Betta Zwermpjes 2.0


A

ashleypit

Guest
Hi lieve mensen,

Zoals beloofd start ik - vanaf vandaag - met een nieuw avontuur. Een nieuw Betta kweek avontuur. Ik ben er gewoon alweer aan toe. We gaan ervoor met in ons achterhoofd: Alleen het beste is goed genoeg voor deze generatie kweekouders en hun Betta Zwermpjes.

Even een melding vooraf:

De laatste jaren is veel informatie beschikbaar hoe men Betta Splendens (oftewel: Siamese Kempvissen) henzelf kunnen voortplanten. Mijn optiek is niet om het wiel uit te vinden; Dat bestaat al. Maar op mijn eigen manier probeer ik een zo goed mogelijke broed te (bege)leiden van misschien wel de leukste type tropische vissensoort op deze wereld. Wees niet ongerust, reageren mag altijd. Ik sta zelfs open voor kritiek, maar houd dit wel leuk: Opbouwend en duidelijk.

Zullen we maar eens beginnen, dan?

Betta male = Rode Crowntail;
Betta female = normaal Betta vrouwtje.

Een impressie van hun Buitenverblijf:

157iuyt.jpg


(Voor overzichtelijke doeleinden maak ik nog een post aan.)
 
Pre-Betta Zwermpjes:

- In 3 X 10L emmers 48 uur rustend water als basis (Dit water wordt 2 dagen ervoor getapt uit de kraan en bewaard);
- een ongebruikt aquarium set;
- twee grote glazen weckflessen.

De weckflessen in de tank; voorzien van 6,5L water per stuk, (afkomstig uit de drie emmers), restant uitgegoten in hun toekomstige bruidskamer.
Elk van de twee vissen heeft eigen weckfles: dametje de zalmroze-, en de bruidegom de waterplantgroene pot

- Koppeltje in twee dagen aangeschaft;
- levend voer (watervlo en rode mug) gekocht om hun conditie te vergroten.

Ik heb dit koppel vandaag ongeveer 30 minuten quality time gegeven: Daarna gaat een schot tussen de weckflessen.

Als richtlijn welk staat om een nieuw aquarium in te laten draaien, wil ik twee volle weken, dagelijks hen 30 minuten geven, om aan elkaar te wennen. Schot wordt weggehaald en na een half uur weer geplaatst.
Twee keer per dag is het etenstijd voor hen.

Bedankt voor tot zover gelezen te hebben en ik ben hier vlug terug voor Dag 2!:thumbs: (Dit emoticoontje heb ik wel gemist, merk ik:'()
 
Leuk project! Ik ben benieuwd en ga dit zeker volgen!
 
Hi allemaal,

Allereerst, bedankt John en Daan, voor jullie reacties. Sympathiek.

De conditie van het koppel heeft de focus op dit moment.
Vannacht gevoederd (enkele watervlooien). Vanmiddag even gekeken en alles is prima bij hen.

Wat het voeden betreft: Normaal geef ik al mijn vissenvriendjes om de dag hun voer. De dag waarin zij niet gevoed zijn, werkt een gisting op in hun body. Dit is goed. En ik heb zelden uitval van mijn vissenbestand. Nu echter - met voederen - wordt het koppel twee keer op een dag eten gegeven. Maar ik houd dit licht, misschien 7 rode mug larven voor het vrouwtje en 10 bij het mannetje. Dan in de nacht/ochtend wat watervlo; kan opgegeten worden, hoeft niet. Blijft wel goed, dit voer.

Vanmiddag (ruim een half uur) gewacht tot het meeste voer op was en daarna het schot tussen hen opgehaald. Mannetje en vrouwtje hadden interactie, prachtig gezicht.

Ik heb een beschutting aangebracht. Wil kijken of dit hen rust geeft. Ik heb een foto ervan geschoten:

2hydlxe.jpg


De reden waarom: De tank staat net naast de ingang van mijn woonkamer. Heen en weer geloop voor hen in dit stadium is lastig. Later, als dit koppel paaien kan, geeft het hen bovendien privacy.

En dit was het weer. Spreek binnenkort weer over de belevenissen van het Betta koppel vanuit mijn woonkamer.

Bedankt voor het lezen! :thumbs:
 
Ziet er goed uit zo! Rust is idd goed voor ze lijkt me:D
 
Ik ben benieuwt naar de kleuren van de ouders :)
 
Leuk project! Maar ik ben ook echt benieuwd wat er achter de zwarte gordijntjes woont :D
 
Leuk, idd ook erg benieuwd naar foto's van de ouders
 
Misschien is het toch handig Ashley dat ze aan je Beweging wennen van het in en uit de Kamer lopen. Dit om straks ook het nest en alles wat vooraf gaat ook Gewenning te geven van jouw bewegingen. Ik heb zelf alleen hun bubblenest afgeplakt maar ze zien mij zelf altijd nog. ;)
Het paren is iets waarin je ze absolut niet zou kunnen storen, als ze eenmaal bezig zijn kun je zelfs foto's Schieten als het moet, ze laten zich echt daardoor niet storen. Leuk project en ieder doet hrt zeker op.zijn eigen manier, dus wie Weet werkt het wel zo
 
Prachtig dit blijf ik volgen .
 
Hi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Top.

@Jootje: Heb uit nood de beschutting van beide tanks (beide? Ja, beide. Monumentje, wordt vervolgd) eraf gehaald. Oorzaak is de gemoedstoestand van een andere potentiële bruidegom Betta. Gisteren trof ik hem op de bodem van zijn bak, geen sjoege gaf-ie. Toen ik wat watervlo in zijn tank voerde, zwom meneer Betta de bovenlaag in om aan de oppervlakte lucht te happen. Ik heb hem gelijk de Hilton hotel service gegeven (wat langer dan gepland naar zijn vriendinnetje laten loeren). Maar de schrik zit er nog steeds in. Daarom breng ik meer soepelheid aan voor hen. Kan dan ook goed waarnemen wat er bij de stelletjes gebeurd.

@ Vriend van de Corry, Floss en Killervis: Ik heb nog geen plaatje van het eerste koppel. Maar wel een impressie over de tweede bruidegom (welke ik hierboven - in dezelfde post - noemde. Filmpje:




Bovendien is mijn eerste waterwissel gisteren geslaagd.
Bodem in beide potten schoon gemaakt; ongeveer 3 liter oud water per tank weg geheveld en vier en half liter in elke bak gedaan.
De bakken van Hannibal en zijn aanstaande bruid zijn 1 dag later in gebruik genomen en zijn dus vandaag aan de buurt ververst te worden.

Tot slot,
Ik heb geen sjoege gegeven over de kleuren van het eerste stel. Maar de naam van de aanstaande zwermvader is er wel. Gaat-ie:

Baby Snoopie.

Tot lees!:thumbs:
 
Leuke video hoor en kleintjes zijn altijd erg leuk. Destijds heb ik ook een nest gehad en je ziet ze groeien als kool.
 
@John - De video is geschoten ergens in oktober 2015. Dus de Betta is al in de herfst van zijn zoete, lieve leventje. Reden om hem terug in zijn vertrouwde tank te plaatsen. Telkens als ik de beschutting plaatste, viel-ie in slaap op de bodem. Tja, dan moet ik het ene tegen het andere opwegen. Knap dat-ie oud is; zou hij zijn gen doorgeven, dan bestaat de kans dat zijn broed ook oud kan worden. Jammer is, dat paaien veel energie zal kosten. Ik schat in dat-ie daarna niet goed herstelt.

Maar deze semi-bejaarde Betta heeft wel twee dagen lekker kunnen snoepen van levend voer en...zijn verloofde zit nu bij hem in de bak. Win/win.

Ik heb dus nog het originele koppel voor een eventuele leg.
Waterwissel en schoonmaak uitgevoerd.
Vrouwtje eet veel; mannetje laat rooie muggenlarf met rust. Maar hij is dol op vers water: Giet ik voorzichtig het water uit een maatbeker op een plastic deksel (om de waterkracht te breken), zwemt hij rustig onder de waterstraal heen en weer. Pittig om te beleven. Stoer visje.

Zolang beide in grote, gekleurde, glazen tanks zitten, krijg ik hen niet goed op de korrel. Foto zal nog op zich laten wachten.

De komende dagen is het alleen herhalen van het bovenvermelde: Waterwissel om de dag, twee à drie keer voeren, beschutting zo nu en dan aanbrengen en controleren of alles nog goed gaat.

We gaan het meemaken!

Tot lees. :thumbs:
 
Als ze ouder worden dan rusten ze inderdaad veel meer want ik heb er hier een die ik nu 2 jaar heb en als volwassen vis heb gekregen en die ligt ook veel op of bij de bodem.
 
@John - Ja, ze kunnen sterk zijn. Als de conditie het maar toelaat.

Conditie.
Ik heb anderhalve week het kweek koppel apart gehouden. Gevoerd, water om de dag ververst en potten schoon gestofzuigd.

Sinds vannacht de techniek laten draaien (Nano Heater 50W) op 27 graden Celsius)


Baby Snoopie zwemt nu solo door de gereed gemaakte bruidsuite. Deze nieuwe fase een kleine drie kwartier geleden toegepast. Ik wil hem het territorium belevingsgevoel meegeven. Zij moet nog 10 uurtjes wachten.

Nu ook de lamp aangedaan: Baby Snoopie ziet nu stukken beter in de Bruidskamer. Hij heeft bijna zijn eerste patrouillerondje al gezwommen.


Nu begint bijna, bijna het spannende gedeelte. Ik houd jullie hier op de hoogte!

Tot lees, dan. :thumbs:
 
Gisteren was het nog Baby Snoopie, maar nu heet mijn nieuwe waterwezen vrindje: Baby Snoop. Promotie, promotie!

Na de hele nacht gespookt te hebben in mijn appartement, is de beloning opnieuw een Betta Zwermpje in wording te zien, gelukmakende. Blij. Best wel blij ervan.

Op dit moment is de Omhelzing fase nog volop bezig.

Maar eventjes een halve dag geleden. Het begon om 22.00 uur: Betta wijfje in de afgeknipte cola fles losgelaten. Binnen tien minuten was zij al ontsnapt en eigenlijk in het diepe avontuur gedoken. Want het mannetje had amper een schuimnest geblazen. Dus maar wachten, wachten en wachten. Zou het wel een match worden?

.
Om 23.55 uur zette ik de heater uit. Een eigenaresse van een kampioen Betta man (in het gewone leven een dierenspeciaalzaak medewerkster), vertelde dat een gemeenschappelijke vissenkweker dit foefje verklapte aan haar. Dit wilde ik wel aannemen. Een klein uur daarna spot ik de verticale broedbanden op het wezentje haar body. Dat is een teken. Een goed teken.

Ik heb de nachtelijke uren op de bank doorgebracht en tegen de ochtend viel ik een paar uur in slaap. Bij het ontwaken zie ik de Betta vrouw aan de ene kant van de tank en de rode rakker Baby Snoop onder een piepschuim blokje zwemmen. Ik kan dan alleen denken: Baby Snoop, ik hoop dat je ervaren bent en een schuimnest kan bouwen...

13.00 uur: Bruid en bruidegom gaan steeds vaker onder het piepschuim blokje zwemmen. Af en toe wordt ze verdreven, want hij blaast bellen in het complexe schuimnest. Maar zo nu en dan verleid-ie zijn wijfje om onder het ontstane bouwwerk te komen.

14.40 uur: Baby Snoop omhelst zijn bruid en de omhelzing fase gaat in.

Dit schoot ik vlak daarna:

R35fOUyqc2McpmnMiEMZk05z8pcL4BCt.jpeg


Hier ging het bruidje van haar stokje, terwijl Baby Snoop alvast wat eitjes verzamelt:

R35fOUyqc2McpmnMiEMZk05z8pcL4BCt.jpeg



Op dit moment is het koppel nog bezig met de afzet. En zoals mensen kunnen teruglezen: Inderdaad gaat dit stel helemaal op in het paaien. Beschutting van het aquariumglas is niet nodig geweest. Maar tot slot nog 1 opmerking:

Ik had rock muziek aanstaan, Baby Snoop stelde mijn geduld door zijn bellensysteem te perfectioneren. Ik zet klassieke muziek op en...het stel begint haast op het zelfde ogenblik met paaien. Maar goed, baat het niet...

