Wat is er nieuw

Bignner tips gezocht - Tetra vis

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pimmendag
  • Startdatum Startdatum
P

Pimmendag

Guest
Beste Aquarium liefhebbers,

Ik zit er over te denken om een aquarium op te starten.
Ik zou minstens een 80 cm aquarium willen met Neontetra blue eye gold en Zwarte neon tetra (en natuurlijk plantjes)
Ik heb nog nooit vissen gehad.
Hierover heb ik wel een paar vragen...

Hier komen de vragen:
1. Welke bodem zou ik gebruiken Grind of Zand?
2. Is voor de bovengenoemde vissen een verwarminsgelement nodig?
3. Welk filter en pomp raden jullie mij aan?
4. Welke planten raden jullie mij aan?
5. Verder nog dingen die ik moet weten of doen?

Alvast bedankt,

Groeten van Pim. 🙂
 
1. Grind(fijne korrels) te grote korrels dan kan je niet goed met het stofzuigertje ertussen.
zand heb ik nu en heb toch wel problemen dat het snel door de stofzuiger wordt opgezogen, of door het water zweeft. Plus mijn planten kunnen zich niet goed vasthouden en drijven nu nog steeds als ik met stofzuigertje erlangs ga.
2. Ja
3. weet ik niet( ik had standaard bij de bak gekregen en die werken prima)
4. Ik zou kijken welke vissen je hebt en dan welke temperatuur. In de winkels zie je meestal bij de plant bij welke waardes hij kan.
5. Eerst 3 weken indraaien met alleen water, planten, decoratie. Veel verversen en ik had een potje met goede bacteri�n die ik elke waterwissel toevoegde in het water en in de filterwatten. Je moet namelijk een goede bacterie cultuur in je bak maken zodat wanner de vissen komen ze gelijk aan de slag kunnen.Ik zou ook veel emmers inkopen en deze alleen voor het aquarium gebruiken verder niet meer zeep erin gebruiken. Ik zou niet in de winkels vragen van welke vissen bij elkaar kunnen maar gewoon hier want de meeste vertellen onzin in de winkels zodat je gewoon vissen koopt
Niet gelijk allemaal vissen kopen want dan krijgt je bak een enorme klap te verwerken met nitriet en al die andere dingen. Dus je bak langzaam laten wennen aan alle vissen die erin komen.

Ook krijg je soms slakjes mee uit de plantjes die je koopt dus altijd eerst goed wassen en het sponsje waar ze mee vast zitten verwijderen. Maar paar slakjes kunnen geen kwaad( ruimen troep op)
 
Als ik jou was zou ik eens naar een goede aquariumzaak gaan, dan kun je zien wat er is en wat kan.
Met 80 cm heb je redelijk wat mogelijkheden maar ook beperkingen qua vissen.
Bedenk ook dat de ene vis andere eisen aan het water stelt dan de andere. Ook kunnen sommige vissen vanwege het gedrag niet samen gehouden worden.
Ook de keuze van je bodem kan afhangen van de soort vissen die je gaat houden.
Qua pomp kun je een interne pomp gebruiken, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik voor een externe pomp gaan.
Verwarming heb je bij alle tropische vissen nodig, temperatuur weer afhankelijk van de soort vis.

Tot slot in ieder geval 1 gouden tip:
Heb geduld! Je wilt waarschijnlijk het liefst morgen een aquarium vullen met de mooiste vissen. En in veel winkels zullen ze je ook nog vertellen dat het allemaal kan. Door schade en schande hebben veel aquarialiefhebbers geleerd dat dit niet zo werkt. Neem de tijd om je aquarium en filter in te laten draaien. Schaf een setje aan om zelf je water te testen.
Zoek informatie, laat je informeren. Weet wat er in je bak kan, wat vind je mooi, wat past bij elkaar, en hoe kan ik de leefomstandigheden voor die vissen zo optimaal mogelijk krijgen. Geloof me, dan heb je meer plezier van je bak en veeel minder ellende.
Maar ik wens je natuurlijk ook veel plezier met je nieuwe hobby! :petjeaf:
 
1. Als je bodemwoelende visjes wilt: zand us voor hen het prettigst.
2. Zwarte neontetra is dat hyphessobrycon Herbert axelrodi? Zo ja die kan onverwarmd als het aquarium in een verwarmde ruimte staat.
3. Keuze genoeg. Gebruik de zoekmachine van het forum eens. Alles wat je wilt is al geschreven.
4. Ga eens naar de winkel of een webshop en noteer wat je leuk vindt. Overleg dat dat hier.
5. Belangrijkste: geduld en eerst lezen en informeren dan pas kopen.

Komt goed!
 
Een aquarium opstarten dag 1 - Alles over het aquarium



www.allesoverhetaquarium.nl/dag1.html




GEEN voedingsbodem.


Het opstarten van een aquarium: dag 1. Hieronder vind je stap voor stap de handelingen die je moet doen op de eerste dag van jou als aquariaan.

Doe aquarium grint.
Begin met zuurstofplanten. om het water goed te maken.



------------------------------------------------------------
Een aquarium opstarten: 5 tips voor een probleemloze start



www.aquascaping-blog.com � beginners






14 okt. 2013 - Ga je een aquarium opstarten? Hier vind je 5 handige tips voor een zorgeloze opstart zonder algen & slechte plantengroei. Zeker lezen!
 
Hoi Bertus,
Waarom raadt je mij aan GEEN voedingsbodem te gebruiken?
Bedankt voor je reactie.
 
Voedingsbodems moeten om de zoveel tijd vervangen worden, kun je als nadeel ervaren.
Verder schijnen ze nogal eens te zorgen voor bodemrot, al zal het afhangen van de soort bodem, en het onderhoud.
Verder is meestal een voedingsbodem niet nodig, je kunt voedings-bollen/tabletten kan-en klaar kopen of zelf maken, die steek je dan bij de wortels van de planten die het nodig hebben. Eventueel aangevuld met vloeibare plantenvoeding is meestal dus toereikend.
Verder heb ik alleen ervaring met filterzand, wel goede ervaringen mee.
 
Voedingsbodem is eigenlijk niet nodig. Toen ik begon zei de verkoper dat ik het echt nodig had en pakte gelijk een zak en stopte die in mijn karretje. Later las ik hier dat het niet nodig is en dat ze gewoon overleven zonder. Ik heb ook wel eens dat ik net iets te lang de stofzuiger op een plek houdt en dan ga je door de grind of zandlaag heen en komt de voedingsbodem en dan wordt alles troebel en zweeft het allemaal door je aquarium. Ik heb nu nog die zak dus gebruik ik het nu om het maar op te maken maar daarna gebruik ik het niet meer 🙂
 
zand of grind ik heb beide in diverse bakken ik ervaar bij het zand noch bij het grind voor of nadelen ook het fijne grind zuig is soms mee op net als zand kijk wel ik ben begonnen met wit grind en had spijt als haar op mijn hoofd inmiddels is dit witte grind verhuisd naar de mannenbakken van de betta's en gemengd met zwart dat is een stuk fijner omdat dan niet elk vuiltje opvalt de mengverhouding is nu meer zwart grind als wit grind en gaat goed nu
in de bakken waar ook bodemvisjes in komen is zand eigenlijk een must corydoras bv kunnen aan grind hun baarddraden beschadigen of zelfs verliezen waardoor hun gevoeligheid om eten te zoeken weer in het gedrang komt.
 
Ik heb ook beide, ben ook eens in het voedingsbodem verhaal getrapt. Kan me voorstellen dat er planten zijn die er enigszins baat bij hebben als je weet wat je doet, maar zoals boven gezegd, er zijn betere alternatieven. Ik beschouw mezelf als beginner en heb dus ook geen moeilijke planten. Heb veelal dezelfde makkelijke planten in bakken staan(cabomba,waterpest,javavaren en noem maar op), met en zonder voedingsbodem, zand en grind. En ik merk werkelijk geen verschil. Ik gebruik trouwens ook nada aan plantenvoeding, wellicht dat dat me een keer tegen gaat werken. Ik denk dat het voornamelijk voorkeur is (en of je vissen hebt waarvoor zand de voorkeur heeft). Grind kan ik makkelijker afzuigen met zo'n stofzuiger en er beland minder in de emmer, bij zand ligt het erop en hou ik het erboven. Aan de andere kant is zand weer makkelijker eruit te zuigen als je het een keer volledig wil reinigen, je krijgt het alleen niet meer zo terug als je het oorspronkelijk bedacht had met een bak vol water.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan