Bevroren voer ontdooien?


M

mkatoen

Guest
Vandaag voor het eerst diepvriesvoer gegeven. Blokje doormidden gesneden en helft in een voederkorfje gedaan in het aquarium. Heb er helemaal niet over nagedacht om het eerst te ontdooien. Is dit noodzakelijk?
 
Ontdooien lijkt me ook niet echt noodzaak hoor. In dat water zit echt heel weinig po4 waar men het weleens over heeft.
 
Nodig of niet nodig, ik hou het altijd even in een fijn zeefje onder de koude kraan (zachte straal). In een mum van tijd is het ontdooid en schoongespoeld bovendien.
 
Als ik gemakkelijk wil doen dan doe ik het ook bevroren in een korfje, de vissen staan eerst raar te kijken maar na een bepaalde tijd zakt het en smikkelen ze er graag van.
 
Als ik gemakkelijk wil doen dan doe ik het ook bevroren in een korfje, de vissen staan eerst raar te kijken maar na een bepaalde tijd zakt het en smikkelen ze er graag van.

Dan moet je er ook wel een beiteltje bijgeven Ton:D:D;)
 
Nee hoor, het water is 25 graden en ontdooit het in een enkele minuut, het korfje hangt er standaard in en vaak komen de vissen even kijken of er nog of al wat in zit.
 
Haha, snap ik en was een geintje;). In aquawater is dat inderdaad zo ontdooid. Ik doe het in een theezeefje even onder de kraan en na 1 minuut is het ijs al weg.
 
Ik lees dat als het voer nog bevroren is dat dit slecht zou kunnen zijn voor de vissen, o.a. maagproblemen en bekrot. Ik neem aan dat je dit wel vermijdt met een voederkorfje?
 
Ja als je het er zo in zou gooien dan zouden ze bevroren of erg koud voer binnen kunnen krijgen maar dat voorkom je weer met een korfje. Anders neem je net als mij een theezeefje en dan is het zo gepiept hoor;)
 
Ik lees dat als het voer nog bevroren is dat dit slecht zou kunnen zijn voor de vissen, o.a. maagproblemen en bekrot. Ik neem aan dat je dit wel vermijdt met een voederkorfje?
Dat is correct, maar als het in een korfje wordt gedaan dan zal het pas in het korfje zinken als het is ontdooid, dus daarvoor kunnen de vissen er niet bij.
 
Ja als je het er zo in zou gooien dan zouden ze bevroren of erg koud voer binnen kunnen krijgen maar dat voorkom je weer met een korfje. Anders neem je net als mij een theezeefje en dan is het zo gepiept hoor;)
Oke. Wat ik trouwens niet snap is dat veel mensen het uitspoelen onder de kraan om zo het vuil te verwijderen. Hoezo is het blokje niet gewoon voer, maar ook vuil?!
 
Dat is correct, maar als het in een korfje wordt gedaan dan zal het pas in het korfje zinken als het is ontdooid, dus daarvoor kunnen de vissen er niet bij.
Top. Blij dat ik die voederring en korfje destijds heb aangeschaft. Erg functioneel.
 
Er word beweerd, maar daar heb ik geen bewijzen voor dat het een verhoogde PO4 waarde zou, kunnen, geven, maar dit is nog niet echt aangetoond.
 
Vuil weet ik niet maar je leest wel vaak het vermoeden dat er ongewenste organismen in je bak kunnen komen dat tussen het diepvriesvoer kan zitten.
Helpt een zeefje trouwens ook niets tegen.
 
Volgens mij moet je het ook nog met koud-lauw water ontdooien. Met heet water gaan er voedingsstoffen verloren.

Ik heb zo'n vla schaaltje op mijn aquarium staan. Die doe ik dan vol met aquarium water, en gooi er zo'n blokje in.
Na spoelen doe ik niet.
 
Vuil weet ik niet maar je leest wel vaak het vermoeden dat er ongewenste organismen in je bak kunnen komen dat tussen het diepvriesvoer kan zitten.
Helpt een zeefje trouwens ook niets tegen.
Daar zal het zeefje niet bij helpen, als dat in het voer zit is het zo klein dat het toch wel in je bak komt, maar ik heb daarover nog geen topic kunnen vinden.
 
Volgens mij moet je het ook nog met koud-lauw water ontdooien. Met heet water gaan er voedingsstoffen verloren.
Dat is al vaker gezegd inderdaad, maar warm of lauw, of op bak niveao?
 
Ik spoel het eerst ook onder de kraan in een artemia zeefje totdat het ontdooit is, scheelt ook een hoop zweefvuil wat mee gevroren is..
 
Zoveel monniken zoveel kappen zeggen ze toch?

Ik heb zo'n maatbekertje van Profito die ik gebruik, 2 blokjes erin en wat kraanwater en dan laat ik het rustig ontdooien.
 
Vuil weet ik niet maar je leest wel vaak het vermoeden dat er ongewenste organismen in je bak kunnen komen dat tussen het diepvriesvoer kan zitten.
Helpt een zeefje trouwens ook niets tegen.
Veel beweringen dus, weinig bewijzen. Dan blijf ik het gewoon zo doen.
 
Bedoel daarmee ook niet te zeggen dat je het niet moet geven hoor ;)
Weet ook niet meer waarom ik dat aangeef... :juggle:
 
Bedoel daarmee ook niet te zeggen dat je het niet moet geven hoor ;)
Weet ook niet meer waarom ik dat aangeef... :juggle:
Even goed een punt van aandacht en overweging.
 
Als je 1x per dag voert zal het beetje vuil (minuscule stukje organisch materiaal wat te klein is om opgegeten te worden door de vissen) niet veel uitmaken, maar ik voer bij mijn naalden 3 tot 4x per dag met diepvriesvoer, daarom spoel ik het wel uit, want als je dat niet doet zie je echt een hele wolk van 'zweefvuil' in je water belanden, wat ook heus wel weer wordt afgebroken in je filter, maar geeft wel onnodige belasting...
 
Evengoed word dat voor tubifex wel geadviseerd om goed te spoelen, ook door handelaren en artikelen bij onze goede vriend Google.
Ik geloof dat tubifex sowieso wel bekend staat voor het meedragen van gespuis :rolleyes:
 
Wat ik begrepen heb

Als je voer los zit, is het binnenste van dat voer misschien nog niet ontdooid

Daarom buiten de bak ontdooien, door een zeef gooien en toedienen.
 
Ik dacht dat dat voor levende tubifex zou gelden en dat die is ingevroren wel goed "schoon" zou zijn. Maar daar vergis ik me dan denk ik in. Tubifex geef ik dus ook nooit;)
 

Terug
Bovenaan