Wat is er nieuw

bevestigen van pompslangen

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Ik heb een tweedehands jbl pomp maar er missen onderdelen van. kan ik de slangen met ijzerwaren roestvrije schroeven of iets dergelijks gaan bevestigen in me achterwand. De invoer 5 cm boven de bodem. Hoe bevestig ik de uitvoer hier zit enkeld een klein bochtje aan die hangt dan als ware boven het water en stroomt in het water dit geeft nogal wat geluid wat van mij niet hoeft. Kan ik het bochtje in het water monteren en dan de uitstroom naar boven richten? Er komen sluierstaarten in.

Michelle

Houdt dat wel in je achterwand??

De achterwand is wat dikker het lijkt een soort van purschuim heb net een plantje met een krammetje erop gezet dat druk je er zo in. De krammetjes haal ik eruit als de plant zich vast heeft gehecht duurt toch ff voordat het ingedraaid is.

Ik heb van die ijzeren klemmen waar de slang in kan maar die zal ik dan met een schroef erin moeten draaien. Ik weet alleen niet of dat ijzer allemaal van invloed is op het water.

michelle

Lijkt me lastig om het in een bestaande achterwand te fabrieken en hoeft ook niet eigenlijk.
Je kan beter de bijbehorende materialen kopen om het te bevestigen zoals de bedoeling is anders krijg je knikken in de slangen en werkt niet.

Natuurlijk is het handiger om alle onderdelen te hebben maar die heb ik nu eenmaal niet dus zal ik creatief moeten wezen en zal ik die slangen op de een of andere manier moeten bevestigen zonder knikken. De aquariumzaak hier verkoopt geen onderdelen van de pomp.

Zal zo naar gamma gaan om te kijken of ik daar wat zie wellicht iets van pvc pijpjes met plastic klemmen maar ik zal dan evengoed schroeven of iets dergelijks moeten gebruiken om het in het aquarium te hangen, blijft de vraag kan dit in het water.

Michelle

Top!! Dat heb ik inderdaad niet.

Op de invoerslang zit nu een stukje zwart pijp van 2 cm met een korfje en op de afvoerpijp alleen een klein bochtje en geen bevestigingszuignappen. Wel de orginele slangen maar die krullen als een gek. Had op u tube al gezien dat ik bepaalde onderdelen niet had. Heb net 2 maanden vissen met een compleet juwelpompje (eenvoudiger en een gebruiksaanwijzing), de externe heb ik zelf nog nooit gehad dus is abracadabra voor mij.

Ben vanochtend naar dierenzaak geweest hadden geen onderdelen en zeiden zal moeilijk worden om losse onderdelen te vinden. Wilde me natuurlijk weer een andere complete pomp verkopen.

Ga op die site zoeken naar alle ontbrekende onderdelen. Stukje voor stukje komt het toch wel weer goed.

Hartstikke bedankt!!!

Michelle

Ik zit op de aangerade site te kijken en me winkelwagentje te vullen met onderdelen zie ik ook allemaal sponzen. Ik nogmaals u tube bekijken in inderdaad vullen ze die pomp met sponzen. Ik heb in de pomp een mandje met witte staafjes met een gat erdoor daarop een mand met witte bolletjes en dan een smalle houder met een groen sponsje erin. Ik mis dus veel meer van die pomp.

Ik denk dat het beste is een nieuwe te kopen dan heb ik de gebruiksaanwijzing en alle onderdelen want als ik alles los erbij moet gaan kopen dan zit ik ook op een aardig bedrag.

Voor het aquarium met 260 liter en 4 sluierstaarten een 900 nemen of die klasse sterker? Of wellicht een goede tip voor een ander merk?

Michelle

Er zijn tientallen verschillende dingen om je filter te vullen en wat je opnoemt kan gewoon prima hoor.
Wat is de capaciteit van dit filter dan?

Dit is een greenline 900. Wat ik lees is het beste 6x de inhoud van je aquarium dan zou deze te weinig zijn, aquarium heeft 260 liter maar zal iets minder zijn met de vulling dus ik denk dat ik het beste een 1500 kan nemen en dan hou ik deze als reserve gezien ik die niet heb en als er wat gebeurd zit ik zonder.

Ik heb het aquarium etc. voor weinig kunnen kopen dus een nieuwe pomp kan er nog wel vanaf. Ga liever goed van start met het nieuwe aquarium. De start in oktober van mijn 65 liter met 4 sluiers erin was geen leuke beginners ervaring. Zo ben ik op dit forum terecht gekomen en las ik dat het helemaal fout zat.

Dus ik koop een nieuwe JBL 1500 ? Deze zet ik samen met de 900 in het aquarium omdat deze al gebruikt is. Ik heb de juwelsponsen van me 65 liter aquarium in het water van de 260 gegooid voor de bacterieen. Na een maand de 900 pomp eruit dan 2 sluiers overzetten en dan een week later de andere twee sluiers. Goed plan?

Michelle

Heel goed. Je kunt beter wat over capiciteit hebben dan te weinig.

Ik zou de oude pomp een maand mee laten draaien en wat water uit oude bak toevoegen.

Standaard zitten die filters vol met enkel schuim. Dus de vorige eigenaar heeft hem ge�pgrade 🙂

Wel gaar dat die die in en uitlaat niet mee geeft, want die horen bij het filter.

900 en 1500 zijn oudere types he, dus dan ga je voor e1501 als je JBL wilt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan