Wat is er nieuw

Bevallingen lukken niet

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
In de afgelopen weken heb ik een gup, een platy en nu een molly gehad waar de bevalling niet wilde lukken. De gup ging steeds meer met haar staart knijpen en die heb ik zelf uit haar ljden verlost, de molly en de platy lagen beiden dood op de bodem met een uitgescheurd gat. Afgelopen week zag ik een hoogzwangere platy met bloed bij het geboortekanaal en ze is nog steeds niet bevallen dus ik ben bang dat ook dit niet goed zal gaan. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De waterwaarden zijn nu goed maar een week of vier geleden was de no2 tussen de 25 en 50, dit is een aantal weken zo geweest en na lang zoeken naar de oorzaak bleek overbevolking de boosdoener te zijn. Ongeveer vier weken geleden heb ik daarom ook heel veel jonge vissen weggedaan, maar liefst 200 molly's, platy's en guppen van ca 3 maanden. Daarna werden de waarden weer goed. Kan dit nu nog de oorzaak zijn of is er iets anders aan de hand? aan de vissen zelf was behalve dat ze enorm waren niets te zien.

Je bedoeld zeker de no3 die zo hoog was?? Normaal kan een no3 tot 50mg niet direct kwaad hoor want hij is hier ook tegen de 40mg zeg maar.
De meeste vissen hebben dus niet snel last van een wat hogere nitraat zover ik weet. Gedragen de andere vissen zich verder normaal??

Denk toch echt dat het over de no2 gaat.
Honderden vissen in een bak en dan lang moeten zoeken naar de oorzaak van de problemen? :stars:

Ik haal die twee altijd door elkaar en was ff te lui om het op te zoeken. Het is dus de no2 die aan de hoge kant was waardoor mijn vissen lusteloos waren en de garnalen gingen hoog in de bak zitten. Dit alles heeft toch zeker 4 weken geduurd en ik maar verversen. Toen ik bedacht dat het wel eens overbevolking kon zijn heb ik alle vissen van twee maand tot 6 maand weggegeven. Dat was schrikken want dat waren er zo'n 200, dat zou je niet zeggen als je naar de bak keek. Ze zaten vooral tussen de dichte begroeiing, daarna was het probleem over. Alleen nu dan bij alle levendbarenden problemen met de bevalling. Tussen het plaatsen van mijn vraag en nu heb ik nog 6 volgroeide molly's gevangen en kado gedaan aan iemand die net een grote bak had maar nog weinig vissen. Zover laat ik het nooit meer komen iig, dus sneller afscheid nemen van de jongen. Kan de overbevolking de oorzaak zijn van de bevallingsproblemen?

Ik durf niet te zeggen of de hoge no2 daar schuld aan kan zijn. dat kan iemand met meer ervaring over levendbarenden misschien wel zeggen. Maar ik sachat de kans heel groot in dat dit ermee te maken heeft hoor.

Bah, is dus mijn eigen domme schuld. Weer wat geleerd, alleen jammer dat dat ten koste van de vissen is gegaan. Ik ga gelijk maar eens kijken welke jongen er weer weg kunnen. Ook mijn gewone guppen gaan allemaal weg dus wie er belang bij guppen heeft mag ze gratis afhalen. Ik ga over op verschillende endlers in aparte bakken.

Ik had een tijdje terug ook een gup dood liggen in de bak. Deze gup was zwanger. Ze lag onder op de bodem.

Die dag had ik een druppeltest gekregen en heb de waarden gemeten. NO2 en NO3 waren veels te hoog... Meteen water ververst en alles. Ik weet niet wat de doodsoorzaak was. Of de hoge waarden of iets mis met de bevalling?

Natuurlijk kan de vis ook iets hebben gehad maar te hoge no2 is op den duur fataal voor een vis.
No3 tot 50mg is in de regel geen probleem.

In mijn geval was het niet te hoog maar wel een lange periode aan de hoge kant. Ik heb een aantal behoorlijke molly's de deur uit gedaan waardoor de belasting in de bak ook behoorlijk is afgenomen en zowaar de platy met het bebloedde geboortekanaal is bevallen en ze leeft nog. Zelf heb ik het idee dat de overbevolking en daardoor ook de slechtere waterwaarden er voor zorgen dat er geen jongen geboren worden. Nadat de grote molly's weg waren zijn er ineens weer baby'sgeboren, ik heb een reus van een molly die ook reuze worpen heeft dus inmiddels weer een bak vol jonge molly's en weer terug bij af.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan