Wat is er nieuw

Betta vrouw solidair of in een groep?

• Onderwerp starter Onderwerp starter KiMmi
  • Startdatum Startdatum
K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

Mijn vraag is dus eigelijk hoe leven betta vrouwen in het wild? Leven die eigelijk ook solidair net als de man of in een groep? Kan hier zelf niet echt info over vinden op het internet. De meeste informatie gaat eigelijk over de betta mannen.

Ik weet dat je ze met meerdere samen kan houden in het aquarium. Maar zijn ze daar dan ook gelukkig mee? Of leven ze liever net als de man liever solidair in het aquarium. Of met een beperkt aantal? Waar word de betta vrouw gelukkig van? Daar ben ik eigelijk wel benieuwd naar en hoop dat iemand mij daar meer over kan vertellen...

Heb even gezocht op hobbykwekers.nl, hier een quote: ''Wij houden onze geslachtsrijpe vrouwen bij elkaar. We hebben, bij gelegenheid, wel eens uitgesproken agressieve vrouwen gehad die we apart moesten houden omdat ze de zwakste van de groep aanvielen. Maar dat zijn uitzonderingen. Normaal gesproken is er een hiërarchie in de bak en elke vrouw weet haar plaats. Bij een gelegenheid moesten we eens onze vrouwen in een 100 liter gezelschapsbak onder brengen voor een korte periode. De vissen bleven samen, als een groep, altijd. Iets wat we nooit hadden gezien wanneer ze in hun eigen verblijf waren.''

Dan hangt het aantal natuurlijk nog wel af van de bakmaat en inrichting, maar zou dus goed mogelijk moeten zijn.

Hier kun je het hele verhaal lezen: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/het-houden-en-kweken-van-betta-splendens

Of leven ze liever net als de man liever solidair in het aquarium

Of de man dat altijd fijn vind is de vraag want in de natuur paren ze ook maar wij houden ze vaak apart ivm de eventuele agressie onderling en de beperkte ruimte.

Bedankt voor jullie reacties.

Maar betta's leven dus liever samen als daar de ruimte voor is. Dus de man liefst met een harem. En de dames samen met of zonder man als de ruimte het ook toe laat.

Vind het wel lastig omdat je ook veel verhalen tegen komt dat het helemaal fout gaat in een harem. Na lang nadenken...wikken en wegen... Had ik toch besloten om weer voor betta's te gaan. Voorheen in mijn 60cm aquarium altijd betta mannen gehad met vuurgarnalen. En dit ging eigelijk altijd goed. Twijfelen voor 1 man of meerdere dames. Maar nu met mijn groter aquarium dan toch besloten om voor een groepje dames te gaan. Wel een risico met de vuurgarnalen, maar dacht ga het proberen.

Via mp bij "de grootste keuze van Nederland in betta's" winkel beland. En idd hij had aardig wat mannen zitten in bakjes. Kon niet echt een mooie man vinden. Maar ook een paar bakken met vrouwen. Lang voor het aquarium gestaan. Maar de dames zagen er allemaal wat gestrest uit en vooral ook aangevreten. Toch maar bij de beste man info gevraagd over hoe en wat. Was wel benieuwd wat hij had te vertellen als "de grootste keuze van Nederland in betta's". Dus gevraagd harem of vrouwen alleen? Maakte niet uit wat ik wilde. Ok... Kunnen ze samen met vuurgarnalen of vreten ze dan alles op? Nee hoor geen probleem gaat prima samen. En toen ik vroeg hoeveel vrouwen betta's in mijn juwel rio 240 kon. Zei hij oohhh daar kun je er wel 200 in doen! Hier in het kleine bakje bij mij zitten er ook heel veel. Dus kan er in jou grote aquarium veel meer. Toen voelde ik me wel lichtelijk in de zeik genomen en heb ik bedankt.

Daarna s'avonds naar een andere aquarium winkel geweest. Daar zaten wel gezonde mooie betta vrouwen. Zijn advies was 5 vrouwen en 1 man. Vond ik wat twijfelachtig en heb toen voor 6 betta vrouwen gekozen. Na het wennen de vrouwen in de bak gedaan. Maar die zetten eigelijk meteen met zijn 6e de aanval in op de garnalen. En mijn slakken waren ook erg interessant. Na het een tijdje te hebben aangekeken ze er toch maar uitgevist en ze apart gezet in een bak. Baalde er echt super van. Nu heb ik ze geobserveerd samen in de bak. En je merkt dat elke vrouw dr eigen kleine territorium heeft. Maar nu kwam mijn schoonzus dus met de vraag. Kan je dan ook niet 1 of 2 vrouwen terug zetten. Ook omdat de mannen ook alleen worden gehouden. Kan dat dan ook niet met de vrouwen? Dus vandaar ook de vraag hoe leven de vrouwen het liefst?

Om garnalen en slakken samen te houden met 6 betta vrouwen is dus misschien iets teveel van het goede. Maar kan ik dan misschien de 2 rustigste vrouwen terug zetten? En dat het dan rustiger is voor de garnalen en slakken. Of beter te gaan voor rustige 1 man? Of 1 man en 2 vrouwen?

Bedankt voor het lezen van al mijn tekst en vragen :sorry:

200 vrouwen in een bak van dik 200 liter?? Nou ik heb niet vaak zoiets zots gehoord om eerlijk te zijn. Jij als je goed stapeld kun je er duizenden in kwijt maar volgens mij had die man weinig kennis in huis.
Dat ze de garnalen pakken komt me bekend voor en dat deed een man hier ook destijds en ik was zo van mn laatste garnalen af🙁🙁

Ja was een beetje jammer dat antwoord... Was ook wel een beetje teleurstellend. Had er ook best een eind voor gereden. Dacht deze man heeft er wel verstand van. Maar uiteindelijk gaat het ook alleen maar om de verkoop. Erg jammer maar was er ook meteen klaar mee...

Ja dat zie je jammer genoeg bij veel winkels en al helemaal bij de algemene dierenzaken zoals de PetsPlace en soortgelijke. Goed inlezen of het hier vragen kan dan teleurstellingen voorkomen.

200 vrouwen in een bak van dik 200 liter?? Nou ik heb niet vaak zoiets zots gehoord om eerlijk te zijn. Jij als je goed stapeld kun je er duizenden in kwijt maar volgens mij had die man weinig kennis in huis.
Dat ze de garnalen pakken komt me bekend voor en dat deed een man hier ook destijds en ik was zo van mn laatste garnalen af🙁🙁

Dat garnalen pakken hangt denk ik ook een beetje af van de persoonlijkheid van de Betta... Ik heb een tijd een Betta Dumbo Ear bij vuurgarnalen gehouden en hij heeft nooit naar de garnalen omgekeken. Maar dit kan natuurlijk ook een uitzonderlijk geval zijn geweest 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan