Wat is er nieuw

betta's in bekers?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smooty
  • Startdatum Startdatum
S

smooty

Guest
Hallo,
Ik zag op het internet (kapaza) dat ze betta's verkopen in bekers en zeer kleine potjes. Is dit verantwoord?

2723962117.jpg
 
Voor de Betta's lijkt het me geen pretje, maar het is gewoon een hele goedkope en makkelijke manier
om Betta's tijdelijk te huisvesten.
 
dan sterven er toch veel zonder enige stroming of filtering?
 
Dan zouden ze daar toch ook doodgaan?
 
Weet ik maar kunnen ze deze dan niet houden in een groot aquarium verdeeld in verschillende delen? of is dit ook slecht doordat ze elkaar zien?
 
Als er gewoon elke keer een beetje water wordt ververst kunnen ze het lang volhouden, denk ik.
De meeste betta's zullen vast blijven leven, anders zullen ze het niet doen.
 
ik vindt dit persoonlijk toch maar zielig hoor. Waarom kan een betta in een beker en een sluier niet in een kom?
 
omdat een sluier groter groeit.

Hier zitten ze in voor de kweek,uit gesorteerd.
Gooi ze allemaal in en bak, weet jij dan nog welke wie is?
Ze halen zuurstof uit de lucht,he.
 
Dat een dier niet snel dood gaat zegt nog niet dat het ok� is..
Ik vind het niet kunnen en ook niet blijk geven van veel liefde cq respect voor het dier.
 
Ik ben er volledig mee eens kellemes
@ bertus daar heb je een punt maar ze kunnen op zen minst toch een wat grotere bak nemen voor de betta's (ow was even vergeten dat het labyrint vissen waren) is er dan geen minimum afmeting of liters voor een betta te houden?
 
Dat zie je toch op youtube? Als ze voor die 500 betta,s een bak moeten hebben.
Voor een betta betaal je hier,,, 10 euro? meer?

Daar 10 ct voor een vis.
En moet hij ze nog voor voeren ook.
Gaat er 1 dood, jammer dan.
Gaat er hier 1 dood,10 euro kwijt.
 
kellemes zei:
Dat een dier niet snel dood gaat zegt nog niet dat het ok� is..
Ik vind het niet kunnen en ook niet blijk geven van veel liefde cq respect voor het dier.

Dat is jouw standpunt.
Kippen moete ook uit de legbatterij,de wei in.

En liefde en respect voor een vis?
Als jij 500 vissen hebt om te kweken,ga je toch anders denken.

Kijk eens wat een mooie kuipen daar staan,met VEEL jongen.
 
Ja dat is natuurlijk enorm. Maar ik vond het gewoon zo gek om te zien dat zo een vis in een klein (aquarium kan je dat niet noemen) bekertje wordt gehouden en dat bij andere vissen dit niet gaat
 
Kijk eens bij Hobbykwekers.
Betta Territory - Schiedam
Staan ze in grote jampotten.met dripsysteem.
867568_0_82_ripsysteem.jpg


Hij heeft ook Grotere potten a 3l?? staan,ook met dripsysteem.
 
Wow dit heb ik nog nooit gezien :O Het is wel een heel speciaal zicht als je weet dat in elke pot een betta zit. Ik dacht dus echt dat ze dat alleen in aquarium winkels deden. Kan het kwaad als de betta daar heel lang in zit?
 
Krijgen constant schoon water. Druppel systeem.
Daarom is het water helder.

Kijk bij Hobbykwekers, zie je meer.
 
ja met dat druppelsysteem wel maar ik bedoel zonder enig systeem. Trouwens de waterwaardes schommelen toch constant?
 
Zal toch wel ververst worden.

Water eruit,schoon erin.
 
nee, het is 1 groot filter...

en het zal je nog verbazen hoe goed de conditie van zulke vissen is, kijk naar Bertus zijn eerste filmpje

zo'n dripsysteem, daar zijn er best wel veel van, Joep is niet de enige
kijk maar eens op youtube: betta dripsystem
of intypen bij google afbeeldingen

deze foto is van armin zijn dripsysteem, van de bioloog
hij heeft expres een grotere bak gekozen zodat hij de vrouwtjes in een groot deel van de filterbak zet, die zitten dan ook gelijk in het systeem
op de tweede foto de bakken die hij nu aan het bouwen zijn en de derde foto een vis van hemzelf zie altijd al in een pot heeft gezeten

12976649475_0e862f616a_c.png

witte halfmoon (armin) by Nick in t Veld, on Flickr
je ziet de pomp van het dripsysteem nog op de achtergrond, wel afgedekt natuurlijk 😛

12976810583_4f53a90bbb_c.png

betta showbakken op bestelling (armin) by Nick in t Veld, on Flickr

12977102734_878b4595ef_c.png

HMPK voor kweek (armin) by Nick in t Veld, on Flickr
 
Ja,dat weet ik.

Daar komt ook die foto vandaan.
 
Bertus zei:
Zal toch wel ververst worden.

Water eruit,schoon erin.

Ging om die potten in thailand.
Daar doen ze het met de hand.
 
ja, ik doe het ook met de hand, is net zo makkelijk
als je dripsysteem verstopt raakt, of er gaat 1 dingetje kapot ofzo, dan ben je verder van huis...

EN als er 1 vis ziek wordt, dan worden ze het allemaal als het besmettelijk is
 
hoe meer ik er over lees hoe meer ik er mij bij neer leg. En op de foto's zie je dat alle vissen heel gezond uitzien.Maar hoe nick_vis het doet vindt ik dan toch veel beter
 

Jeetje, Nick. Wat een schitterende vis. 😱
Heb je even tijd? Dan kom ik 'm vanmiddag halen. 😉


Laten we wel wezen. Ook al zijn ze gezond, ze zullen het niet erg naar hun zin hebben in een pot/beker. Betta's zijn hele intelligente vissen, die moeten wat te doen hebben.
 
Tja... weet je, ik was hier laatst in een dierenwinkel en daar zat een betta in een 'grote' bak, maar wel met massa's willekeurige andere vissen. Het was echt chaos. Ramirezi's, dwergkogeltje, corys, platys.. noem maar op. Als ik een vis was zou ik denk ik toch dan maar liever mijn eigen rustige potje hebben. Dan hebben we het over verkoop-situaties ook natuurlijk he.

Ik lees trouwens hele wisselende dingen over betta's. De een zegt dat 60cm de minimum is, de ander vindt dat het best in een nano-bak kan omdat ze in hun natuurlijke omgeving ook maar een piepklein stukje territorium hebben in een rijstveld. En dat zijn dan de wild varianten, terwijl de kweekbeestjes met veel langere vinnen nog meer moeite moeten doen om hun territorium rond te komen.

Wat denken jullie?
 
Ik ben me ook al een tijdje aan het inlezen over de betta. In nederland zijn we erg gesteld op grote bakken met weinig visjes, ik heb op andere grote internationale betta fora betta's gezien in bakjes van 1-6l dit wordt als normaal gezien. Ik ben zelf van plan een dennerle nano cube 60l of een 60*30*30 juwel korall in te richten voor dit beestje, dit wordt als enorm beschouwd. Ik heb dus ook een beetje rond gevraagd en de vis die ik in mijn bakje ga houden mag niet te lange vinnen hebben. Dan zal hij sterven van uitputting. In het wild leeft de vis in rijstvelden. In het wild heeft de vis ook geen lange vinnen. De vis is gekweekt en er ook helemaal op ingesteld om in een kleiner bakje te leven. Ik vind persoonlijk 1-6l ook wel heel erg weinig maar vanaf 15l vind ik dat een betta prima gehouden kan worden. voor de betta geld immers een betta alleen is niet zielig, net als een kogelvis alleen niet zielig is. Mensen zijn sociale wezens. Betta's nou eenmaal niet.

(sorry voor het onsamenhangende verhaal en het gebrek aan alinea's)

mvg. Jorrit
 
Ik vind het zoooo lastig. Heb een lief leuk klein 35-40 literbakje tweedehands op de kop getikt en zou daar best een speciaalbakje voor een betta van willen maken... maar toen ik hier poste over de mogelijkheden ermee (ook voor bv de Heterandia Formosa) was het unaniem: 'nee, alleen garnalen'. Konden we maar een enquete houden onder vissen he, wat ze er zelf nou van vinden 😉

(en prima te begrijpen verhaal hoor!)
 
Hier een 'leuk' filmpje van een viswinkel in vietnam, daar worden de Betta's ook verkocht in potten:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=eS28PttXWvw[/video]
 
dit vindt ik wel een redelijk erge voor van commercie. De betta's gaan nog maar al de rest van de vissen is maar zielig. De arowana's zitten toch allemaal veel te klein en de rest van de vissen zit enorm op elkaar gepakt met dode tot gevolg. Krijgen deze winkels dan geen controle om aan het dierenwelzijn te voldoen?
 
Controle ??? Dierenwelzijn ???? In Vietnam zeker, geloof je het zelf ??? Daar is nog geen controle hoe er met mensen omgegaan wordt, laat staan met dieren
 
Beetje roestig.
WEL schoon water,en heldere bakken.
 
Onvoorstelbaar wat je in die filmpjes ziet...
En die filmpjes die Bertus deelde... en dat kan allemaal maar gewoon in een bak... buiten... 't is daar natuurlijk wel mooi warm.
Amazing! Krijg je wel sterke vissen van zou je denken. Survival of the fittest.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan