bezettingsgraad Barbus Titteya


B

Buckie

Guest
Dag iedereen,

Vandaag 6 Sherry-barbeeltjes gekocht voor m'n flink beplante 45l bak met tot gister verder enkel nog een nog kleine ancistrus in.
Had gevraagd om 3 vrouwtjes en 3 mannetjes, maar door het bleke kleur in de winkel was dit niet zo eenvoudig te zien. Na aclimatisatie + donkere bodem thuis ben ik vrij zeker te zitten met 4 mannen en 2 vrouwen.

Wat kan ik best doen volgens jullie? Morgen gewoon nog 2 of 3 vrouwtjes gaan bijhalen? Of beter toch maar niet? Wat is een optimale bezetting voor Sherry-barbeeltjes? Nu zijn ze echt nog wel redelijk klein, ik schat zo'n 3 cm. Maar zullen wel 5 cm worden als alles goed gaat.

Verder nog enige tips ivm Sherry's? Mag ik hopen op natuurlijke kweek in dat eerder kleine speciaalbakje of zal ik ze moeten apart laten afzetten binnen enkele maanden als ik wil proberen nakweek te krijgen?

Bedankt!
 
Allereerst, hoe groot is je bak? 45 l klinkt heel klein en het zijn wel vissen die graag zwemmen.

Daarnaast is het verschil tussen mannen en vrouwen meestal goed te zien, ook als ze wat bleek zijn. De mannen zijn echt rood, terwijl de vrouwen meer oranje roze zijn. Gek dat dit bij jou niet zo is.

Qua bezetting zou ik toch voor meer mannen gaan dan vrouwen, omdat de mannen veel op de vrouwtjes jagen, en ook onderling om de vrouwtjes. Als er teveel op de vrouwtjes gejaagd wordt, kunnen ze letterlijk de dood ingejaagd worden. Daarvoor is het ook belangrijk om voldoende planten te hebben. Meer vissen lijkt mee geen optie, ik denk dat ze nu al krap zitten.

Verder zijn het hele leuke vissen, heb ze ook een tijd gehad en soms ook kweekjes gehad in de bak zelf waar ik uiteindelijk best wat vissen groot van heb kunnen brengen.
 
M'n bakje is 60 cm x 25 cm x 30 cm, maar wel met een bodem van +- 3 cm.

Het onderscheid is wat mij betreft ook echt wel duidelijk, het zijn quasi zeker gewoon 2 vrouwen en 4 mannen. Ze kleuren nu al gewoon 3 x zo fel als in de winkel. Schuilplaatsen genoeg denk ik, ze zitten nu al graag tussen de cabomba.

Dus jij zou zelfs gaan voor meer mannen dan vrouwen?

Heb wel enkele foto's die ik kan plaatsen om visueel een idee te geven, maar weet niet hoe je deze hier kan plaatsen?
 
Sorry, typfout :oops: Zeker meer vrouwen dan mannen, zodat mannetjes hun aandacht verdelen. Zelf ben ik ooit begonnen met twee mannen drie vrouwen. Het ene mannetje was duidelijk groter en domineerde het kleine mannetje.

Ik denk alleen dat je niet het probleem moet oplossen door meer vissen erbij te zetten, je zou dan minimaal drie vrouwen erbij willen. Lijkt mij dat je bak dan wel vol wordt..
 
Bovendien, ik zat nog te denken: Hoe weet je straks zeker dat je met vrouwen thuiskomt?
 
Meer vrouwen dan mannen ja, hen zelf 5 vrouwen en 2 mannen in mijn 80cm bak.
 

Terug
Bovenaan