Wat is er nieuw

Bijlzalm ziek?

Marja E

Member
Lid geworden
27 februari 2021
Hallo allemaal,

Vandaag zag ik dat een van mijn bijlzalmen een rode bult met klein wit stipje op zijn kop heeft (zie foto). Hij zwemt nog lekker rond, is actief en eet normaal. Iemand enig idee of dit een bepaalde visziekte is of wellicht een verwonding?

Voor de volledigheid: mijn aquarium is een juwel rio 350 ltr en draait sinds begin dit jaar. Qua vissenbestand heb ik 5 maanvissen, 6 bijlzalmen, 2 pantsermeervalletjes en 2 naaldalgeneters.

Bijlagen

• 7DA4A1AA-26AF-43B5-8FC8-78E732ACD195.jpeg
    7DA4A1AA-26AF-43B5-8FC8-78E732ACD195.jpeg
    203.9 KB · Weergaven: 136
  • 37B8903F-2F8E-47B7-86C0-54CB7F75BF8D.jpeg
    37B8903F-2F8E-47B7-86C0-54CB7F75BF8D.jpeg
    422.4 KB · Weergaven: 142
Ik kan het niet plaatsen als een algemeen ziekte symptoom.

Wellicht is het een wondje. Aanzien hoe het zich ontwikkeld. Het wondje KAN gaan infecteren. Als het zich uitspreid/groter word en het witte een soort van harig/watachtig word dan heb je te maken met schimmel.

Schimmel is vaak een secundair iets (met onderliggende oorzaak) en meestal is dit bacterieel/infectie.

Bactopur direct tabletten is een goed middel in geval van bacteriele zaken. Gooi dit niet in je aquarium omdat dit bacterieen dood en meestal nogal gedoe geeft met je biologisch evenwicht. Vis dan bij voorkeur apart zetten en behandelen zorgen voor veel lucht, goed watertje (indien verversen bijdoseren en geen licht erop.

Rest van vissen monitoren, kijken of ogen meer uit de kop komen te staan, vinnen/staarten gaan rafelen of ander uiterlijk en gedragsveranderingen. Zie je meer "rare" vissen dan weer posten wat het beste is mbt bactopur direct.

Nu preventief je aquarium wat vaker en meer gaan verversen. Afhevelen van eventuele ellende. Bij voorkeur met hevel even je planten uitschudden en afhevelen al waaierend boven je bodem. Vers water bij voorkeur geen grote temperatuur schommeling. Kijken of de vis zich zelf hersteld met wat vers en schoon water.

\Succes en ik hoop dat de vis zich snel hersteld.

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Michelle! Voor als nog ziet het er vandaag hetzelfde uit als gister. Niet beter, maar ook niet slechter. Alle vissen gedragen zich normaal en zwemmen vrolijk rond. Gelukkig geen andere rare dingen te zien.

Ik ga de Bactotur tabletten zeker onthouden. Water verversen op de juiste temperatuur en afhevelen doe ik 2 x per week. 1 x uitgebreid inclusief plantjes schoon maken ed en 1 x een kleine schoonmaakbeurt. Maar zal het in de gaten houden of dit voldoende is. Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie 👍🏻

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan