Wat is er nieuw

Betta ziek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jdl
  • Startdatum Startdatum
J

Jdl

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag wat betreft mijn betta. Deze is sinds 3 dagen niet meer actief en heeft geen eetlust meer. Ik zit zelf te denken aan een schimmel en heb hem een Esha2000 kuur gegeven in een aparte bak. Hier ook nog een paar Catapppa bij gedaan. Echter zie ik hem niet vooruit gaan. ik heb nog een paar foto's toegevoegd en hoop dat iemand mij kan verder helpen met wat het eventueel zou kunnen zijn.

Alvast bedankt
betta2.jpg

betta1.jpg

Ik heb hem een maand geleden gekocht. Durf het niet exact te zeggen. 2 weken geleden nog druk bezig geweest met het bouwen van een schuimnest.

Ik dacht aan een schimmel om dat de onderkant verkleurd naar beetje grauw grijs. Dit was eerst blauw. Zal even voor een andere foto kijken

Ik dacht aan een schimmel om dat de onderkant verkleurd naar beetje grauw grijs. Dit was eerst blauw. Zal even voor een andere foto kijken
Vul ook even de checklist in. Nu laat dus zullen nog weinig mensen reageren.

Zit apart met schoon water en daar de Esha bij? Bij overzetten temperatuur beetje hetzelfde?

Gezorgd dat het bakje wel belucht word!!!! DMV luchtpompje of filter waardoor oppervlak beweegt?

• Wat is je bakmaat ? Juwel Rio 350 120x60x50
  • Hoelang draait de bak ? Bak draait nu 2 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Waardes zijn goed. Gemeten met colombo druppeltest
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Originele Rio filter
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens in de 2 weken. 15%
  • Om welke vis(sen) gaat het ? Betta
  • Wat zijn de medebewoners ? 5x kegelvlekbarbeel 4x ramirezi 3x betta vrouw 5x bijlzalmen 5x kleine algeneters
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Nee
  • Wat is het ziektebeeld ? Vis is lusteloos. Heeft een grijze vlek aan de onderkant van de kop. Heeft wel ruzie gehad met een dominante vrouw waar hij eerst mee had gepaard
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? Esha2000
  • Hoelang heeft de vis het al ? 3 a 4 dagen
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Vis een maand in mijn bezit
  • Heb je een foto van de symptomen? Momenteel lastig zit verstopt in schuilplekje

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja is een superfish 35 bakje met filter. Heeft 1x levend voedsel gehad. Kan misschien daar nog aan liggen? Ja water waardes ook van kleine bak gecontroleerd. Temperatuur nu 27 graden.

Schimmel kun je herkennen aan dat het harig wat achtig is. Als de plek alleen witachtig uitgeslagen is zonder harig te zijn is het ws. geen schimmel. Als een vis zich beschadigd maakt deze een dikkere slijmhuid aan om de plek te verdedigen.

Kijk eens goed naar de ogen of deze meer uit de kop staan, vinnen staarten gaan meer rafelen?

Is hier geen sprake van zou ik de vis op gewoon schoon water zetten wellicht met wat zout. De cattapa is prima en als je nog wat voogle heb zou ook kunnen helpen.

Wellicht is de vis door het gevecht en stress hevig uitgeput en verzwakt.

Medicatie gebruiken kan als hij lichamelijk niets onder de leden heeft hem meer verzwakken. er zitten toch stoffen in wat hij moet verwerken.

Hij ligt er wel beroerd bij maar zo op het oog zie ik niets heel ernstigs maar de foto is niet heel duidelijk.

Ik weet niet heel veel van betta s dus misschien dat iemand nog wat kan vertellen over het totaal aan vissen of dit problemen kan geven. 15% verversen 1x per 2 weken is wel erg weinig. Zou ook even een flinke verversing in je aquarium doen preventief nu deze apart zit.

Volgens mij kunnen Betta zich wel over vreten maar dit is dan ook te zien aan het lichaam. Dikke buik of een soort van krop achter de bek.

Hoop dat hij weer na wat rust bij gaat komen. Goed dat hij een schuilhoekje heeft.

Levend voer kan problemen geven maar meestal zie je dan wat anders aan de vis dan een witte plek onder de kop.

Foto's van de verkleurde plekken? 🙂 Hoe meer detail hoe beter.

Hierbij nog een foto

Bijlagen

• 20210109_090311.jpg
    20210109_090311.jpg
    114.4 KB · Weergaven: 141
Werd deze man wellicht door de vrouwen opgejaagd of lastig gevallen wat stress heeft veroorzaak? Heb je een totaaltje van de bak waar hij uitkomt?

Ja denk dat het best is opgejaagd hier nog een foto van zijn originele bak

Bijlagen

• 20210109_091137.jpg
    20210109_091137.jpg
    410.2 KB · Weergaven: 162
Wat mee kan spelen is dat er weinig planten instaan dus weinig beschutting. Vrouwen zijn soms ook best fel bij de Betta dus wellicht dat dit (mede) de oorzaak is.

Ok en wat zou de verkleuring kunnen zijn?

Ik zou serieus overwegen de SF 35 permanent in te richten voor deze betta man. De grootte van je Riobak en zijn vintype gaan niet lekker samen, en de rest van de bewoners doen hem ook geen goed. Betta's leven normaal gesproken nooit samen, komen alleen bij elkaar om te paren en dat resulteert vervolgens niet zelden in doden. Als hij succesvol een bevrucht nestje aan het verzorgen was, kan het ook zijn dat hij het tot de bijna-dood heeft moeten verdedigen tegen ei-kapers in je bak.

Heb je iets van Bassleer Forte voer in huis? Goed voer en rust is misschien wel vooral nodig. Hij ziet er niet compleet gehavend uit zo op het eerste gezicht.

Geef hem jbl novobel af en toe sera rode muggenlarven en 1x in de week diepgevroren voer.

Ik denk dat hier gewoon alles tegen die vis werkte.
Te grote(lees hoge bak) waardoor die teveel energie nodig had om aan het wateroppervlak te komen.
Te veel stroming waardoor hij te veel energie nodig had om (met z'n lange vinnen) te zwemmen.
Te veel tegenstanders (die vrouwen kunnen evengoed moordmachines zijn)
Te open aquarium zonder rustplaatsen dicht tegen het wateroppervlak.

Kortweg reden genoeg waarom deze vis geen energie meer heeft om nog tegen bacteriën te vechten.
(witte waas, grijze verkleuring is vaak een teken van bacteriële infecties)

Als hij nog eet kan hij er mss nog boven komen maar dan ga je dat bakje wel spic en span moeten houden. Elke dag de helft verd water om de bacteriedruk zo laag mogelijk te houden.
Geen zware stroming (ik zou geen filter gebruiken maar enkel een luchtslang zonder bruissteen op)
Temperatuur zou ik rond de 20 houden (lager gaat het metabolisme van de vis stilvallen, hoger gaan de bacteriën te snel vermenigvuldigen)

Bedankt ga ermee aan de slag

Voor de rust zou ik ook even minimaal licht gebruiken en wellicht wat plantjes los erin doen of theedoek erover zodat hij zich wat geborgen/veilig voelt.

Succes en ik hoop dat hij gaat opknappen.👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan