bevroren voer


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nu zat ik (zoals gewoonlijk) wat videootjes te kijken op joetoep, en ik kwam een video tegen waarbij iemand een bevroren blokje krill in het aquarium gooide.

nu ontdooit zo'n blokje op "tropische" temperaturen natuurlijk vrij vlot, maar daar wachten de vissen niet op natuurlijk. binnen no time is die weg.

nu vraag ik mij af: kan het voor vissen kwaad om (half) bevroren voer te eten?

zelf ontdooi ik het altijd in een maatbekertje met water, even doorroeren en dan hop de bak in.
dat blijf ik ook doen, maar vroeg me af of iemand hier een antwoord op heeft.
 
Eigenlijk wil je weten of vissen ook een brain freeze kunnen krijgen :D

Lijkt mij toch niet echt wenselijk om het zo te doen.
 
Eigenlijk wil je weten of vissen ook een brain freeze kunnen krijgen :D

Lijkt mij toch niet echt wenselijk om het zo te doen.

Nou eigenlijk wel ja, de meeste vissen hebben al niet zoveel brains dus zou zonde zijn :D

Nee ging me meer over de maag en darmen ect, want ook mij lijkt het niet wenselijk inderdaad.
 
Zou denken dat het onplezierig is maar niet dodelijk tenzij er een bevroren stuk voedsel vast komt te zitten of iets beschadigd. Maar heb eerlijk gezegd geen idee wat het doet. Zal ook per vis verschillen waarschijnlijk.
 
bevroren voedsel is logischerwijze volkomen ONNATUURLIJK voor TROPISCHE organismen....Daarnaast kunnen vissen net als mensen een koudeslag krijgen die hun organen ( maag) in de war stuurt. Daar de maag van vissen in nauwe samenwerking staat met de zwemblaas en het (enkelvoudige) hart, krijgt het metabolisme van de vissen een behoorlijke opduvel bij ( te ) koud voedsel. Niet doen dus!
 
Ik zou het ook niet doen en met wat lauw water spoelen zal het snel laten ontdooien dus dat kost niet veel tijd.
 
Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen en het inderdaad eerst laten ontdooien.
Kleine moeite en dan hebben ze er zeker weten geen last van.
 
Opvallend inderdaad. Ik weet niet of je dezelfde video's kijkt maar Urarujoey (het grootste aquariumgerelateerde kanaal) doet het ook altijd met bevroren, zelfgemaakt voedsel. Zijn roggen en arowana's geeft hij zelfs bevroren garnalen. En de vissen zijn er absoluut verzot op. Dus of het kwaad kan: ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Maar als het echt heel erg veel kwaad kon dan zou die gast aan de lopende band vissen verliezen.
 
Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen en het inderdaad eerst laten ontdooien.
Kleine moeite en dan hebben ze er zeker weten geen last van.
Ik ontdooi het ook altijd, kleine moeite idd
 
Wat ik bij mijn maanvissen wel eens doe is een bevroren blokje in een voeder korfje leggen, dat blijft even drijven en de ontdooide stukjes zinken wat de maanvissen uit het korfje kunnen happen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Vraag was ook niet om het wel of niet te ontdooien, maar wat voor kwaad het kan als je het niet zou doen :)

Opvallend inderdaad. Ik weet niet of je dezelfde video's kijkt maar Urarujoey (het grootste aquariumgerelateerde kanaal) doet het ook altijd met bevroren, zelfgemaakt voedsel. Zijn roggen en arowana's geeft hij zelfs bevroren garnalen. En de vissen zijn er absoluut verzot op. Dus of het kwaad kan: ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Maar als het echt heel erg veel kwaad kon dan zou die gast aan de lopende band vissen verliezen.

Ja vooral z'n oude videos, toen was het nog leuk en zeer informatief.
video's van de afgelopen 2 jaar..... afijn dat ter zijde.

ja ik weet dat hij ook bevroren voedsel voert aan z'n roggen en arowana's... zonder merkbaar effect.

Eierdopje met koud water 1-2 blokjes vriesvoer erin, uurtje wachten en dan met lepeltje in de bak scheppen, klaar!

Ja... bij mij gaan er zo'n +/- 10-12 blokjes per keer doorheen dus dat gaat niet werken in een eierdopje :D
 
ik gaf het vroeger in men 1e bak altijd in bevroren toestand. Eerlijk gezegd nooit zichtbare problemen mee gehad, vissen hadden er meer werk mee...
Intussen laat ik het op aanraden van de lfs echter steeds ontdooien (beker met koud water en blokje voer) en naspoelen in artemiazeef om alle 'schadelijke' stoffen en overtollige belasting weg te hebben.
 
Die eten je arm Richard:D:D

heb toevallig vandaag 100 gram choco packs rode mug binnen gekregen.
+/- 80 gram binnen 3 minuten weg... een volledige verpakking (100g) past er ook nog wel in :deal::stars:

ik gaf het vroeger in men 1e bak altijd in bevroren toestand. Eerlijk gezegd nooit zichtbare problemen mee gehad, vissen hadden er meer werk mee...
Intussen laat ik het op aanraden van de lfs echter steeds ontdooien (beker met koud water en blokje voer) en naspoelen in artemiazeef om alle 'schadelijke' stoffen en overtollige belasting weg te hebben.

Vroeger in de kleinere bakken deed ik het ook zo, maar met de 400L en 1200L (+/-) die ik nu heb valt die overtollige belasting te verwaarlozen (als dat überhaupt al niet zo is).

Geen merkbaar effect dus....
 
Laatst bewerkt:
Ik geef het ook altijd bevroren.
Er zijn vaak vitamines in het vrieswater toegevoegd dat staat ook vaak op de verpakking
Het voer is levend ingevroren, laat je het ontdooien dan gaat de ontbinding meteen van start en als je het ontdooide vrieswater ook nog eens weggooit zijn de toegevoegde vitamine ook weg.
Ik heb Goeramis en kegelvlekbarbeel in de bak die smullen er van geen uitval.
 
Hoe kom je daarbij, vitaminen weg? De doe je toch ook in het water?

Ik tenminste wel.
 
Ja dat lijkt me ook niets uitmaken, of het nu in het aquarium ontdooit of in een glas water, dat maak voor de vitamines niet uit.

Maar eerst ontdooien lijkt me wel prettiger voor de vissen
 
Veel mensen laten het juist ontdooien om ook het water wat erin zit niet toe te hoeven voegen omdat daar vaak veel fosfaat inzit. In de praktijk valt dat volgens mij erg mee.
 

Terug
Bovenaan