Betta splendens temperatuur


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
ik open dit topic even naar aanleiding van dit topic.

hier waren wat berichten over wat de ondergrens zou zijn om deze vis op te houden.

er staat ook dat wildvang gevonden word in hele koude plasjes.. dit geloof ik.

maar hoe reageren onze ver doorgekweekte splendens op koudere temperaturen?

de ver doorgekweekte gup doet het ook beter op warmer water dan koel water. degene die nog dicht op wildvang staan kunnen makkelijk koudere temperaturen aan.

nu heb ik al een tijdje (al voor het betreffende topic) 1 van mijn splendens onverwarmd zitten bijwijze van test, omdat je vaker diverse teksten leest over wat wel en niet goed is. en de 1 zegt weer wat anders dan de ander.

deze zit op 20graden (lager word het niet in mijn kamer) wat overdag maximaal oploopt naar 21-22 graden en hij doet het meer dan prima.

heeft iemand van jullie ook een of meerdere splendens koeler zitten? waarom wel? waarom niet?

ben gewoon even benieuwd naar jullie mening, ervaringen en gevonden info :)
 
de ver doorgekweekte gup doet het ook beter op warmer water dan koel water
Die ver doorgekweekte gup, wordt óók gekweekt op steriel water dat bol staat van antibiotica (wist Botia ons uit ervaring te vertellen). Eenmaal in onze bakken wordt 'ie blootgesteld aan ziekteverwekkers. En ja, dan wil een wat hogere temperatuur met bijbehorend hoger metabolisme en afweersysyteem wel helpen. Oftwel het is hier niet dat die hogere temperatuur meteen goed is, maar noodzakelijk doordat ze op een ander punt verprutst zijn. En derhalve hier geen argument, tenzij aangenomen zou (moeten) worden dat nakweek Betta's op dezelfde wijze verzwakt zijn.
 
maar hoe reageren onze ver doorgekweekte splendens op koudere temperaturen?
Allemaal (4 mannen, meer dames) die van ons vertoonden geen problemen als het 20 graden C. was. Lager dan dat is het hier niet geweest.
 
1 van mijn Betta´s zit op 25 graden C en de ander op 22 graden C.

Ze doen het allebei prima, maar ik weet de exacte boven en onder grenzen niet precies voor deze vissen.

Omdat daar inderdaad veel verschillende meningen over zijn.
 
het woord dit had deze link onder gemoeten :)

http://www.aquaforum.nl/threads/water-verdampt.97464/

Die ver doorgekweekte gup, wordt óók gekweekt op steriel water dat bol staat van antibiotica (wist Botia ons uit ervaring te vertellen). Eenmaal in onze bakken wordt 'ie blootgesteld aan ziekteverwekkers. En ja, dan wil een wat hogere temperatuur met bijbehorend hoger metabolisme en afweersysyteem wel helpen. Oftwel het is hier niet dat die hogere temperatuur meteen goed is, maar noodzakelijk doordat ze op een ander punt verprutst zijn. En derhalve hier geen argument, tenzij aangenomen zou (moeten) worden dat nakweek Betta's op dezelfde wijze verzwakt zijn.

dat wist ik niet dat het te maken had met antibiotica, dacht dat het puur kwam door het vele fokken.


iemand die ze toevallig nog lager heeft gehad dan 20graden?
 
maar hoe reageren onze ver doorgekweekte splendens op koudere temperaturen?

ik kan je het antwoord wel geven in zoverre ik zelf heb meegemaakt maar of het goed is is een ander verhaal.
ik ben in het verleden totaal verkeerd begonnen met mijn eerste betta, kleine kom zuurstofbosje erin en kamertemp
dit kommetje had een kapje met een ledje erin maar was niet afgedekt in de vakanties mee naar de camping waar in het voorjaar de temp in de caravan toch zakte naar een 15 graden daarna voor de kerst een Sf tropical 30 aangeschaft ingericht (niet ingedraaid) betta erin 2 vrouwen erbij (gelukkig wel veel plantjes) 24 graden. uiteindelijk er achterkomend dat ik totaal verkeerd bezig was heb ik de vrouwen ergens anders onder gebracht. al zijn er nooit ongelukken geweest.
onze eerste betta heeft de respectabele leeftijd van 3 jaar behaald met deze vis zijn alle fouten mee gemaakt die er gemaakt konden worden dus in hoe verre is onze doorgekweekte betta sterk in mijn ogen redelijk sterk.

1.jpg
 
kijk dat is nog is info.

en dat terwijl je toch leest dat veel betta´s bij mensen niet ouder worden dan maximaal 2 jaar, schat de kans toch groot in dat dat komt door de constante "warme" temperaturen.

Leuk trouwens je vis mee op vakantie :D
 
tja als je 2 of 6 wkn weg gaat laat je hem niet alleen thuis
nu ga ik gewoon elke 2 dagen naar huis :p
 
Ik heb mijn Volwassen dieren allemaal op 24Gr zitten, dit omdat ze dan ook allemaal actief en levendig zijn. Rond 20 Graden is mijn ervaring dat ze veel liggen en hängen in hun bak. 20 Gr is voor mij de grens. Fluctuerende Temperaturen is ook niet al te best voor onze (gekweekte) betta.
In het wild zijn er niet al te grote springen kwa temperatuur. Het Word wel iets koeler
 

Terug
Bovenaan