Betta ziek


L

lindsay

Guest
Hallo iedereen,

Ik wil eerst vertellen wat er vooraf gebeurt is;

3 dagen geleden zag ik dat hij een wondje had op zijn rug ik denk dat dit is gekomen door iets scherps ik weet alleen niet wat.
Ik heb zijn wondje toen ontsmet met ESHA 2000 in een quarantaine aquariumpje...

Nu zit hij weer in zijn eigen aquarium maar ik keek naar zijn mond en er zit een zwelling onder nu is zijn mond volgens mij ook groter,
Hij zwemt wel prima en eet ook rustig door,

Maar weet iemand wat het is? En of hij er pijn aan heeft,

Alvast bedankt

Ik heb dit bericht al geplaatst geen reactie op gekregen vandaar 2e poging want ik maak mij druk om hem
IMG_20181106_115416.jpg
Screenshot_20181106-115501.jpg



PS; ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk is, het bobbeltje/zwelling zit onder zijn mondje

IMG_20181106_115441.jpg
 
De bobbel is wel zichtbaar, maar wat het is geen idee, zou een ontsteking kunnen zijn?
 
@Patrix
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad raar heb het zelf ook nog nooit gezien.
 
@Bertus het blijft een vis hè, deze foto's waren het duidelijkst na meerdere keren proberen een mooie foto te maken.
 
Zoals Bertus ook al aangeeft is het lastig te zien maar ik snap dat het soms moeilijk is om een goede foto te nemen. Ik durf er op basis van deze foto ook weinig van te zeggen.
 
Als alleen bultje is en vis zwemt en eet verder goed gewoon even afwachten. Water wat meer verversen kan nooit kwaad. Weet niet of ESHA iets aan bacterieen heeft gedood dus als je waterwaardens kan meten zou ik dit even doen. In de gaten houden of je geen witte vlekjes, rafelende vin/staart, oogjes die meer uit de kop komen te staan, witte uitslag op bek zie komen.

Bultje kan tumortje wezen of ontstoken wondje. Tumor kan je niets aan doen. Ontstoken wondje kijken of het weg trekt. Als vis meer rare dingen laat zien lichamelijk of qua gedrag nieuwe post.
 
Ja ik zie het bultje maar dit is geen standaard ziekte ding. Het ziet er verder niet schimmelig uit ofzo dus is een kwestie van aanzien. Ik heb een sluier die toen hij jong was een bultje op flank had die is nu heel groot dit is een tumor. Zulke dingen is geen medicijn voor. Zolang vis er geen last van heeft niets aan te doen.

Als ontsteking is zal je meer gaan zien en dan duidelijker wat je wellicht ertegen kan doen. Als vis goed gezond is kan hij misschien zelf ontsteken weg werken. Zonde om nu medicatie erin te gooien. Dit heeft veel gevolgen op vis en aquarium. Als niet nodig is niet doen.
 
@michelle1

Net waterwaardes getest met zo test kit, was perfect.
Wel heeft hij een opgezwollen mond en moeite met zijn eten te pakken.

Zal ik hem anders weer een ESHA 2000 behandeling geven?

Zelf heb ik jammer genoeg niet zo veel verstand van vissen wel heb ik natuurlijk heel veel over bettas gelezen, vandaar dat ik eventjes alles vraag :)
 
ESHA is oud middel en veel resistentie voor. Als ik moet gokken zou ik denken aan iets bacterieels door wondje. Bactopur direct tabletten is een middel wat nog goed zijn werk doet. Lichten tijdens kuur uitlaten!! na deze kuur veel meten en verversen. Dood ziektebacterieen maar ook die je nodig heb voor biologisch balans. Volg gebruiksaanwijzing. Staat een optie in met een badje. Dus eerst badje dan de kuur. Voor aanvang kuur grote verversing in aquarium doen.

Wel de direct tabletten versie. je heb ook vloeibaar maar hier zitten andere werkzame stoffen in.
 

Terug
Bovenaan