Wat is er nieuw

bij kersebuik

rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Leeftijd
22
ik ga een aquarium opzetten met sowieso kersebuiken, daarbij wil ik pangio's doen (ik maar genoeg gleufjes tussen de lavastenen waar ze in kunnen vluchten)
en dan zou ik graag nog een vissoort er bij willen doen en dacht ik aan pijlzalmen maar die zouden uit de bak kunnen springen (geen deksel)
welke vissoort zou ik er nog een paar bij kunnen doen?

de bak heeft dus geen deksel en is rond de 50 liter, ja het is krap met kersebuik maar dat risico neem ik.

Je bedoelt, dat risico is voor de vissen. 😉

Wat zijn de waterwaarden? Daar hangt ook veel vanaf.

Ik heb onwetend kersenbuiken gehad die in een 125 liter meerdere cory's de dood in hebben gejaagd. Er zijn meer leden met soortgelijke ervaringen.
Ik denk dat bijvissen het in zo'n bakje niet gaan overleven omdat de Pelvicachromis pulcher zeer agressief kan zijn.

Weet je dat de kersenbuiken jongen als konijnen? En dat je ze aan de straatstenen zo goed als zeker niet kwijt gaat kunnen?
Het zijn wel prachtige visjes dus ik kan me voorstellen dat je op deze soort valt.

Ik zou in elk geval GEEN kersenbuiken nemen! Zijn enorm agressief en fokken als konijnen.

ik wil graag vissen die kweken
Ik zou in elk geval GEEN kersenbuiken nemen! Zijn enorm agressief en fokken als konijnen.

ik wil juist vissen die kweken

jongen.. luister, jullie gaan me niet over kunnen halen om geen kersenbuiken te nemen. mijn besluit staat vast.
ALS er een soort is die het goed kan onderleven bij de kersenbuik hoor het het graag😉

Luister vriend, je wil zeker een tetra soort nemen die zijn namelijk erg lit tegenwoordig. Met die kersenbuikjes zijn ze zo matties. Het is zelfs zo dat die rakkers zich erg op hun gemak voelen met een paar scholende jongens erbij dus dat is zeker helemaal perfect. Ook kan je kijken naar de rasboras soorten, die zijn ook vet.

over slechte ideeën gesproken.🙄

kersenbuiken claimen je hele bak zodra ze jongen hebben en dat is vaak binnen een paar weken al zo. daar kun je niks bij houden zonder dat dat eruit gejaagd wordt.

het is heel erg leuk om eens visjes te kweken en kersenbuiken zijn goede vissen om mee te beginnen omdat ze zo verschrikkelijk gemakkelijk kweken. als kweekbak kun je die 50 liter wel gebruiken maar het is geen geschikt aqaurium voor de lange termijn. dat is echt te klein voor kersenbuiken. Dus alleen om een keer te kweken kun je ze in dat formaat bak stoppen maar doe de vissen (en jezelf) een plezier en gun ze daarna een aqaurium dat past bij hun formaat. en zeker geen andere vissen erbij.

jongen.. luister, jullie gaan me niet over kunnen halen om geen kersenbuiken te nemen. mijn besluit staat vast.
ALS er een soort is die het goed kan onderleven bij de kersenbuik hoor het het graag😉
Luister swa.. je verkoopt die vissen niet mang, wat ga je met je vissen doen dan? Beter doe je geen Kersenbuikjes mi mattie.

Rowan je bent zelf baas over wat je al dan niet wil nemen maar geloof me dat het vragen is om problemen want ik heb ook slechte ervaringen met deze vis en heb ze met een nestje een Zwaarddrager man de dood in zien jagen. Maar goed het is natuurlijk jouw keuze 😉

niet alleen een risico met andere vissen, maar wat dacht je van mevrouw kersenbuik? die heeft geen leven op zo'n oppervlak...

Nou kijk, dat is dan alvast zeker en hoeven we daar geen discussie over te voeren.
maar je zal vanuit hier weinig respons gaan krijgen over wat er dan nog bij kan, dat is ook zeker 🙂

Ik was quasi serieus overigens. Scholende vissen zoals tetra's en rasboras kunnen in principe prima bij een kersenbuik echter in zo'n klein bakje heeft dat natuurlijk geen enkele waarde. Als je perse een 50L bakje met kersenbuik wil opzetten ga je gang maar zet er niets bij.

Om de een of andere reden moet ik als ik Kersenbuik lees meteen denken aan de Nanochromis Transvestitus en dan met name het vrouwtje van die soort.

Wat de rest al aangeeft. De kersenbuik zelf is vrij aggressief. Prima als je die keuze toch maakt en er iets bijzet maar 1)Het is zonde van je geld als je er vissen bij zet die de dood in gejaagd worden en 2)Het is ook nog is onwijs zielig voor de diertjes.
Maak de kersenbuik de hoofdvis en focus dan de rest van je aandacht op de bak zelf om een showstopper te maken 🙂

Natuurlijk is het leuk om te kweken met je visjes, zeker cichliden zijn ontzettend boeiend qua broedzorg. Alleen - kersenbuiken nemen tijdens het broeden een territorium in van zowat 50 cm doorsnede, en binnen dat territorium willen ze geen andere vissen zien. In een bak van 50 liter blijft er dan niet veel over, schat ik. Echt, het advies is goedbedoeld. Je gaat geen lol beleven aan een bak met Kersenbuiken die alles om zeep helpen wat je erbij zet.

Als je kweken met vissen zo leuk vindt en dan met name de cichliden soorten (snap het wel hoor, de broedzorg is geweldig) vind je de Apistogramma borelli dan niks (de opal variant voor kleur)?
Kweken ook redelijk gemakkelijk, leuk gedrag en mooie vissen, maar wel een stuk milder en vergeefser dan de kersenbuiken.

Als je kweken met vissen zo leuk vindt en dan met name de cichliden soorten (snap het wel hoor, de broedzorg is geweldig) vind je de Apistogramma borelli dan niks (de opal variant voor kleur)?
Kweken ook redelijk gemakkelijk, leuk gedrag en mooie vissen, maar wel een stuk milder en vergeefser dan de kersenbuiken.

die hebben zand nodig en dat gebruik ik liever niet:stom:

lastig met schoonmaken, moeilijk gescheiden te houden van ander bodemmateriaal en ik zou dat dan nog moeten gaan kopen terwijl ik voor 3 aquaria bodem heb liggen

het maakt ook niet uit welke dwerg cichlide je neemt, bijvissen op dit formaat lukt sowieso niet.

een kleine update die de zaak waarschijnlijk wel veranderd... het wordt een 60 liter aquarium met deksel, Juwel Primo Aquarium

die hebben zand nodig en dat gebruik ik liever nie

Mocht je dan echt perse kersenbuiken willen, dan kijk even wat verder dan de standaard Pelvicachromis pulcher en ga voor een leuk koppel Pelvicachromis taeniatus. Blijven net iets kleiner en zijn iets vredelievender dan de pulchers. Kunnen nog wel agressieve rakkers zijn, maar ik geef het wat meer kans van slagen dan de pulchers op die afmeting.

een kleine update die de zaak waarschijnlijk wel veranderd... het wordt een 60 liter aquarium met deksel, Juwel Primo Aquarium

Nauwelijks tot niet. Kersenbuiken kunnen misschien wel in een 60 cm bakje (ik vind 80 cm het minimum, maar goed), maar nog steeds niet met gezelschap.

wat is de minimum grote van het aquarium als je er alleen een koppeltje kersenbuiken bij zet en niks anders (en de jonkies gelijk weg haalt)

Ik zelf vindt 60cm ook klein hoor maar ja de info op de diverse sites zal wel weer verschillen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan