Betta uit aquarium gesprongen

  • Onderwerp starter SMART-aquarium
  • Startdatum

S

SMART-aquarium

Guest
Beste forum,
In mijn superfish 40 aquarium heb ik een betta mannetje en wat vuurtetras. Toen ik vandaag keek kon ik mijn betta niet vinden. Ik zoeken want soms is die dan in het kastje van het filter gesprongen. Toen ik hem daar niet zag vond ik hem helaas op de grond.

Ik dacht eerlijk gezegd dat die dood was want hij kon er al uren gelegen hebben maar hij bewoog nog flink dus heb ik hem teruggegooid. Echter gaat het niet zo goed met hem en is die vrij uitgedroogd.

Iemand nog tips die een verschil kunnen maken op korte termijn? Ik heb helaas geen aquariumzout.

Ps. er zit een plastic deksel op maar deze kan misschien net een paar centimeter verkeerd gelegen hebben waardoor dit kon gebeuren....

Groeten Hugo
16200677904521982456692867055296.jpg
 
Ziet er niet heel goed uit, maar de keuze om hem uit zijn lijden te verlissen is lastig maken adhv een foto. Mocht dit nodig zijn is een tik op de kop het beste, anders kruidnagelolie. Is wat makkelijker voor jezelf maar het beste alternatief
 
Net zwom die een stuk en hapte die zelfs een keer naar de bodem. Onvoorstelbaar dat die nog zo levendig is, ik geef hem nog even een kans maar bedankt voor de info!
 
Zorg dat je waterwaarden optimaal zijn, en hem verder even met rust laten. Hij was waarschijnlijk in shock. De witte vellen die je ziet is sliijmhuid. Houd je vuurtetra's in de gaten, dat die niet aan hem gaan knabbelen. je kunt ook een afscheiding maken van horregaas of een kweekbakje of vijvermand erin hangen dat hij even rust heeft. Sterkte met 'm.
 
Ik zou het ruim de tijd geven voor je hem euthaniseerd. Ik had dit vroeger met een sluierstaart. Die heeft er waarschijnlijk een behoorlijke tijd uitgelegen want bewoog amper meer. De eerste dag heeft hij alleen op de bodem gelegen zwak ademend. De dag erna af hij weer wat. Hij werd helemaal wit en is compleet verveld maar na een week of 2 a 3 was hij weer de oude.
 
Dat is goed om te horen, ik geef hem zeker nog een kans. Bedankt
 
Zo komt dat labyrinthorgaan een keer goed van pas.
Ik denk dat het wel goed komt.
 
Zou hem in een klein bakje zetten in het aquarium zodat hij makkelijk lucht kan happen. Betta's zijn echte springers en een kiertje is soms al genoeg. Doordat hij een flinke smak heeft gemaakt kan hij aardig van de rel zijn en ik hoop niet dat hij gaat :( maar daarom even in een klein bakje of emmertje zodat hij niet zo hoog hoeft te zwemmen. Een schock doet veel. Hij krijgt dan ook de kans om bij te trekken, zonder veel energie. Een stukje amandelblad kan ook werken dan. Zout gebruik ik alleen bij ziekten, zoals vinrot.
 

Terug
Bovenaan