderen.

Ik vind zelf Salvinia natans wel leuk. Het heeft kleine blaadjes maar groeit wel hard (goed om nitraten omlaag te brengen). Omdat het zo hard groeit zul je alleen regelmatig wat eruit moeten halen.
Ik had vorige week wat in een bakje van 60x30 gedaan en het had zich al bijna verdubbeld in die week - heb er dus al uitgehaald.

Het vormt een dichte mat/tapijtje op het wateroppervlak, iets wat een Betta zeker zal waarderen.

Inmiddels de Silvinia Natans besteld, ben benieuwd hoe deze het gaat doen. Helaas wel wat draad alg op het raam, deze vanavond maar wegpoetsen. Ook vloeibare C02 toegevoegd(Easycarbo) hopelijk blijft het nu weg.

Bedankt voor jullie input allen!

Inmiddels de Silvinia Natans besteld, ben benieuwd hoe deze het gaat doen. Helaas wel wat draad alg op het raam, deze vanavond maar wegpoetsen. Ook vloeibare C02 toegevoegd(Easycarbo) hopelijk blijft het nu weg.

Bedankt voor jullie input allen!
Oh dat is minder van de draadalg. Wat heb je buiten de Salvinia nog meer aan planten? Niet alle planten kunnen tegen Easy Carbo.

Ik zou het we leuk vinden als je eens een foto post van je nieuwe bak, altijd leuk om te zien! En een foto van de Betta? (hint hint 🙂)

Jouw bak is nog niet ingedraaid toch?

Dan zul je de eerste tijd regelmatig water moeten verversen want vroeg of laat gaat er een NH of NO2 piek komen en dat wil je niet met vis in de bak (kan op blijvende schade of overlijden uitdraaien). Het best was als je de waarden kon meten met een druppeltest, dan wist je hoe de waterkwaliteit er voor stond en kon je ingrijpen wanneer het nodig is. Anders is het denk ik goed om de eerste weken dagelijks 50% van het water te wisselen en het filter al die tijd met rust te laten. Het nieuwe water moet dan zoveel mogelijk de temperatuur hebben van het water in je bak.

Om NH te meten zit je vast aan een druppeltest, bij mijn weten zijn er geen strips die dat meten. Strips zijn ook niet echt betrouwbaar. Ik heb wel eens gehad dat een strip aangaf dat er NO2 in het water zat en dat de druppeltest het helemaal niet kon aantonen. Met NO3 gebeurde het omgedraaide.

Ik meet zelf momenteel dagelijks twee keer NH en NO2, sommige dagen 3 keer en heb voldoende druppels in huis. Mocht je in de buurt wonen zou je ook met mijn testsetje mogen testen. Dan weet je wanneer de NH en NO2 omhoog gaan.

De volgende planten staan in de bak: Anubias Nana, Java varen, Vallisneria asiatica/krul, mosbal en flame mos. Weet niet of dit genoeg is voor het aquarium? 1x per week voeg ik CO2 toe.
Zal proberen vanavond een foto te posten!(nadat de alg is weggehaald🙂 )

Klopt de bak draait nu 2,5week, wekelijks vervang ik 20% van het water en voeg hier weer Tetra Aquasafe aan toe. De vis zit nog steeds in de kom waarvan ik het water minimaal 1x in de 2 dagen voor 50% vervang.

Gebruik nu 6 in 1 test strips van Tetra maar die ga ik vandaag of morgen vervangen voor vloeistof. Heb al een PH druppeltest, welke zijn nog essentieel: NO2, NO3 en NH?

Ik woon in Giekerk(dorpje boven Leeuwarden) niet helemaal in de buurt, bedankt voor het aanbod.

Volgens mij kan ik mijn reactie niet meer aanpassen.

Vergeten te vermelden dat ik naast Easylife Carbo ook Easylife Profito gebruik. Lijkt mij dat ik beide gewoon in de bak kan gebruiken?

De volgende planten staan in de bak: Anubias Nana, Java varen, Vallisneria asiatica/krul, mosbal en flame mos. Weet niet of dit genoeg is voor het aquarium? 1x per week voeg ik CO2 toe.
Hallo Jan,

Ik neem aan dat je Easy Carbo toevoegt. Dat is geen CO2 maar een vervangende koolstofbron. Vallisneria en mossen zijn planten die er juist erg gevoelig op kunnen reageren. De mosbal (een alg) mogelijk ook.

Normaal voeg je het ook dagelijks toe. Ik hoop dat niet 7 dagdoseringen op 1 dag in de week geeft. Daar kunnen de vissen erg slecht tegen. Easy Carbo geef je dus dagelijks maar houd er rekening mee dat de Vallisneria versnottert.
Je kunt proberen dat te voorkomen door bv in het begin om de dag een halve dosering te geven, of nog minder, en dit heel langzaam op te voeren. Zo kunnen de gevoelige planten er mogelijk aan wennen.

Klopt de bak draait nu 2,5week, wekelijks vervang ik 20% van het water en voeg hier weer Tetra Aquasafe aan toe. De vis zit nog steeds in de kom waarvan ik het water minimaal 1x in de 2 dagen voor 50% vervang.

Tijdens het indraaien zonder vissen hoef je in principe geen water te verversen. Tetra Aquasafe is niet nodig als je in Nederland woont. In België kan dat een ander verhaal zijn. Kwaad kan het in elk geval niet - maar mogelijk kun je je dit geld in de toekomst besparen.
Geef je ook af en toe wat voer in de bak die indraait zodat de bacteriën ook iets hebben om van te leven?

Gebruik nu 6 in 1 test strips van Tetra maar die ga ik vandaag of morgen vervangen voor vloeistof. Heb al een PH druppeltest, welke zijn nog essentieel: NO2, NO3 en NH?

Zelf zou ik gaan voor NH en NO2. NO3 kun je aanschaffen in combinatie met PO4. NH en NO2 om te weten of het bakje goed is ingedraaid en goed draaien blijft. NO3 kun je gebruiken om te zien of de stikstofcyclus inderdaad compleet is (maar als je geen NH en NO2 meer meet weet je dat in principe ook). NO3 wordt vaak gebruikt in combinatie met PO4 omdat dit belangrijke voedingsstoffen zijn voor je planten.

Ik woon in Giekerk(dorpje boven Leeuwarden) niet helemaal in de buurt, bedankt voor het aanbod.
Inderdaad een beetje uit de richting 🙂
Jij hebt in principe geen aquasafe nodig, ons kraanwater is goed genoeg voor onze vissen. Sommige mensen gebruiken het toch, bv om de slijmhuid te versterken/verstevigen. De keus is aan jou.

Volgens mij kan ik mijn reactie niet meer aanpassen.

Vergeten te vermelden dat ik naast Easylife Carbo ook Easylife Profito gebruik. Lijkt mij dat ik beide gewoon in de bak kan gebruiken?

Berichten aanpassen kan inderdaad maar beperkte tijd. Profito is prima om te gebruiken, dat zijn de sporenelementen die je planten hard nodig hebben, dit naast de macro-elementen nitraat en fosfaat. Vaak zit er voldoende nitraat en fosfaat in bakjes tgv het voeren van de vissen en de stikstofkringloop. Het kan zijn dat als er veel planten zijn in verhouding tot vis hier toch een te kort op treedt. Daarom kun je in de toekomst wellicht een NO3 en PO4 test gebruiken. Zoals gezegd kun je met jouw planten met Easy Carbo tegen problemen aanlopen (en kijk even of je de juiste dosering geeft als je ermee doorgaat). Sommige planten zullen er beter mee groeien, anderen storten letterlijk in.

Bij de opstart zie je wel vaker wat algen de kop opsteken omdat je vaak een boost krijgt door een verhoogde nh3/4. Misschien is het al bekend bij je maar een klein beetje voer verkruimelen zal de opstart bevorderen.

mijn advies als kweker draai je aquarium gewoon op kamertemperatuur in wen je vis over zoals hierboven vermeld is en zet het verwarmingselement pas aan als je betta in de bak zit zo krijg je geen grote temperatuur verschillen.

de betta op 20-21 graden kan geen kwaad zorg wel dat deze temp niet teveel lager komt dat kan niet direct kwaad maar is ook niet altijd bevorderlijk.

Hallo Jan,

Ik neem aan dat je Easy Carbo toevoegt. Dat is geen CO2 maar een vervangende koolstofbron. Vallisneria en mossen zijn planten die er juist erg gevoelig op kunnen reageren. De mosbal (een alg) mogelijk ook.

