Wat is er nieuw

bewoners 27 l bak

karin

Member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
39
Voor onze zoon kochten we Superfisch start 36 x 23 x 37,4 cm – 27 liter

In de aquariumzaak werd ons vertelt dat we moesten denken aan 10-15 bewoners.
Platy's, guppen, kardinaal tetra's vielen allen binnen de mogelijkheden.
In een andere aquariumwinkel werden al deze vissen ons ontraden. Te groot...Hoogstens endler guppen zouden kunnen uit dit rijtje, en blauwe neontetra's ipv kardinaal tetra's. De blauwe neons vielen ook in de smaak, maar de endler guppen niet zo. Die vond onze zoon wat ielig en minder mooi. Hij hoopte op mannen guppen met zwierige staarten zoals bij de gewone gup.
Online lees ik verschillende richtlijnen. 1 cm vis per liter, komt vaak voorbij, maar soms wordt vermeld dat je staarten en vinnen niet mee hoeft te rekenen. En dat je bij kleine visjes minder streng hoeft te kijken (naar boven afronden) dan bij grote vissen .
Er lijkt mij toch ook verschil tussen een slank smal visje van 4 cm en een grote ronde vis van 4 cm m.b.t. hoeveel ruimte het inneemt.
Algeneters en garnalen hoeft men niet mee te tellen lees ik, maar het lijkt me toch niet je daarmee los kan aan.

Wij dachten nu aan het volgende:
- 3 gewone mannen guppen
- 5 blauwe neon tetra's
- een algeneter (welke, geschikt bij een grind bodem?)
- (vuur)garnalen (welke? hoeveel?)

Kan dit?
Kan er nog iets bij?

Dank voor het advies!

Het spijt me, maar een 27 liter bak is eigenlijk niet geschikt voor andere vissen dan een enkele killi (maar die zijn niet echt geschikt voor beginners) of een bettaman. Maar dan nog steeds is 27 liter wel heel erg minimaal. In feite kun je in een dergelijk formaat bak het beste garnalen houden.
En verder vertrouw je beter niet op het advies van de L(ocal) F(ish) S(hop), die hebben als eerste doelstelling het welzijn van de portemonnee van de winkel in het hoofd.

Maar wie weet is iemand anders een andere mening toegedaan. (Behalve Edwin68 die nog in een vulpen tetra's stopt....)

Ja precies je zou de mensen niet zomoeten ontmoedigen met je klare feiten❤

Met 10 van vuurgarnalen, kardinaaltetras, en corydoras wordt het leuk voor die jongen.
Slakjes ook natuurlijk, later laat de interrese wel weer los dan is er geen lievelingsvis meer , pubertijd en dan zijn ze bevestigdt van zichzelf geworden.
Met sushi en energiedrink erbij😀👍😉

Ik zou er mooie garnalen inzetten, verder inrichten met wat mooie planten en misschien wat spongebob ornamenten voor je zoon.
Voor vissen is het geen geschikt aquarium.

Ben het ermee eens dat deze bak meer voor garnalen is of 1 Betta.

In de aquariumzaak werd ons vertelt dat we moesten denken aan 10-15 bewoners.
Platy's, guppen, kardinaal tetra's vielen allen binnen de mogelijkheden.
Ik zou niet meer bij die zaak iets gaan kopen:deal:

Of je koopt bij die zaak het grootste aquarium dat er maar mogelijk is, wedden dat er alhier opt forum ook weer moeilijk om gedaan gaat worden.
Of niet natuurlijk, laat je niet te veel weerhouden hoor!
Ik kreeg van me oma vroeger heel vaak visjes uit de winkel(toen was ik braver😁) dat was leerzaam voor me.
10 tetras en een appelslak poeh wat garnalen leven bijna in alles als ze niet opgevroten worden.
27liter succes

Garnalen, slakken etc, ja
Maar nee, geen enkel van de genoemde vissen, nog niet eens een betta.
En als ik me terug herinner aan mijn blauwe neons terug hoe graag ze gezwommen zijn in mijn 100-120cm bak, vind ik dat toch erg jammer voor deze vissen.

Ik weet niet hoe het daar is maar hier in Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland is het inmiddels zo dat de kleinste bakmaat voor vissen 60cm is.

Ha oke, ook hier wat verschil van mening dus😅, al lees ik dat de meerderheid niet enthousiast is over vissen.
Als we van te voren iets beter ingelezen hadden, waren we ws voor iig 60 cm gegaan, maar ja we wilde ook niet teveel ruimte innemen op die legotafel.
En vroeger zaten er toch bij vlagen 30 guppen in die kom bij ons thuis, dus dat 3 geen optie was in bak van minsten 4 x keer zo groot was niet bij me opgekomen.

Uit interesse...
Ik zie die Beta vis regelmatig voorbij komen in het kader van kleine/nano aquaria. Maar dat is toch ook niet perse een klein visje... waarom kan dat (in sommige opzichten dan) wel?

Uit interesse...
Ik zie die Beta vis regelmatig voorbij komen in het kader van kleine/nano aquaria. Maar dat is toch ook niet perse een klein visje... waarom kan dat (in sommige opzichten dan) wel?
Omdat hij in zijn natuurlijk habitaat, in Zuid-Oost-Asie in kleine plassen, rijstvelden voorkomt.

Een bettaman is heel leuk voor kinderen. De vis houdt niet echt van andere vissen maar is heel nieuwsgierig naar mensen. Je kan hem uit je hand leren eten en dat is helemaal niet moeilijk.
Een betta is er in vele kleuren, dus je kind kan zelf een mooie uitkiezen. De betta kan een naam krijgen. Kortom, voor een kind een perfect visje als de ouders helpen met het schoonmaken. Een betta wilt graag (net als de meeste vissen) schoon water.
Heel youtube staat vol met hand feeding betta.

En een betta zit graag wat warmer dan de visjes die je in je eerst post noemde, leuke visjes zijn het, ik heb er ook 2 gehad in een 30L bakje. (1 tegelijk voor wie het zich afvraagt :pp)

Betta's lusten wel garnaaltjes overigens. Dus ik zou kijken naar sierslakken (hier staan veel gave tussen: https://rendo-shrimp.de/Snails).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan