Bevestigings strips


B

Benno en Marry

Guest
hoi hoi ,

Onze bak is 150x50x50 cm van Juwel
Gevuld met Malawi

Nadeel bij Juwel
Boven in de bak 2 plastic strips om zeg maar voor en achter ruit aan elkaar te houden
Nu zijn beide plastic plaatjes aan de voorkant los geraakt ?
Vraag niet hoe maar t is gebeurd ,

Kan dit kwaad ?
En zoja hoe nu verder ?

Graag jullie tips

Gr Marry en Benno
 
Ja dit kan zeker kwaad.

zou als ik jou was het waterniveau tot de helft laten zakken om de druk van het glas te halen en morgen nieuwe stabilisatiestrips halen.

deze zitten er zodat het glas niet uit gaat wijken door de druk van het water.
 
Nu per direct water laten zakken ?

Kan het zoveel kwaad om dit morgen te doen ?

Zag t per ongeluk zojuist met vervangen van de tl balken .

Het zijn bij Juwel 2 plastic plaatjes , zijn die normaal dan zo sterk dat ze de druk tegen houden ?

En hoe bevestig ik dan de plaatjes en welke maat moeten deze zijn.
 
ja de druk kan altijd teveel worden en dan... pats

heb je anders even een foto hoe die precies is afgebroken?
bij andere bakken zijn ze van glas, alleen juwel maakt ze van plastic helaas (je bent niet de 1e bij wie ze zomaar zijn afgebroken)
 
Hoop dat je t zo ziet , heb er ff een lucifer tussen gedaan om te kijken of hij verder wijkt

IMG_0990.JPG
IMG_0991.JPG
 
Het is nooit eerder opgevallen hoor , heb er ook niet op gelet , voor zelfde geld zit t al een tijdje zo .
Ik zag t vanavond toevallig en daarom gelijk t forum op

Snap niet dat t zomaar kan

Zijn niet gebroken zie ik nu maar losgeraakt van de voorkant
 
het lijkt er inderdaad op dat ze los zitten.

ik heb zelf geen grote juwel bakken gehad dus weet ook niet precies hoe het zit met die strips, weet alleen dat ik geregeld topics voorbij heb zien komen met gebroken stabilisatiestrips bij juwel bakken.

en het is wat je zegt, misschien zit het al een paar dagen/weken/maanden zo maar het zou er toch niet voor niets zitten... toch?

misschien dat iemand anders hier nog een toelichting over heeft.
 
Wat is anders de optie ?
2 glasplaatjes halen in breedte van de bak en aan bovenkant aan voor en achterruit plakken ?
Dan kan ik evt 90 liter ( ik heb een speciekuip 90 liter staan voor noodsituaties ) water eruit laten lopen .
Moet ik dan de ruiten naar elkaar toe duwen of hoe werkt dat met nieuwe plaatjes plaatsen en nog belangrijker .... ze zijn nu van plastic .
Ik zou deze dan niet vastzetten denk ik maar nieuwe plaatjes glas zetten , hoe dik moeten deze zijn en hoe bevstig ik deze dan en vooral waar ?
 
Ja, direct laten zakken tot de ruit niet meer bolt en morgen oplossen
 
Het slimste lijkt me dan morgen nieuwe strips te kopen toch ?

Hoe bevestig ik deze ?

En vooral waar want de plastic strips zaten vast aan de plastic rand van de binnenkant van de kap
Als ik zo op google wat fotos zie zit alles aan de ruiten of randen bovenop vast gekit
Welke kit , hoe schoon te maken voordat ik t kit etc ?
 
Deze strips zijn volgens mij weer vast te zetten
Deze zien eruit alsof ze gebroken zijn. Zo niet, dan inderdaad met secondelijm vast te zitten, dat is wat Juwel aanraad.

Het slimste lijkt me dan morgen nieuwe strips te kopen toch ?

Hoe bevestig ik deze ?

