Betta paren in huisje


S

Sw51

Guest
Hee allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds een paar maanden een aquarium. Iedere dag als ik mijn vissen eten geef kijk ik of ik ze allemaal zie en net miste ik er dus 2, 1 mannetje en 1 vrouwtje betta. Hele aquarium doorgezocht en toen bleek dat ze met zn 2en in het huisje zaten :')
Ik heb een tijdje zitten kijken wat ze aan het doen waren en volgensmij zijn ze aan het paren want ik zag eitjes uit het vrouwtje komen:help:.
Mijn vraag nu, hoe kan ik de eitjes redden? Ik heb wel een kweekbak maar ik weet niet of ik ze hier nu uberhaupt in kan krijgen..
Kan iemand me helpen?

Hier 2 filmpjes ervan:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het filmpje kan je eerst op youtube zetten en dan hier de link plaatsen, ik ben daar heel benieuwd naar, wetende dat Betta's in een schuimnest hun eitjes doen, zoals alle Labyrinthvissen.
 
Zoals Ton al aangeeft maken ze een schuimnest aan het oppervlak en of ze dat in een holletje ook doen is de vraag maar ik heb hier nog nooit van gehoord verder.
 
Ton, bedankt voor je tip. Ze staan er nu bij

Ja ik weet dat ze normaal een schuimnest maken, daarom vind ik t ook zo gek haha. Aan de bovenkant van het hutje zitten wel allemaal belletjes voor zo ver ik dat kan zien.
 
Heel apart, Betta's zijn redelijk intelligent en mogelijk is er voldoende zuurstof in het holletje aanwezig waardoor ze dit hebben besloten, lekker van alle mogelijke rovers weg.
Ik ben benieuwd naar wat de Betta kenners hierover kunnen zeggen.
 
Heb je overigens wel voldoende drijfplanten in de bak?, anders zou dat een reden kunnen zijn.
 
Wellicht hebben ze tegen het dak van het huisje een schuimnestje gemaakt maar zoals ik al zei hoor ik dit voor het eerst. Bijzonder dus.
 
Ik heb het filmpje even bekeken en je ziet duidelijk de legbuis bij de vrouw. Net als Ton ben ik ook wel benieuwd of Bettakenners dit herkennen.
 
Komt nooit uit, zuurstof tekort.
 
Kan ik misschien op een een of andere manier proberen om de eitjes te verplaatsen?
 
Ja, het huisje omdraaien. en eruit halen. En de man zijn gang laten gaan.

En het op zijn verloop laten, . Heb je een blad leg dat op het water, kan hij de eieren daar onder doen.
 
Ja, het huisje omdraaien. en eruit halen. En de man zijn gang laten gaan.

En het op zijn verloop laten, .
Als je het doet zoals Bertus zegt, hoef je de eitjes niet aan te raken en dus ook niet te beschadigen, ze zullen zelf de eitjes wel dirigeren ergens tussen de drijfplantjes, waar ze ook naar mijn mening meer overlevingskansen hebben.
 
Ja, die hij niet kan vangen, worden opgegeten, of komen ook uit.

Mag S wel potten verzamelen. voor de jongen.
 
Ja, het huisje omdraaien. en eruit halen. En de man zijn gang laten gaan.

En het op zijn verloop laten, . Heb je een blad leg dat op het water, kan hij de eieren daar onder doen.

Zal dat goed gaan met alles stress die dit gaat geven? Ik denk dat de hele mik wordt opgegeten.
 
Wordt de vrouw nog geduld in dat huisje want normaliter doet de man na het leggen het werk en hoeft de vrouw niet in de buurt te komen.
 
T
Zal dat goed gaan met alles stress die dit gaat geven? Ik denk dat de hele mik wordt opgegeten.
Tja, dat zal best wel. . Hij weet nu he het gaat.

Betta,s apart in de bak. geen andere vissen er bij.
 
Zou er toevallig een luchtbubbel/airpocket in dat hol zitten?
Volgens mij heb ik op het forum wel eens eerder wat gelezen over betta splendens die een nest in een hol hadden... wellicht weet @patty776 hier meer over.
 
Ik zou een stuk bubbeltjesplastic aan de zeikant plakken zodat het op het oppervlakte blijft drijven en hier de eitjes voorzichtig naar toe verplaatsen zonder het nestjes teveel te beschadigen. Als er eitjes uitvallen zou het mannetje ze als het goed is zsm weer terugstoppen
 
Zelf zou ik niets doen en afwachten of het wel of niet goedgaat want alle ingrepen door de mens zullen als stress worden ervaren.
 
Ik heb het huisje nu gekanteld zodat er meer zuurstof bij kan
@RichD1011 Ik denk dat er indd een luchtbel in het huisje zit
En nu afwachten, hoewel ik denk dat het niks wordt
 
Ik zou een stuk bubbeltjesplastic aan de zeikant plakken zodat het op het oppervlakte blijft drijven en hier de eitjes voorzichtig naar toe verplaatsen zonder het nestjes teveel te beschadigen. Als er eitjes uitvallen zou het mannetje ze als het goed is zsm weer terugstoppen
Die blijven niet hangen, he. zakken dan weer naar beneden.


En, Betta,s apart houden, als je wilt kweken, bedenk dan wel dat je erg veel potten moet hebben.
 

Terug
Bovenaan