Tot lees!:thumbs:
 
Waauuw wat een ongelooflijk mooi verhaal hoe je dat zo verteld ashley het lijkt wel een trouwfeest.
Ik blijf dit volgen want deze vissen zijn inderdaad 1 van de mooiste ter wereld en ben benieuwd naar het verdere verloop hiervan.:):thumbs::thumbs:
 
Wat leuk zeg! Word je toch beloond voor je nacht opblijven!
 
Erg leuk en ik hoop dat de bruid en de bruidegom leuke ringen hebben;)
 
Op het Internet las ik over Amandelboomblad (Cattapa), dat noodzakelijk zou zijn. Als het ware zou dit een kweekkoppel in trance brengen tijdens het paaien. Maar dit hoeft dus niet.

Het kersverse vadertje, Baby Snoop, is wel een gentle...fish. Na het paaigedrag (bruid was opeens aan de andere kant van de honeymoonsuite), bleef-ie alleen gefocused op het schuimnest. Alsof zijn partner lucht was, of zo.

Vinnen van het vrouwtje heel gebleven: Check.
Wijfje in de gemeenschapsbak levend voer gegeven: Check.

Nu ze definitief in haar nieuwe verblijfsaquarium zwemt, laat zij zich niet meteen zien. Ze is nog helemaal donker gekleurd (geen verticale of horizontale strepen op haar body), maar nog aan het herstellen. Straks maar verzorgen met lekkers: levende artemia.

Baby Snoop hangt ongeveer een centimeter onder zijn schuimnest. Zo een 95% van de tijd is-ie lekker aan het hangen. Ik zie hem zelden zijn positie verlaten. Wat dit aangaat - de broedzorg voor het mannetje - is hij voor zijn bruid een schat van een vent...Maar serieus, ik vind dit knap dat dit waterwezentje zoveel plicht op zijn eigen neemt. Heel apart dat zijn natuur of instinct heel sterk hierop geënt is; zelfs eten van wat watervlo zie ik hem niet doen.

Tot nu toe heb ik geen blik geworpen op zijn schuim-bouwsel. Ik gun hem veel privacy en vergaap me niet bij het glas aan zijn kroost. Misschien later vandaag, maar ik wil hem lekker ontspannen zijn werk laten doen.

Tot zover alweer het verse verslag over de nieuwgebakken Betta papa: Baby Snoop.

Tot lees!:thumbs:
 
Mooi dat hij het zo serieus neemt en nu maar afwachten dus:)
 
ashleypit
New
Op het Internet las ik over Amandelboomblad (Cattapa), dat noodzakelijk zou zijn. Als het ware zou dit een kweekkoppel in trance brengen tijdens het paaien. Maar dit hoeft dus niet.


Ashley, het amandelblad is bedoeld om het schuimnest en de Belletjes erin steviger te maken,zodat ze beter blijven plakken. Dit omdat, als je je kap opendoet ze niet Meteen stuk klappen bv met je vrouw eruit halen. Dan blijft het nest intact. Daar is het hoogzakelijk voor bedoeld. Het in Trance brengen zoals je benoemt, is bij mij niet echt bekend, wel stop ik het blad dus voor de bellen erin maar ook om een keuze te hebben van " waar maak ik mijn schuimnest" al heb je heerlijke eigenwijze heren erbij en gewoon een randje bubbles creeeren langs het Glas.

Nu maar wachten tot de ukken uitkomen en verder ontwikkelen. Leuk hoor. Wat ben je van plan te voeren?? Artemia of azijnaaltjes of microwormen??
 
@John - Dat de natuur schepsels kent als de wonderlijke Betta Splendens, heel bijzonder eigenlijk. Dit nieuwbakken vadertje - Baby Snoop - bijvoorbeeld.., solo in de tank (nou, helemaal alleen...belletjes genoeg...wacht, eventjes een plaatje:

eZSkEfMpjoDoGHttqSJLxmP-2ZhqGeW5.jpeg


Dit was in de late Pinkstermiddag het kraamkamertje :c

Dus als iemand een architect nodig heeft: Baby Snoop Vastgoed N.V. (grapje, hoor).

@Jootje - Ooit was in mijn omgeving een verkoper met hart voor (tropische) vissen; meer dan 25 jaar in dienst geweest op verschillende aquaria afdelingen. Helaas moest hij stoppen >> kreeg waarschijnlijk voorrang bij een nieuw filiaal ergens in Beverwijk << waren bij een keten erg onder de indruk van hem. Door deze man kreeg ik op 31 december 2014 gratis Amandelboombladeren. De datum weet ik nog goed, was zijn allerlaatste dag aldaar. Maar de andere zaken in mijn buurt hebben dit niet in het assortiment zitten. En online...lang verhaal, dit:stars:
Toch een goede eyeopener: Ik zal nog voorzichtiger zijn, dan, met het wegnemen van de kap. Wilde dit rode baasje nog vannacht voeren, maar nu helemaal stipt wachten daarmee tot het tijd is hem bij zijn kroost uit te eh...vissen.

Wat voeding voor het zwermpje 2.0 betreft, heb ik artemia uit de diepvries (hoogwaardige kwaliteit) en liqiufry (wat ik ga doen is enkele druppels in een glas vermeng met water. Verdunnen is beter voor de waterkwaliteit, maar ik zal dinsdag buurten in de stad alhier voor meer variatie).

Intussen is hij de laatste zes uur constant nieuwe bellen aan het maken. Soms duikt hij naar de bodem en blaast enkele eitjes terug het schuimnest in. Heel toegewijd blijft hij twee centimeter onder zijn jonkies hangen. Heel rustgevend om soms op te kijken vanachter mijn tafel vandaan.
Morgen mijn loep opzoeken en dan mooi loeren of sommige ieniemienie Betta jonkies al zwemmen. In goed vertrouwen heb ik Snoop sinds vrijdagmiddag alles laten bepalen: Maar de derde dag ondersteun ik het aquarium iets vaker.

Bovendien is het bruidje op honeymoon en sterkt goed aan.

Ik wens jullie welterusten, voor mij is het nu bijna 00.30 uur. Vanachter mijn trouwe tafel: Tot lees!:thumbs:
 
Prachtig verslag! Heel leuk, veel plezier er mee.
 
Ik ben geen Betta bezitter, maar dit ga ik wel volgen.
 
@blackmoor (Daan) - Nu ik mijn vergrootglas afgestoft heb, zie ik inderdaad drie stipjes verticaal zwemmen. Hun rode papa pakt dan hen dan niet in zijn bek, maar patrouilleert wel in hun buurt. En bedankt voor je wens, hoor :petjeaf:

@John - Ja, dit haalt de woorden uit de mond: Hij is inderdaad flink aan het werk gebleven ;)

Het ingewikkelde belletjes nest is voor mij abracadabra: Ikzelf kan niet zien wat nu de eitjes zijn. Dus ik geef Baby Snoop een cocktail van levende artemia en rode muglarf aan de andere kant van de tank en schiet wat plaatjes van het schuimnest. Misschien dat een oplettende lezer(es) wat licht op de zaak weet te werpen. Moment, ben zo terug met een paar afbeeldingen...

...Ben weer terug. Hier gaat-ie, dan.

BJyq4i5gor-jCctyPpoQNitJ7KB98oWY.jpeg


En een iets moeilijkere:

BJyq4i5gor-jCctyPpoQNitJ7KB98oWY.jpeg


Wie het weet, mag het zeggen :S

Baby Snoop had wel honger, zo te zien. Hij kwam gelijk aanzwemmen en liet me zelfs even met flits plaatjes schieten. Hij is nu heen en weer aan het zwemmen, van voedselhoek naar broedplaats, gezond teken.

Off topic:
Hannibal, mijn andere Betta man is, sinds zijn korte uitstapje, happy. Alle dagen blaast-ie zijn schuim bellen aan de oppervlakte van zijn territorium. Best jammer dat door treurige omstandigheden ik niet aan zijn nageslacht kon werken. Ik had het dit visje gegund.


Okay, zelf ga ik mijn avond in en wens jullie nog een fijne dag toe.

Tot lees! :thumbs:
 
Fijn dit te volgen .
 
Leuk zeg!
Ik ben wel benieuwd naar een update ;):foto:
 
Hoe gaat het nu met de kweek :)
 

Terug
Bovenaan