Betta vrouw tog een man?


J

Joanne1995

Guest
Hallo! Ik heb een tijd geleden weer een aquarium neergezet met een paar balloon mollies en bettas eerst heb ik een stelletje (man vrouw) gekocht op aanraden van de man in de winkel nu is de man achter de vrouw aan gaan zitten. Toen heb ik gelezen ze beter gaan in harems en heb ik er 2 dames (uit zelfde tank als de eerste) bij gehaal dit ging even goed en toen ging alsnog de man achter de eerste vrouw aan en vreten. De man is nu apart en het gaat helemaal goed in de grote tank. Maar nu word de eerste dame groter en krijgt langere vinnen en zit er volgens mij zelfs een schuimnest in de bak. Is dit dan tog een man die eerst een vrouw leek? Het gaat dus om de vis op de eerste 3 fotos de laatste is alle 3 de "dames" samen
 

Bijlagen

  • 15823414847988881009062597220663.jpg
    15823414847988881009062597220663.jpg
    292.4 KB · Weergaven: 125
  • 15823419983648533885182328726843.jpg
    15823419983648533885182328726843.jpg
    336.1 KB · Weergaven: 126
  • 15823420764784655182213559920440.jpg
    15823420764784655182213559920440.jpg
    282.4 KB · Weergaven: 117
  • IMG_20200205_235002.jpg
    IMG_20200205_235002.jpg
    263.4 KB · Weergaven: 125
ik ben het verre van zeker maar mij lijkt het dat je enkel mannen hebt.
Waarom? Omdat, naar mijn ervaring, vrouwen van deze kleurslag bijna altijd ofwel horizontale dunne zwarte strepen hebben of vertikale dikke zwarte banden.
 
Ik hou het ook op vrouwen en die streep zie je niet als ze niet gestresst zijn. De vertikale zie je als ze in de paarstemming zijn.
 
Nagenoeg alle siamese kempvissen (Betta splendens) in de handel zijn kweekvormen die qua vin-vormen en kleuren sterk afwijken van de wilde soort, en bij de meeste daarvan is het geslachtsonderscheid erg moeilijk.
De bouw van alledrie jouw vissen doet mij aan vrouwen denken, al kan ik eigenlijk niet goed omschrijven waarom.

Ik ben geen Betta-kenner, maar volgens mij kan soms gebeuren dat een vrouw in paarstemming zonder dat er een man aanwezig is een (dan uiteraard onbevrucht) schuimnest maakt.

Gaat het bij jou wel goed met die 3 (waarschijnlijke) vrouwen in één bak?
Want bij deze soort kunnen ook vrouwen onderling elkaar behoorlijk het leven zuur maken.
 
Bekent ''probleem'' ik kocht een tijdje terug ook drie vrouwen, twee daarvan bleken een man te zijn, als ze nog erg jong zijn is het moeilijk te zien ben ik achter.

Gaat het bij jou wel goed met die 3 (waarschijnlijke) vrouwen in één bak?
Het kan goed gaan, ik heb al een paar maanden 4 vrouwen en twee mannen in de bak zwemmen, ze waren wel allemaal jong en zijn dus samen opgegroeid in de bak.
 
Hallo, Heel erg bedankt voor de reacties! Ze Lopen helaas een beetje uiteen. Ik moet zeggen dat ik wel zeker ben dat de kleinere wel dames zijn die krijgen alleen bij stress de horizontale strepen en bij paren verticaal. Samen doen ze het helemaal prima in de tank nu. Zelf dacht ik dat alleen mannen het schuimnest kunnen bouwen waarna de vrouwen eitjes leggen. Anders zou zij in theorie geen man nodig hebben om voor te kunnen planten?
 
Voor zover ik weet maken vrouwen geen schuimnesten, de Betta op de foto's is volgens mij ook een mannetje, op de laatste foto is dat de onderste.
Hoe groot is je aquarium? mijn bak is 200 liter met veel planten en dat gaat goed met in totaal 6 Betta's
 
ik ben het verre van zeker maar mij lijkt het dat je enkel mannen hebt.
Waarom? Omdat, naar mijn ervaring, vrouwen van deze kleurslag bijna altijd ofwel horizontale dunne zwarte strepen hebben of vertikale dikke zwarte banden.
Dat dacht ik ook toen ik ze alle drie zag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier wat foto's van mijn Betta's met nagenoeg dezelfde kleurslag.

Dit lijken ook twee vrouwen, één daarvan is toch een man (tweede foto)
P8160006.JPG


P9090045.JPG


Op deze foto is de vrouwelijke bouw duidelijk te onderscheiden van de man.

PC150005.JPG


Hier alle drie samen,

Man vrouw.jpg


Ik weet ondertussen zeker wat man en vrouw is omdat ik het paargedrag onderling dagelijks zie, de rode is ook een vrouwtje de witte een mannetje.

Hier nog twee witte ''vrouwen'' welke ik samen heb gekocht, één daarvan is dus ook een mannetje (onderste foto)

2.JPG


3.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt de rechter op de onderste foto qua "vorken" echt op een man lijken moet ik zeggen.
 
Ja dat dacht ik in het begin ook, maar bij haar zie ik regelmatig flirtgedrag en verticale strepen
 
Ook mooi om te zien hoe de bijna witte Betta op de laatste foto (verkocht als vrouw) is veranderd, de staart en borst en rugvin zijn enorm gegroeid en het blauw aandeel is veel intenser en meer geworden.
Mede omdat de vinnen bij de jonge exemplaren dus nog klein zijn is het moeilijk in te schatten of het een man of vrouw betreft.
 
Laatst bewerkt:
de vissen op de foto's van TS zijn vrouwen ze vertonen allemaal de eispo de ruimte tussen de ventralen en de anaalvin en het buikje.
Om exact te zijn zijn dir allemaal Veiltailvrouwen deze hebben een langere anaalvin.
de parings en stressstrepen zijn niet altijd zichtbaar ook niet bij deze kleuren.
goed dat je de man verwijderd hebt.
Wij (showkwekers) raden namelijk een man met een harem af dit geeft in 99% van de gevallen problemen.
 
Ja wie weet, toch blijft het een mooi gezicht om twee mannen naast elkaar te zien zwemmen, nooit gedacht dat dat mogelijk zou zijn gezien de reputatie van deze vecht:juggle: vissen.
 

Terug
Bovenaan