En vooral waar want de plastic strips zaten vast aan de plastic rand van de binnenkant van de kap
Als ik zo op google wat fotos zie zit alles aan de ruiten of randen bovenop vast gekit
Welke kit , hoe schoon te maken voordat ik t kit etc ?
Juwel raad aan om deze strips met secondelijm vast te zetten. Als je met glazen strips gaat werken inderdaad met kit, schoonmaken met aceton.
 
Hoe dik moeten de plaatjes dan zijn voor zekerheid en ikmzie nu nog geen echte bolling in de voor of achterruit .
Als de druk er dan vanaf is . Dan dus kitten ?
 
je zou kunnen proberen deze strips weer vast te zetten met kit/secondelijm oid.

glazen strips plaatsen zou wel een stuk degelijker zijn. 8-10mm is genoeg.

hoe dan ook je waterniveau drastisch laten zakken, nieuwe strips erin kitten, 2dagen wachten tot de kit stevig genoeg is opgedroogd en dan de bak weer vullen. belangrijk in dit geval is ook dat de kit in het begin niet in de bak terecht komt. deze word pas veilig als die is uitgehard. kleppen openlaten zodat het vocht de lucht ingaat en niet in de kap gaat condenseren (ivm de net gemaakte kitrand)

ottoseal s28 is een goede aquariumkit, bison polymax zou ook moeten werken.
 
je zou kunnen proberen deze strips weer vast te zetten met kit/secondelijm oid.

glazen strips plaatsen zou wel een stuk degelijker zijn. 8-10mm is genoeg.

hoe dan ook je waterniveau drastisch laten zakken, nieuwe strips erin kitten, 2dagen wachten tot de kit stevig genoeg is opgedroogd en dan de bak weer vullen. belangrijk in dit geval is ook dat de kit in het begin niet in de bak terecht komt. deze word pas veilig als die is uitgehard. kleppen openlaten zodat het vocht de lucht ingaat en niet in de kap gaat condenseren (ivm de net gemaakte kitrand)

ottoseal s28 is een goede aquariumkit, bison polymax zou ook moeten werken.


En de vissen , bak is gevuld met malawibestand , kost me dat geen vissen omdat ze minder ruimte overhouden ?
In de specie kuip zetten is denk ik ook geen optie want dan hebben ze al helemaal dat ze op elkaar zitten .
Hoe weet ik zeker dat de randen vastzitten ?
Eerste optie dus morgen water laten zakken en in de gaten houden en de plastic strips eerst vastzetten met secondelijm ?
Dat geeft al meer zekerheid denk ik dan ?
Als die goed blijven zitten kan ik dan langzaam wat water terug brengen en glasplaatjes kopen en er extra in lijmen ?
Dan heb ik meer zekerheid ?
En bevestig ik dan deze plaatjes aan de voor en achter ruit ?

Sorry voor de vele vragen , thnx voor het enorme meedenken
 
meten is weten! Meet de afstand tussen je voor en achterruit links midden en rechts dan weet je of je ruit bol staat! Als hij niet bol staat dan kan je die strip gelijk proberen weer vast te zetten en eventueel glazen strips bestellen. Staat hij bol dan zou ik zsm het water niveau minimaal tot de helft laten zakken
 
Of zet er een hele grote lijmklem op
 
En de vissen , bak is gevuld met malawibestand , kost me dat geen vissen omdat ze minder ruimte overhouden ?
In de specie kuip zetten is denk ik ook geen optie want dan hebben ze al helemaal dat ze op elkaar zitten .
Hoe weet ik zeker dat de randen vastzitten ?
Eerste optie dus morgen water laten zakken en in de gaten houden en de plastic strips eerst vastzetten met secondelijm ?
Dat geeft al meer zekerheid denk ik dan ?
Als die goed blijven zitten kan ik dan langzaam wat water terug brengen en glasplaatjes kopen en er extra in lijmen ?
Dan heb ik meer zekerheid ?
En bevestig ik dan deze plaatjes aan de voor en achter ruit ?

Sorry voor de vele fragen , thnx voor het enorme meedenken

Mbuna's denk ik? ze moeten het er maar even mee doen. zeker als je met kit in de weer gaat moet het niveau een 1-2 dagen lager blijven staan totdat de kit genoeg uitgehard is.
als de plastic strips weer vastzitten zouden de glazen strips niet hoeven, als je de glazen strips erin hebt zitten kan je de plastic strips er wel uithalen (zitten anders toch in de weg en hebben dan geen toegevoegde waarde meer).

de glasstrips bevestig je op het glas inderdaad.
 
Mbuna's denk ik? ze moeten het er maar even mee doen. zeker als je met kit in de weer gaat moet het niveau een 1-2 dagen lager blijven staan totdat de kit genoeg uitgehard is.
als de plastic strips weer vastzitten zouden de glazen strips niet hoeven, als je de glazen strips erin hebt zitten kan je de plastic strips er wel uithalen (zitten anders toch in de weg en hebben dan geen toegevoegde waarde meer).

de glasstrips bevestig je op het glas inderdaad.

Yup Mbuna's .

Ik ga me best doen
 
meten is weten! Meet de afstand tussen je voor en achterruit links midden en rechts dan weet je of je ruit bol staat! Als hij niet bol staat dan kan je die strip gelijk proberen weer vast te zetten en eventueel glazen strips bestellen. Staat hij bol dan zou ik zsm het water niveau minimaal tot de helft laten zakken


Ik heb t net gemeten
Links 48,7
Midden 48,9
Rechts 48,7
 
Is het niet zo'n klik systeem?

Ik heb zelf een vision 450 gehad en het leek erop dat het gwn erin was geklikt
 
Zo kan je het ook oplossen

IMG_5167.PNG
 
Dit heb ik niet gedaan maar iemand op ander forum die het zelfde probleem had als u, wat ik van begreep was dat hij de strip weer had vast gekit zoals het hoort maar dat het na een tijdje weer los liet dus heeft hij het nog een keer vast gekit en dan een pvc pijpje op de strip gelegd zodat het pijpje aan beide kanten op het randje lag en dat vast gezet met trekbandjes ( zie foto) zodat de strip vast bleef haken aan de voor en achter ruit.
 
Aan die strips zitten een soort van klauwtjes waar de plastic rand van de voor en achter ruit in vallen
 
Net 90 liter water eruit gehaald
Zat idd bolling in want nu sluit t weer aan

Morgen ermee aan de slag

Gelukkig een vrij lang weekend dus gelijk om 9 uut naar de bouwmarkt voor goede secondelijm en t pvc gebeuren

Ik hou jullie op de hoogte

IMG_0993.JPG
IMG_0994.JPG
 
Hou wel erg in de ruimte tussen de strips en je verlichtingsbalken voor de grote van de pvc of ander soort pijp! Succes
 
Kan ik btw de glas strips ook niet lijmen met pattex secondenlijm ?
 
Is het niet zo'n klik systeem?

Ik heb zelf een vision 450 gehad en het leek erop dat het gwn erin was geklikt
Bij de oude strips zitten ze inderdaad geklikt (en dan een dot kit eroverheen) maar het advies van Juwel luidt: secondelijm erin en goed aandrukken. Na een aantal jaren is de kit niet sterk genoeg meer en knalt ie los.
Had het met mijn rio 240 net zo. Zit nu met een flinke klodder CA vast en gaat nergens meer heen.
 
Ready for action

IMG_0996.JPG
 
Alle delen schoon gemaakt met aceton .
Daarna de plastic strips vastgezet met bison extreme lijm
Droogtijd 5 uur , maximale eindsterkte is bereikt na 24 uur .
Druk erop gezet met pattex ducktape .

Daarna aan boven en onderkant van de strip een dikke rand bison mastic silicone kit gezet .
Uitharding 3 mm in 24 uur , 5 mm in 3 dagen .

Dak van aquarium staat nu open voor t luchten .

Ik wil eigenlijk wachten met t water terug doen en dus de druk weer op de ruit tot Zondagochtend
Dan is t 48 uur verder .

Lijkt mij t slimste iig
Denk dat als ik de druk er morgenvroeg weer opzet t misschien net niet genoeg is uitgehard

IMG_0997.JPG
IMG_0999.JPG
 

Terug
Bovenaan