Normaal voeg je het ook dagelijks toe. Ik hoop dat niet 7 dagdoseringen op 1 dag in de week geeft. Daar kunnen de vissen erg slecht tegen. Easy Carbo geef je dus dagelijks maar houd er rekening mee dat de Vallisneria versnottert.
Je kunt proberen dat te voorkomen door bv in het begin om de dag een halve dosering te geven, of nog minder, en dit heel langzaam op te voeren. Zo kunnen de gevoelige planten er mogelijk aan wennen.

Hoi Roundabout,

Ik heb de Carbo tot nu toe 2 keer in 2 weken tijd toegevoegd. Dacht dat het Co2 was maar ben zo te zien in de marketing truc getrapt :S
Afgelopen week heb ik het niet meer toegevoegd omdat ik inderdaad zag dat de Vallisneria minder werd. Volgens de Tetra test strip is de Co2 waarde wel onder niveau 2 mg/l, maar heb mijn twijfels over de resultaten.

Tijdens het indraaien zonder vissen hoef je in principe geen water te verversen. Tetra Aquasafe is niet nodig als je in Nederland woont. In België kan dat een ander verhaal zijn. Kwaad kan het in elk geval niet - maar mogelijk kun je je dit geld in de toekomst besparen.
Geef je ook af en toe wat voer in de bak die indraait zodat de bacteriën ook iets hebben om van te leven?

Had de Aquasafe eerder al gehaald voor het vissenkom water. Voer aan de bak toevoegen is een goede tip! Ga er elke dag wat bij ingooien.

Zelf zou ik gaan voor NH en NO2. NO3 kun je aanschaffen in combinatie met PO4. NH en NO2 om te weten of het bakje goed is ingedraaid en goed draaien blijft. NO3 kun je gebruiken om te zien of de stikstofcyclus inderdaad compleet is (maar als je geen NH en NO2 meer meet weet je dat in principe ook). NO3 wordt vaak gebruikt in combinatie met PO4 omdat dit belangrijke voedingsstoffen zijn voor je planten.

De NO2 ga ik bestellen. Voor NH kom ik vaak de NH3/NH4 tegen, neem aan dat dit de goede is? Of heb ik een specifieke nodig?

Berichten aanpassen kan inderdaad maar beperkte tijd. Profito is prima om te gebruiken, dat zijn de sporenelementen die je planten hard nodig hebben, dit naast de macro-elementen nitraat en fosfaat. Vaak zit er voldoende nitraat en fosfaat in bakjes tgv het voeren van de vissen en de stikstofkringloop. Het kan zijn dat als er veel planten zijn in verhouding tot vis hier toch een te kort op treedt. Daarom kun je in de toekomst wellicht een NO3 en PO4 test gebruiken. Zoals gezegd kun je met jouw planten met Easy Carbo tegen problemen aanlopen (en kijk even of je de juiste dosering geeft als je ermee doorgaat). Sommige planten zullen er beter mee groeien, anderen storten letterlijk in.

Aah dat dacht ik al! Op dit moment zit er nog steeds wat alg in de bak, maar volgens mij wordt dit langzaam aan minder. Inmiddels is het week 3 en wil de Beta graag overzetten, helaas nog even geduldig wachten.

Bedankt voor je duidelijke informatie!

Bij de opstart zie je wel vaker wat algen de kop opsteken omdat je vaak een boost krijgt door een verhoogde nh3/4. Misschien is het al bekend bij je maar een klein beetje voer verkruimelen zal de opstart bevorderen.

Dat ga ik zeker doen! Dacht dat ik mij goed had ingelezen maar ik heb toch een paar belangrijke dingen gemist. Voeg nu dagelijks een kleine beetje voer toe.

mijn advies als kweker draai je aquarium gewoon op kamertemperatuur in wen je vis over zoals hierboven vermeld is en zet het verwarmingselement pas aan als je betta in de bak zit zo krijg je geen grote temperatuur verschillen.

de betta op 20-21 graden kan geen kwaad zorg wel dat deze temp niet teveel lager komt dat kan niet direct kwaad maar is ook niet altijd bevorderlijk.

Op dit moment is het water in de vissenkom 22-23 graden, temperatuur in het aquarium heb ik naar 23 graden verlaagt. Ik ga er vanuit dat dit qua temperatuur goed moet zijn. Bij het overzetten laten we haar 30min. aan het water wennen.

Had de Aquasafe eerder al gehaald voor het vissenkom water. Voer aan de bak toevoegen is een goede tip! Ga er elke dag wat bij ingooien.
De NO2 ga ik bestellen. Voor NH kom ik vaak de NH3/NH4 tegen, neem aan dat dit de goede is? Of heb ik een specifieke nodig?

Hallo Jan,
ik heb even wat eruit gepikt

Je hoeft niet elke dag te voeren. Twee keer in de week is in principe vaak genoeg. Wat ik zelf had gedaan was Tabimin tabletjes gebruiken, die brak ik in tweeën en dan wreef ik de breukvlakken tegen elkaar. Ik kreeg dan een soort stofvoer. Vlok kun je ook heel goed verkruimelen, maak het zo fijn mogelijk. Zelf voerde ik drie keer in de week in plaats van twee of een keer per week maar zeer minimaal. De hoeveelheid die je aan een paar babygupjes zou voeren - dat is dus bijna niets. Dus als je elke dag voert, voer bijna niets. Het moet niet op de bodem liggen schimmelen, dan heb je teveel gevoerd of te grote stukken. Ik had mijn NO2 piek al heel snel, op dag 17 en op dag 21 was alles stabiel.

NH3/NH4 is inderdaad de test die je moet hebben. Ik schrijf vaak NH of NHx omdat dat makkelijker is, sorry voor de verwarring.
Afhankelijk van de zuurgraad van het water heb je te maken met NH3 of NH4. Het precieze omslagpunt ken ik niet maar ligt ergens bij een pH van 6,5 en 7. NH3 vind je in water boven de pH 7 en is zeer schadelijk voor vissen.

Op dit moment is het water in de vissenkom 22-23 graden, temperatuur in het aquarium heb ik naar 23 graden verlaagt. Ik ga er vanuit dat dit qua temperatuur goed moet zijn. Bij het overzetten laten we haar 30min. aan het water wennen.

idd temp gelijk houden de helft van het water uit de kom halen en gewoon om de 5 minuten een beetje toevoegen dan komt het ook met de temp goed

Hallo Jan,
ik heb even wat eruit gepikt

Je hoeft niet elke dag te voeren. Twee keer in de week is in principe vaak genoeg. Wat ik zelf had gedaan was Tabimin tabletjes gebruiken, die brak ik in tweeën en dan wreef ik de breukvlakken tegen elkaar. Ik kreeg dan een soort stofvoer. Vlok kun je ook heel goed verkruimelen, maak het zo fijn mogelijk. Zelf voerde ik drie keer in de week in plaats van twee of een keer per week maar zeer minimaal. De hoeveelheid die je aan een paar babygupjes zou voeren - dat is dus bijna niets. Dus als je elke dag voert, voer bijna niets. Het moet niet op de bodem liggen schimmelen, dan heb je teveel gevoerd of te grote stukken. Ik had mijn NO2 piek al heel snel, op dag 17 en op dag 21 was alles stabiel.

NH3/NH4 is inderdaad de test die je moet hebben. Ik schrijf vaak NH of NHx omdat dat makkelijker is, sorry voor de verwarring.
Afhankelijk van de zuurgraad van het water heb je te maken met NH3 of NH4. Het precieze omslagpunt ken ik niet maar ligt ergens bij een pH van 6,5 en 7. NH3 vind je in water boven de pH 7 en is zeer schadelijk voor vissen.

Ik gooi op dit moment om de dag een klein beetje (vlok)voer in de bak, hopelijk bevorderd dit het indraaien van de bak.

Helaas heb ik op dit moment erg veel last van algen in het aquarium, zie onderstaande foto's:

Bmvs3F.jpg

WWitTQ.jpg

Alg heb ik zoveel mogelijk proberen te verwijderen maar deze groeit weer terug.
De Tetra test strip geeft aan dat het CO2 gehalte te laag is.(2 mg/l) Helaas heb ik geen testset voor CO2 dus weet geen exacte waarde. Verlichting heb ik van 7 uren naar 5 terug gebracht, zijn er nog meer tips&trics om het CO2 gehalte op te schroeven? Ga er vanuit dat het algen probleem door het tekort aan CO2 wordt veroorzaakt.
Gisteren 1/4 van het water vervangen, dit was erg bruin maar dat zal vast door de algen komen.

Nitriet zat gisteren rond de 0.40 mg/l, dat ga ik in de gaten houden.

Via de nieuwe waterplantjes zijn er wat kleine slakjes mee gekomen, deze heb ik zoveel mogelijk verwijderd. Hopelijk vind ik er niet meer :S

Oh Jan, wat zonde van de Algen - ik ben absoluut geen algenexpert dus ik hoop dat je ook nog reacties gaat krijgen van anderen.

Waar ik naast CO2 ook aan moet denken: tekort aan NO3/PO4/micro's. Tijdens het indraaien heb je een tijd geen nitraat in je bak en blijft het fosfaat ook heel laag. Je zou NO3 en PO4 kunnen aanvullen, ik heb dat met producten van Easy life gedaan bij de opstart en ben ook meteen Profito gaan geven (maar er zijn ook andere merken die je deze producten kunnen leveren. Profito bevat overigens sporenelementen.

Ik denk dat het goed is dat je voor nu je licht terug hebt gezet. Krijgt het bakje niet teveel daglicht via een raam?

Welke slakjes heb je gevonden? Slakjes zijn op zich niet zo erg. Ze zijn ook erg nuttig in de bak. Als je niet teveel voert en de bak netjes onderhoudt (vuil zoals dode blaadjes afhevelen) zullen ze zich niet snel voortplanten. Je kunt ze er inderdaad met de hand uitvangen of je legt een stukje komkommer op de bodem als het donker is, slakjes komen daar op af en dan kun je er meerdere tegelijk uithalen.
Veel bakken hebben slakjes, ze kunnen ook een mooi onderdeel uitmaken van het ecosysteem.

Hopelijk reageren nog andere mensen.

Waar ik naast CO2 ook aan moet denken: tekort aan NO3/PO4/micro's. Tijdens het indraaien heb je een tijd geen nitraat in je bak en blijft het fosfaat ook heel laag. Je zou NO3 en PO4 kunnen aanvullen, ik heb dat met producten van Easy life gedaan bij de opstart en ben ook meteen Profito gaan geven (maar er zijn ook andere merken die je deze producten kunnen leveren. Profito bevat overigens sporenelementen.

Hoi Roundabout,
Ik dacht zelf ook al dat er een tekort aan aan een andere stof was. Welk middel van Easy life gebruik je hiervoor? Profito voeg ik wekelijks toe.

Ik denk dat het goed is dat je voor nu je licht terug hebt gezet. Krijgt het bakje niet teveel daglicht via een raam?

Het aquarium staat ongeveer 1,5m bij een raam vandaag, misschien een idee om hier overdag een handdoek o.i.d. overheen te leggen. De bak staat nog niet op zijn vaste plaats, misschien ga ik deze toch alvast verhuizen. Op de vaste locatie is minder licht dan waar hij nu staat.

Welke slakjes heb je gevonden? Slakjes zijn op zich niet zo erg. Ze zijn ook erg nuttig in de bak. Als je niet teveel voert en de bak netjes onderhoudt (vuil zoals dode blaadjes afhevelen) zullen ze zich niet snel voortplanten. Je kunt ze er inderdaad met de hand uitvangen of je legt een stukje komkommer op de bodem als het donker is, slakjes komen daar op af en dan kun je er meerdere tegelijk uithalen.
Veel bakken hebben slakjes, ze kunnen ook een mooi onderdeel uitmaken van het ecosysteem.

Ik durf zo niet te zeggen wat voor soort het is. Ze zijn donker van kleur en op dit moment nog erg klein. Er zitten nu nog een paar in, maar kan er helaas geen foto van maken. Ik laat ze eerst nog even zitten, mochten er echt te veel komen dan ga ik je komkommer truc gebruiken! 🙂

Bedankt voor je tips!

k dacht zelf ook al dat er een tekort aan aan een andere stof was. Welk middel van Easy life gebruik je hiervoor? Profito voeg ik wekelijks toe
Ik voegde vanaf het begin Nitro en Fosfo toe, in combinatie met Profito. Niet heel veel is nodig, zolang de planten altijd maar iets hebben. Bijvoorbeeld Nitro doseren op 10 ppm en Fosfo op 1 ppm.
Het aquarium staat ongeveer 1,5m bij een raam vandaag, misschien een idee om hier overdag een handdoek o.i.d. overheen te leggen. De bak staat nog niet op zijn vaste plaats, misschien ga ik deze toch alvast verhuizen. Op de vaste locatie is minder licht dan waar hij nu staat.

Ik denk dat je hier een belangrijke reden te pakken hebt, zeker als je ook nog een tekort hebt aan voedingsstoffen.

Er zijn zat mensen die zonder Nitro en Fosfo opstarten die geen algenprobleem krijgen namelijk.

Edit: op de dag dat je Fosfo doseert doseer je geen
Profito, pas de dag erna.
Als je aquarium een schaduwplekje heeft kunnen waarschijnlijk ook de lampen langer aan. 5 uur is voor de planten erg kort, normaal wordt toch wel gezegd minimum 8 uur. Ze hebben ook licht nodig om te kunnen concurreren met de algen.

Laatst bewerkt:
Het is alweer even geleden dat ik op het forum ben geweest, door drukte rondom de bouwvak is een reactie er helaas bij ingeschoten.

Ik ben 1,5 week geleden met de Nitro en Fosfo begonnen in een kleine dosis toe te voegen.(totaal 2x) Eergisteren gemeten en alle waardes zijn goed.
Daarom gister het vrouwtje overgezet naar de nieuwe bak. Ze lijk er erg blij mee te zijn en is alles aan het afspeuren.

Waar in nog niet over uit ben is de stroming van de bak. Kunnen jullie mij advies geven waar ik deze het beste naartoe kan richten? Zie de foto hieronder van de huidige situatie:

MSHRid.jpg

Ik heb het idee dat de Betta last heeft van de stroming al staat deze op de laagste stand. Voeren wil ook niet goed omdat dit rond gaat dwarrelen door de stroming.

Verdere tips en trics zijn welkom!

Nog een foto van de Betta:

mV5ZDG.jpg

Groeten Jan

Mmm foto's onder dit bericht kan ik niet verwijderen :s

MSHRid.jpg
mV5ZDG.jpg

Het is alweer even geleden dat ik op het forum ben geweest, door drukte rondom de bouwvak is een reactie er helaas bij ingeschoten.

Ik ben 1,5 week geleden met de Nitro en Fosfo begonnen in een kleine dosis toe te voegen.(totaal 2x) Eergisteren gemeten en alle waardes zijn goed.
Daarom gister het vrouwtje overgezet naar de nieuwe bak. Ze lijk er erg blij mee te zijn en is alles aan het afspeuren.

Waar in nog niet over uit ben is de stroming van de bak. Kunnen jullie mij advies geven waar ik deze het beste naartoe kan richten? Zie de foto hieronder van de huidige situatie:

Bekijk bijlage 48271

Ik heb het idee dat de Betta last heeft van de stroming al staat deze op de laagste stand. Voeren wil ook niet goed omdat dit rond gaat dwarrelen door de stroming.

Verdere tips en trics zijn welkom!

Nog een foto van de Betta:

Bekijk bijlage 48272

Groeten Jan

Mmm foto's onder dit bericht kan ik niet verwijderen :s

Bekijk bijlage 48269 Bekijk bijlage 48270
Het bakje ziet er leuk uit!
Als je het idee hebt dat de Betta nog last heeft van de stroming zou je de spraybar (het buisje) met de gaatjes richting de dichtstbijzijnde ruit kunnen plaatsen. Dus op de ruit richting.
Als het filter vuiler wordt zal de stroming ook nog verder afnemen.

Het bakje ziet er leuk uit!
Als je het idee hebt dat de Betta nog last heeft van de stroming zou je de spraybar (het buisje) met de gaatjes richting de dichtstbijzijnde ruit kunnen plaatsen. Dus op de ruit richting.
Als het filter vuiler wordt zal de stroming ook nog verder afnemen.

Thanks! Ik heb de spraybar om het rechter ruit gericht, de vis heeft bijna geen last meer van de stroming.

Temperatuur is nu 24 graden, dit ga ik dit weekend ophogen naar 26 graden. Heeft er iemand ervaring met de Superfish Nano heater 50 watt? Deze staat ingesteld op 28 graden maar komt met deze instelling niet boven de 24 uit.
Heb dit probleem al eerder bij de fabrikant neergelegd, toen hebben ze deze omgeruild voor een ander exemplaar, helaas heeft de nieuwe hetzelfde probleem.

Misschien even proberen door er een bovenin te hangen en een onderin.
Warm water stijgt, dikke kans dat het bovenin warmer is dan onder. Het is maar een klein bakje, dus veel verschil mag het niet maken...
Klinkt als een verwarming die een stuk zwakker is dan wordt verteld, want met 50watt zou je dit makkelijk moeten kunnen opwarmen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan