Wat is er nieuw

Betta spastisch

B

BettaNero

Guest
Dag allemaal, ben ik weer...

Mijn betta vis gaat erg bergafwaarts, hij hangt de hele dag stil met zijn mond naar het wateroppervlak.
Daarnaast maakt hij soms opeens uit het niets hele rare gekke spastische bewegingen en zwemt hij als een kip zonder kop rond.
Hij draait soms om zich heen ook en na een paar seconden ligt hij weer helemaal stil, weet iemand wat deze onnatuurlijke bewegingen zijn? Ik vind het zo naar hem zo te zien...
Liefs
 
Heb jij de waterwaardes gemeten?
zo ja wat zijn die?
 
Verder niks geks te zien aan de vis? Aan bobbels/plekjes/verwondingen ofzo?
 
Toevallig ook een foto van de vis? Schuurt de vis ook langs dingen als hij zo spastisch beweegt?
 
Welk formaat/aantal liters aquarium heb je? Welke filter gebruik je? Wat is je inrichting? Hoe zijn je waterwaardes? Me de informatie die je tot nu toe gegeven hebt is het erg lastig om je te helpen. Dus graag wat meer info 🙂
 
Steken zijn schubben uit als een dennenappel als je van boven kijkt?
 
Welk formaat/aantal liters aquarium heb je? Welke filter gebruik je? Wat is je inrichting? Hoe zijn je waterwaardes? Me de informatie die je tot nu toe gegeven hebt is het erg lastig om je te helpen. Dus graag wat meer info 🙂
Ik heb een 50 liter aquarium waar hij als enige bewoner in zit. Ik gebruik de filter van super fish aqua flow, temperatuur op 28 graden en ik heb kunstplanten, zwarte ondergrond, betta blad en catappa bladeren in mijn aquarium
 
Toevallig ook een foto van de vis? Schuurt de vis ook langs dingen als hij zo spastisch beweegt?
Ik heb foto’s gemaakt, hij ziet er zo slecht uit.. Hij schuurt niet perse, maar zwemt wel tegen t glas aan soms, ook zijn vinrot lijkt veel erger geworden weer
 

Bijlagen

  • 54FD8BEC-7064-4B97-8191-15F126BEF2CA.jpeg
    54FD8BEC-7064-4B97-8191-15F126BEF2CA.jpeg
    94 KB · Weergaven: 169
  • 8F5A3D64-F600-49F4-A921-620709FB8AC0.jpeg
    8F5A3D64-F600-49F4-A921-620709FB8AC0.jpeg
    97.8 KB · Weergaven: 137
  • 485F01C7-FB62-4EAF-83B4-AAD0A1470546.jpeg
    485F01C7-FB62-4EAF-83B4-AAD0A1470546.jpeg
    135.8 KB · Weergaven: 168
28 graden is veels te warm... dat verkort de leeftijd van een betta aanzienelijk. Dus het kan zomaar zijn dat die na 2 jaar nu aan zijn einde is gekomen mede door de hitte.
 
Steken zijn schubben uit als een dennenappel als je van boven kijkt?
Dit vind ik lastig te zeggen, vind het meevallen, hoe beoordeel je het op de foto’s hieronder?
 

Bijlagen

  • 2CD13AFC-31D6-4F5C-8F56-99730C1AC69D.jpeg
    2CD13AFC-31D6-4F5C-8F56-99730C1AC69D.jpeg
    135.8 KB · Weergaven: 132
28 graden is veels te warm... dat verkort de leeftijd van een betta aanzienelijk. Dus het kan zomaar zijn dat die na 2 jaar nu aan zijn einde is gekomen mede door de hitte.
Ik had de temperatuur eerst op 25/26 graden maar door de vinrot werd ik geadviseerd de temperatuur langzaam te verhogen.. Hij zit pas een week in 28 graden zegmaar; daarvoor altijd lager
 
De vinrot is wel aanzienelijk ja... wat zijn je waterwaardes?
 
Heb jij de waterwaardes gemeten?
zo ja wat zijn die?
Ik heb op dit moment geen water waarde tester, maar heb wel veel gedaan aan water verversen en bijhouden, dus ik dacht dat die wel goed zouden zijn
 
Verder niks geks te zien aan de vis? Aan bobbels/plekjes/verwondingen ofzo?
Nee dat niet, al vind ik zijn kieuwen opgezwollen lijken, zijn hoofdje
 
De vinrot is wel aanzienelijk ja... wat zijn je waterwaardes?
Ik heb geen water waarde tester momenteel, maar heb groot deel van zijn water wel ververst en deed dat sowieso elke week standaard
 
Vinrot onstaat meestal door een bacteriele infectie in bakken met slechte waterwaardes. Of in sommige gevallen door vinbijten bij erg langvinnige betta’s wat gaat ontsteken.
 
Ik zou toch adviseren om even watertesten te halen, want de kans is groot dat er toch iets niet helemaal goed zit in je water.
 
Ik zou toch adviseren om even watertesten te halen, want de kans is groot dat er toch iets niet helemaal goed zit in je water.
Dank voor je hulp :*)
 
Ik had de temperatuur eerst op 25/26 graden maar door de vinrot werd ik geadviseerd de temperatuur langzaam te verhogen.. Hij zit pas een week in 28 graden zegmaar; daarvoor altijd lager
28 graden is veels te warm... dat verkort de leeftijd van een betta aanzienelijk. Dus het kan zomaar zijn dat die na 2 jaar nu aan zijn einde is gekomen mede door de hitte.
Wat is dan trouwens volgens jou de juiste temperatuur? Op internet staat namelijk overal ook 26-28 graden
 
25/26 graden is prima voor een betta. 28 graden is echt teveel en verkort dus aanzienlijk de levensjaren van betta’s. Het is meestal ook te merken dat ze bij hogere temperaturen wat slomer en duffer worden, bovendien is warmer water veel minder zuurstofrijk wat natuurlijk ook niet echt lekker is voor je aquarium over het algemeen.
Ik geef zelf soms een bekertje koud water na een waterwissel, hij komt hier dan gelijk op af zwemmen en lijkt echt te genieten van het frissere zuurstofrijke water.
 
25/26 graden is prima voor een betta. 28 graden is echt teveel en verkort dus aanzienlijk de levensjaren van betta’s. Het is meestal ook te merken dat ze bij hogere temperaturen wat slomer en duffer worden, bovendien is warmer water veel minder zuurstofrijk wat natuurlijk ook niet echt lekker is voor je aquarium over het algemeen.
Ik geef zelf soms een bekertje koud water na een waterwissel, hij komt hier dan gelijk op af zwemmen en lijkt echt te genieten van het frissere zuurstofrijke water.
Ik heb de temperatuur met een graden wat verlaagden vind dat hij er gelijk minder raar bij hangt, ik kijk even hoe hij er morgen bij zwemt. Vervelend dat de informatie soms zo uiteteenlopend is maar bedankt voor het delen van je kennis!
 
Ik heb de temperatuur met een graden wat verlaagden vind dat hij er gelijk minder raar bij hangt, ik kijk even hoe hij er morgen bij zwemt. Vervelend dat de informatie soms zo uiteteenlopend is maar bedankt voor het delen van je kennis!
Ik heb trouwens ook bactopur direct besteld voor zijn vinrot alleen helaas wordt dat pas maandag geleverd, zoutbadjes ook al een week gedaan. Hopelijk red hij het tot dan.
 
Misschien even zoals ik vertelde een klein beetje kouder water bij hem in de buurt gieten, niet eroverheen dan is het gelijk een grote klap. Misschien geniet die daar ook even van, al helemaal omdat die die met zijn bekje open aan het opervlakte drijft, heeft die misschien zuurstoftekort. (Blijf dat raar vinden klinken als het over vissen gaat)

iig goed dat je bactopur besteld hebt 🙂. Ik hoop dat hij snel weer opknapt.
Mijn extra advies is dus om ook even watertesten te halen 🙂. Het kan vaak veel duidelijkheid geven over wat er nou allemaal gaande is in je water.
 
Even summieren:

onze kweekvormen betta Splendens worden vaak niet ouder dan 2-3 jaar.

vinrot is een bacteriële aangelegenheid, en wat vinden bacteriën vaak lekker? warmte.
het ophogen van de temperatuur helpt naar mijn weten alleen in enkele gevallen van parasitaire aandoeningen zoals witte stip, bij bacteriële/schimmel aandoeningen werkt het averechts.

Die zoutbadjes helpen zo te zien niet (genoeg), je bent aangewezen op keiharde medicatie.
Je hebt al baktopur direkt besteld, dat is mooi... echter maandag pas aanwezig.
ik hoop dat de vis dan nog leeft, mocht dat zo zijn: lichten uitlaten en wateroppervlak goed in beweging houden tijdens de kuur.

dat zeggende: zou je bij vinrot niet duidelijk witte randjes aan het uiteinde van de vinnen moeten zien? als ik op de foto's kijk zie ik dat niet zo 1-2-3... maar ik heb dan ook niet de beste ogen 🙂

@michelle1 weet vaak veel van dit soort ellende, kan jij dit bevestigen Michelle?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop ook dat de baktopur iets doet!

Ik vind de vis er niet zo fris uitzien. Beetje dof en de schubben staan niet zoals ze horen. De keren dat ik dat zo gezien heb bij vissen betrof het (sorry dat ik het zeg) geen vissen die nog lang en gelukkig leefden. Maar foto's zijn altijd anders dan vissen in het echt zien natuurlijk.

Eet hij nog wel goed?
 
Ik hoop ook dat de baktopur iets doet!

Ik vind de vis er niet zo fris uitzien. Beetje dof en de schubben staan niet zoals ze horen. De keren dat ik dat zo gezien heb bij vissen betrof het (sorry dat ik het zeg) geen vissen die nog lang en gelukkig leefden. Maar foto's zijn altijd anders dan vissen in het echt zien natuurlijk.

Eet hij nog wel goed?

Hier moet ik helaas mee instemmen, denk ook niet dat de vis het nog lang gaat redden.

het kan namelijk ook "gewoon" de leeftijd van de vis zijn.
 
Even summieren:

onze kweekvormen betta Splendens worden vaak niet ouder dan 2-3 jaar.

vinrot is een bacteriële aangelegenheid, en wat vinden bacteriën vaak lekker? warmte.
het ophogen van de temperatuur helpt naar mijn weten alleen in enkele gevallen van parasitaire aandoeningen zoals witte stip, bij bacteriële/schimmel aandoeningen werkt het averechts.

Die zoutbadjes helpen zo te zien niet (genoeg), je bent aangewezen op keiharde medicatie.
Je hebt al baktopur direkt besteld, dat is mooi... echter maandag pas aanwezig.
ik hoop dat de vis dan nog leeft, mocht dat zo zijn: lichten uitlaten en wateroppervlak goed in beweging houden tijdens de kuur.

dat zeggende: zou je bij vinrot niet duidelijk witte randjes aan het uiteinde van de vinnen moeten zien? als ik op de foto's kijk zie ik dat niet zo 1-2-3... maar ik heb dan ook niet de beste ogen 🙂

@michelle1 weet vaak veel van dit soort ellende, kan jij dit bevestigen Michelle?
Volgensmij zie je bij vinrot juist donkere uiteinden hij de vinnen en dat is wel zo, en ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn..
 
Ik hoop ook dat de baktopur iets doet!

Ik vind de vis er niet zo fris uitzien. Beetje dof en de schubben staan niet zoals ze horen. De keren dat ik dat zo gezien heb bij vissen betrof het (sorry dat ik het zeg) geen vissen die nog lang en gelukkig leefden. Maar foto's zijn altijd anders dan vissen in het echt zien natuurlijk.

Eet hij nog wel goed?
Hij at tot gister nog goed maar gister wilde hij ook niet meer eten, 2 keer spuugde hij eten ook weer uit (is dat niet buikwater zucht?) ik vind t echt vreselijk om hem zo te zien aftakelen want hij was zo een mooie vis, ik vraag me bijna af of het humaan is hem tot maandag te laten wachten, hij hangt letterlijk alleen maar in 1 hoek van t aquarium schuin met zijn mondje naar boven. Misschien kan ik vandaag nog ergens al baktopur scoren dan koop ik het gewoon dubbel, ik had juist speciaal donderdag al gezocht naar Iers wat snel in huis was en bij deze stond op dezelfde dag verzonden, beetje jammer dat t er pas maandag dan is. En is okee je hoeft je niet in te houden met woorden, enige wat ik wil voor mn vis is het meest humane en beste voor hem..
 
Hier moet ik helaas mee instemmen, denk ook niet dat de vis het nog lang gaat redden.

het kan namelijk ook "gewoon" de leeftijd van de vis zijn.
Dat.zou kunnen ja, hij was al best groot toen ik hem kreeg dus hij was denk ik al volwassen toen. Ik hoop voor hem alleen gewoon dat het of snel gaat of medicatie aanslaat, want laatste wat ik wil is dat een dier zo lijd zijn laatste tijd.
 
Als mijn vis in deze situatie zou zitten zoals je hier beschrijft, dan zou ik er voor kiezen hem te dood te maken.
De vis is er zoals het er op de foto's uit ziet en volgens je beschrijving ernstig aan toe. En hij is ook al op leeftijd. Dat alles zal bij een behandeling ook niet meehelpen. Een behandeling tegen vinrot is niet in een weekje gepiept. Ook niet met bactopur direct.

Ik zelf zou kiezen voor het gebruik van kruidnagelolie om hem rustig in te laten slapen, dus dood te maken.
Het is een middel dat ook wordt gebruikt om vissen in slaap te brengen, en door een wat grotere dosis kan je de vis dus vrij snel laten overlijden.

Als je dit een nare reactie vindt dan bij deze vast excuses, maar ik wilde het toch laten weten.

Het is een erg nare situatie voor je met een vis waar je duidelijk erg gek mee bent.
Wij hebben zelf die keuze moeten maken niet al te lang geleden en het blijft erg naar.

Sterkte met deze lastige situatie.
 
Inderdaad bij bacterieel temperatuur verhoging is niet handig.

Als je kan zet de vis even apart op zout water. 5 gram per liter. Bij voorkeur niet in het aquarium omdat je met de bactopur tabletten aan de gang ga en ik niet weet of dit icm zout kan. Elke dag een schoon bakje water met zout en garde roeren zodat zout oplost. Luchtpompje of filtertje erbij. Geen zoutbadjes meer. Dat helpt hem wat sterker te worden zodat je maandag met de bactopur aan de gang kan. Die gebruik je dan in aquarium. Eerst het badje zoals staat in gebruiksaanwijzing. Ondertussen maak je aquarium klaar met de tabletten en zet je vis na badje over in aquarium. Omdat vis al even onder de leden heeft zal het wel moeilijk worden. Maar je weet nooit. Is evengoed beter om de kuur in je aquarium te doen mocht de vis onverhoops het niet redden heeft de kuur je aquarium een schoon maak beurt gegeven. Als vis nog leeft na 2 weken kuur zul je een maand lang veel en groots moeten verversen. De kuur dood ook wat aan nodige bacterieen dus je watertje na de kuur zal ws oplopen en door het vele verversen van 50% ga je dit opvangen. Ook tijdens de kuur verversen en bijdoseren!! gezien het kleine volume is dat geen grote klus. Omdat je geen testen heb zou ik om de dag 25 liter verversen en dan een halve tablet bijdoseren. Is makkelijkste ivm formaat tablet. Meen 1 tablet voor 50 liter.

De bactopur zal bacterieel op lossen maar omdat de vis al even heeft en verzwakt word hij tevens geteisterd door allerhande andere ellende omdat de vis geen weerstand meer heeft.
 
Als mijn vis in deze situatie zou zitten zoals je hier beschrijft, dan zou ik er voor kiezen hem te dood te maken.
De vis is er zoals het er op de foto's uit ziet en volgens je beschrijving ernstig aan toe. En hij is ook al op leeftijd. Dat alles zal bij een behandeling ook niet meehelpen. Een behandeling tegen vinrot is niet in een weekje gepiept. Ook niet met bactopur direct.

Ik zelf zou kiezen voor het gebruik van kruidnagelolie om hem rustig in te laten slapen, dus dood te maken.
Het is een middel dat ook wordt gebruikt om vissen in slaap te brengen, en door een wat grotere dosis kan je de vis dus vrij snel laten overlijden.

Als je dit een nare reactie vindt dan bij deze vast excuses, maar ik wilde het toch laten weten.

Het is een erg nare situatie voor je met een vis waar je duidelijk erg gek mee bent.
Wij hebben zelf die keuze moeten maken niet al te lang geleden en het blijft erg naar.

Sterkte met deze lastige situatie.
Bedankt voor je woorden, vind het zeker geen nare reactie, had me al veel ingelezen op euthanaseren van de vis met kruidnagel olie, en dit spookt al dagen door mijn hoofd en eerlijk gezegd denk ik dat ik dat ga doen ook. Hieronder beschrijft Michelle nog een poging om te doen, ik ga even beslissen of ik dat nog probeer, maar zie het somber in eigenlijk. Nogmaals bedankt
 
Inderdaad bij bacterieel temperatuur verhoging is niet handig.

Als je kan zet de vis even apart op zout water. 5 gram per liter. Bij voorkeur niet in het aquarium omdat je met de bactopur tabletten aan de gang ga en ik niet weet of dit icm zout kan. Elke dag een schoon bakje water met zout en garde roeren zodat zout oplost. Luchtpompje of filtertje erbij. Geen zoutbadjes meer. Dat helpt hem wat sterker te worden zodat je maandag met de bactopur aan de gang kan. Die gebruik je dan in aquarium. Eerst het badje zoals staat in gebruiksaanwijzing. Ondertussen maak je aquarium klaar met de tabletten en zet je vis na badje over in aquarium. Omdat vis al even onder de leden heeft zal het wel moeilijk worden. Maar je weet nooit. Is evengoed beter om de kuur in je aquarium te doen mocht de vis onverhoops het niet redden heeft de kuur je aquarium een schoon maak beurt gegeven. Als vis nog leeft na 2 weken kuur zul je een maand lang veel en groots moeten verversen. De kuur dood ook wat aan nodige bacterieen dus je watertje na de kuur zal ws oplopen en door het vele verversen van 50% ga je dit opvangen. Ook tijdens de kuur verversen en bijdoseren!! gezien het kleine volume is dat geen grote klus. Omdat je geen testen heb zou ik om de dag 25 liter verversen en dan een halve tablet bijdoseren. Is makkelijkste ivm formaat tablet. Meen 1 tablet voor 50 liter.

De bactopur zal bacterieel op lossen maar omdat de vis al even heeft en verzwakt word hij tevens geteisterd door allerhande andere ellende omdat de vis geen weerstand meer heeft.
Inderdaad bij bacterieel temperatuur verhoging is niet handig.

Als je kan zet de vis even apart op zout water. 5 gram per liter. Bij voorkeur niet in het aquarium omdat je met de bactopur tabletten aan de gang ga en ik niet weet of dit icm zout kan. Elke dag een schoon bakje water met zout en garde roeren zodat zout oplost. Luchtpompje of filtertje erbij. Geen zoutbadjes meer. Dat helpt hem wat sterker te worden zodat je maandag met de bactopur aan de gang kan. Die gebruik je dan in aquarium. Eerst het badje zoals staat in gebruiksaanwijzing. Ondertussen maak je aquarium klaar met de tabletten en zet je vis na badje over in aquarium. Omdat vis al even onder de leden heeft zal het wel moeilijk worden. Maar je weet nooit. Is evengoed beter om de kuur in je aquarium te doen mocht de vis onverhoops het niet redden heeft de kuur je aquarium een schoon maak beurt gegeven. Als vis nog leeft na 2 weken kuur zul je een maand lang veel en groots moeten verversen. De kuur dood ook wat aan nodige bacterieen dus je watertje na de kuur zal ws oplopen en door het vele verversen van 50% ga je dit opvangen. Ook tijdens de kuur verversen en bijdoseren!! gezien het kleine volume is dat geen grote klus. Omdat je geen testen heb zou ik om de dag 25 liter verversen en dan een halve tablet bijdoseren. Is makkelijkste ivm formaat tablet. Meen 1 tablet voor 50 liter.

De bactopur zal bacterieel op lossen maar omdat de vis al even heeft en verzwakt word hij tevens geteisterd door allerhande andere ellende omdat de vis geen weerstand meer heeft.
Dank voor je reactie Michele, vind het lastig wat ik moet doen, hij zweeft nu al 2 dagen in een hoekje met mond naar boven en eet niet meer, heb het gevoel dat hij niet meer te redden is en wil hem eigenlijk niet langer laten lijden nog, maar het voelt ook slecht niet alles alles geprobeerd te hebben, vind dit erg moeilijk te beslissen. Want wil hem ook niet onnodig langer laten lijden en onder zware medicatie dood laten gaan. Ik denk er nog even over na.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan