Wat is er nieuw

bijengarnalen dood - wat voor stof op nieuwe planten ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jievie
  • Startdatum Startdatum
J

jievie

Guest
Gisteren wat stekjes Belgische Groen gekocht en in het aquarium gestoken. Daarna kleine waterverversing en dosering Profito + Ferro (eerste keer).

Een uur later zag ik dat er een Anatome Helena slak een garnaaltje aan het "opeten" was. Toen ik dichterbij keek zag ik de bijengarnaaltjes allemaal (groepje van 10)wat raar doen en een melkwitte kleur kregen.

De garnalen zelf ( vuurtjes en bijen ) zitten er al enkele maanden in.

Heb meteen wat waterwaardes getest omdat ik voor de eerste keer Ferro had toegevoegd en wat gerommeld had in het grind.

Ferro zeker niet te hoog, NO2 en NH3/4 allemaal onmeetbaar (druppeltest).

70% waterwissel gedaan nadat ik las dat planten vaak behandeld worden met slakkengif. ( ik vervang regelmatig een plantje van dezelfde winkel en spoel het dan gewoon eens grondig af)

Vandaag zijn de laatste dood gegaan.

Wat wel raar is, dat het groepje vuurgarnalen er geen last van lijkt te ondervinden, zijn deze dan zoveel sterker ?

Heb voor het verversen ook de Cu waarde gemeten, maar ook deze was onmeetbaar. Wat voor stoffen kunnen er dan op die planten zitten die zo giftig zijn ?

Slakkengif en eventueel opgehoopte meststoffen aan de worteltjes van nieuwe planten zijn het enige voor zover ik weet.
Kan zijn dat het eventuele gif net te weinig was om effect te hebben op de vuurgarnalen maar net iets te veel voor de gevoeligere bijengarnalen bv.

Als je plantjes koopt,doe ze eerst in emmer water,voor 2-3 dagen.
Koop je vaak plantjes ,maar er een bakje voor,om ze tijdelijk in te zetten.
En ,doseringen zou je wat minder kunnen doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan